פרוגה יודעת? העובדות שלא ידעתם על צפרדעים. fotolia

פרוגה יודעת? העובדות שלא ידעתם על צפרדעים

היום (ו') אתר "פרוגי" חוגג עשר שנים להיווסדו ולהקמתו ולכבוד המאורע המרגש, החלטנו שזה הזמן להכיר קצת יותר טוב ומקרוב את משפחת הצפרדעים

רובנו לא נתקלים בצפרדעים בחיי היום יום שלנו (טוב, מלבד פרוגה) וחשבנו שלכבוד חגיגות עשר השנים לפרוגי, הגיע הזמן שתכירו את עולם הצפרדעים קצת יותר טוב. האם ידעתם שיש בעולם יותר מאלף מינים של צפרדעים? ומה ההבדל בין צפרדע לקרפדה? הכל ממש כאן, בהמשך הכתבה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בתחילת חייה של הצפרדע, היצור הבוקע מן הביצה נקרא ראשן, בעל חיים קטן אשר חי במים. כאשר הראשן גדל, הוא הופך לצפרדע. זנבו נופל והוא עובר לחיות ביבשה. אך גם אז, הצפרדע עדיין זקוקה למקור מים באופן קבוע. מה שהופך את הצפרדע ליצור דו חיים - והיא חיה גם במים וגם ביבשה.

© adobestock

צפרדעים הן סמל לתפקודה התקין של המערכת האקולוגית שלנו בעולם. הם בין בעלי החיים הראשונים שמושפעים משינויים בסביבת המחייה שלהם. ברחבי העולם, מספר גדול של דו-חיים נמצאים בסכנה עקב זיהומים שונים, הרס של סביבת המחייה שלהם בגלל פעילות אנושית וכמו כן שינוי האקלים.

הצפרדע אינה שותה לעולם! היא סופגת את המים דרך עורה. לכן היא זקוקה למקור מים קרוב שבו תוכל לטבול את גופה לעיתים קרובות. ואם הצפרדע מתרחקת ממקור מים? אם אין מים זמינים בסביבה, הצפרדע "יורקת" מים דרך העור, ולאחר מכן סופגת אותם בחזרה באותה צורה.

© fotolia

הצפרדעים מגיעות במגוון גדלים וצבעים יפהפיים ושונים. צפרדע הזכוכית, היא צפרדע שקופה! ישנן גם צפרדעים בעלות גוון עור זהוב, צפרדעי חלב שרוב גופן לבן, צפרדעים אדומות, כחולות, צהובות וכמובן בצבען הנפוץ ביותר - ירוקות.


הצפרדע יכולה לראות לכל הכיוונים, כלומר, 360 מעלות – בזכות העובדה שעיניה ממוקמות מעל לראשה, ולא במרכז הראש. גם כשהצפרדע מסתתרת בתוך המים, היא יכולה לראות כל מה שקורה סביבה.

מה ההבדל בין צפרדעים לקרפדות? צפרדעים צריכות לחיות ליד מים, יש להן עור חלק ולח מה שגורם להן להיות חלקלקות, בעלות גוף צר, עיינים גבוהות יותר ובולטות יותר, והן יכולות לקפוץ קפיצות גבוהות וארוכות. לעומתן, הקרפדות לא צריכות לחיות ליד מים כדי לשרוד, יש להן עור מחוספס ויבש, עיינים בצורת אליפסה, רגליהן האחוריות קצרות יותר ופחות חזקות, הן מעדיפות לרוץ או לנתר במקום לקפוץ.

הקרקור של הצפרדע, הוא למעשה ההדרך שלה לחזר ולמשוך נקבות. לכל צפרדע יש קרקור ייחודי ומיוחד, וניתן לשמוע את הקרקור ממרחק של 1.6 קילומטר. טוב, מזל שפרוגה היא נקבה אחרת  היא הייתה מקרקרת לנו כל היום במערכת!

© fotolia

לרוב הצפרדעים יש שיניים, אם כי בדרך כלל הן רק על הלסת העליונה שלהן. בשיניים הצפרדעים משתמשו כדי להחזיק את הטרף שלהן, עד שהן בולעות אותו.

הצפרדע הגדולה ביותר בעולם היא צפרדע בשם "גוליית" (ולגמרי מובן לנו השם). היא חיה במערב אפריקה והיא אפילו יכולה להגיע לאורל של 30 סנטימטרים ולמשקל של שלושה קילוגרמים, קצת כמו תינוק שרק נולד. 

יש הוכחות לכך שהצפרדעים חיות על כדור הארץ כבר יותר מ-200 מיליון שנה, לפחות עוד מהזמן של הדינוזאורים. 

 
 
 
 
 

 

 

תגובות