חג משפחתי: "אני יהודיה וחוגגת את הנובי גוד". adobestock

חג משפחתי: "אני יהודיה וחוגגת את הנובי גוד"

"אני יהודיה, ההורים שלי יהודים ולמעשה כל קרובי המשפחה שלי יהודים, ואנחנו חוגגים את ה"נובי גוד". המשפחה שלי מתהדרת במורשת צה"לית מפוארת , אנחנו מציינים גם את החגים היהודים ואפילו מאמינים באלוהים. ה"נובי גוד" מתאפיין באווירה משפחתית ואין קשר דתי בינו לבין חג המולד ולסילבסטר. אז בבקשה, רגע לפני שהשנה מתחלפת, תחשבו איך אתם, בתור דור העתיד, יכולים להשפיע ולשנות את האפלייה שרבים מהסובבים שלכם מתמודדים איתם" • טור אישי

אתמול נתקלתי בפוסט באחת מקבוצות הפייסבוק של חיילים ומלש"בים, שבו מספרת אמא מודאגת על כך שהמפקד של בנה ביקש מכל החיילים שחוגגים את ה"נובי גוד" (חגיגות השנה החדשה שנהוגות במשפחות רוסיות) להרים יד ושאל כל אחד מהם אם הוא נוצרי. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אין לי שום כוונה להטיח האשמות בצה"ל או במפקד שעשה זאת, כי מדובר בתופעה רחבה הרבה יותר. בכל שנה מחדש, בימים האחרונים של חודש דצמבר, מתנהל דיון סוער ברשת על מקורו של ה"נובי גוד" ועולים פוסטים מגוונים בנושא. אז כבר שמעתי וקראתי שזאת עבודת אלילים, חג נוצרי, מסורת של גויים וכמובן איך לא, המשפט האהוב עליי: "'נובי גוד' זה סילבסטר וסילבסטר היה אנטישמי". אז כעת, תרשו לי לשפוך אור על השאלות וההערות שאני נתקלת בהן פעמים רבות. רבות מדי...

"נובי גוד" הוא חג נוצרי - דתי

אני יהודיה, ההורים שלי יהודים ולמעשה כל קרובי המשפחה שלי יהודים, ואנחנו חוגגים את ה"נובי גוד", שאגב, בתרגום ישיר לעברית הפירוש הוא - "שנה חדשה". המשפחה שלי מתהדרת במורשת צה"לית מפוארת של לוחמים ואנשי מודיעין, אנחנו מציינים גם את החגים היהודים ואפילו מאמינים באלוהים. 

אז איך זה אפשרי, אתם שואלים? ובכן, קבלו קצת ידע כללי על נובי גוד, שכנראה לא תלמדו בבית הספר: בברית המועצות הקומוניסטית, נאסר לקיים בגלוי פולחנים דתיים, כי מי צריך דת כשיש את הנשיא הגדול והכל יכול? כמובן שבסתר, פה ושם, נערכו מנהגים כמו – ברית מילה ליהודים וטבילה לנוצרים, אבל המרחק בין זה לבין ציון חגים דתיים הוא עצום. בקיצור, ל"נובי גוד" אין שום קשר, ולו הכי קטן, לאף זרם בנצרות – פשוט כי נאסר על כל התושבים בברית המועצות לציין חגים ומנהגים של כל הדתות.  

נובי גוד זה לא חג המולד
נובי גוד זה לא חג המולד © Fotolia

זה לא סילבסטר וגם לא כריסמס – זה "נובי גוד"

כריסמס הוא חג נוצרי שמצוין ב-25 לדצמבר וסילבסטר הוא השם המקובל בנצרות ללילה שבו מתחלפת השנה האזרחית. הבלבול בין שניהם לבין ה"נובי גוד" נוצר מכיוון שלמעשה, ה"נובי גוד" הוא הגרסה החילונית לחלוטין של הסילבסטר והכריסמס. אין ביניהם שום מנהג דתי משותף ואפילו סממנים כמו – סנטה קלאוס ועץ חג המולד, הגיעו ממקור אחר לגמרי וקיבלו פרשנות שונה ב"נובי גוד". לגבי סוגיית האנטישמיות של סילבסטר, רק לפני כמה דקות גיליתי שהוא היה אפיפיור ואם לומר את האמת – אין לי שמץ של מושג אם הוא היה אנטישמי או לא, כי פשוט אין לי שום קשר לחג שנקרא על שמו.

אז למה בכל זאת הסילבסטר נחגג בכל רחבי העולם, גם במדינות לא נוצריות? ובכן, אם לא ידעתם – הנצרות היא הדת הנפוצה והרחבה ביותר בעולם וכמעט כל העולם (כולל בני דתות אחרות) משתמש בלוח השנה הנוצרי, הלועזי, גם אתם. זוהי הסיבה לכך שהסילבסטר הוא כינוי כל כך נפוץ לחגיגות השנה הלועזית החדשה, וגם בישראל תראו את השימוש במונחים - מסיבות וחגיגות סילבסטר, ונדיר השימוש ב"נובי גוד".

אם כך, מדוע סנטה קלאוס ועץ חג המולד מופיעים גם ב"נובי גוד"?

ראשית, זה לא סנטה קלאוס ועץ חג המולד – אלא "דד מרוז" (סבא כפור) ויולקה (עץ אשוח). מקורו של "דד מרוז" הוא בתרבות הסלאבית שהגיעה לאיזור ברית המועצות עוד לפני הנצרות. לפי המיתולוגיה הסלאבית, יש שד שנקרא נקרא "מורוזקו", ותפקידו היה לעזור למבוגרים וילדים טובים ואף לחלק להם מתנות, ואילו את האנשים הרעים – להעניש. מלבד זאת, על מנת לא ליצור בלבול בינו לבין סנטה קלאוס הנוצרי, הוחלט שהלבוש שלו יהיה כחול ולא אדום. 

בנוגע ל"יולקה", אם תערכו חיפוש קצר באינטרנט תגלו שיש עשרות פרשנויות ל"יולקה" שאינן קשורות כלל לנצרות, אלא למגוון מיתולוגיות שונות. אחת האמונות היא שמכיוון שעץ אשוח גדל לאורך כל העונות, הוא מסמל נצחיות והמשכיות ולכן מתאים לחגיגות השנה החדשה.

עץ האשוח מסמל
עץ האשוח מסמל נצחיות והמשכיות © צילום פרטי

קיימים מאפיינים נוספים של ה"נובי גוד", כמו "סניגורצ'קה" שהיא בת זוגו/נכדתו/בתו של "דד מרוז" (כל משפחה רוסייה והאגדה שהקריאו לה) וארוחת חג שכוללת מאכלים רוסיים, שהיו נהוגים בברית המועצות לשעבר. בקיצור,  אני חושבת שהפואנטה הועברה: אין קשר דתי בין ה"נובי גוד" לחג המולד  ולסילבסטר.

למה אתם לא רוצים להגיע לבית ספר ב-1.1?

באופן אישי, אני מתגוררת בעיר שבה רוב האוכלוסייה מורכבת מילדי ברית המועצות וצאצאיהם, ולכן – מתאפשר לנו לא להגיע לבית הספר ואנו לא נענשים על כך. אולם, שמעתי מכמה וכמה קרובי משפחה וחברים – שבית הספר שלהם קובע בכוונה מבחן בתאריך ה-1.1, כדי שאף אחד לא יעז לחגוג את ה"נובי גוד" ולא להגיע לבית הספר, ואם כן יעשה זאת – ציונו יפגע.

חשוב להסביר – ה"נובי גוד" מתאפיין באווירה משפחתית, ארוחה גדולה ומגוונת (לא, אף אחד לא משתכר למוות) וברכות דיוק בחצות הליל. אינני רואה סיבה לכך שלא יאפשרו לנו לציין את המועד הזה ולא להגיע לבית הספר ביום למחרת, במיוחד כשמדובר במועד חילוני לחלוטין שמתרחש פעם אחת בשנה. אין צורך להעניק יום חופש לכל התלמידים בישראל, אך פגיעה בציון של תלמיד כי הוא מציין חג משפחתי – זוהי פגיעה בזכויות הבסיסיות שלו.

ארוחה משפחתית גדולה
ארוחה משפחתית גדולה © adobestock

כעת, לאחר שהבנתם את משמעות החג וחשיבותו עבורנו, אשמח לסיים במסר חשוב: תהיו סובלניים, אל תפחדו מתרבויות של אנשים אחרים. תקראו, תלמדו, תשכילו וכך לא תחששו ממנהגים ומסורות שאינכם מכירים וכמובן - לא תפתחו עליהן דעות קדומות. לא מדובר רק ב"נובי גוד", אלא במגוון מנהגים אחרים, דתיים וחילוניים, שנחשבים ליוצאי דופן במדינה שלנו ואינם מקבלים זכות ביטוי בחברה. אז בבקשה, רגע לפני שהשנה מתחלפת, תחשבו איך אתם, בתור דור העתיד, יכולים להשפיע ולשנות את האפלייה שרבים מהסובבים שלכם מתמודדים איתה. תשתמשו בכוח שלכם ואל תכנעו לדעות קדומות.

וכמובן – נובי גוד שמח!

 

תגובות