מיאו: איך אומרים "אני אוהב אותך" בחתולית?.  fotolia

מיאו: איך אומרים "אני אוהב אותך" בחתולית?

חתול מכשכש בזנב זה טוב או רע? מה אומרות האוזניים של החתול שלנו ואיך נדע מתי הוא רוצה ליטוף ומתיהוא צריך את הספייס שלו? לכבוד יום החתול הבינלאומי קבלו את כל הדרכים לתקשר ולשחק עם חיית המחמד הפרוותית...

יום החתול הבינלאומי מצוין היום (ראשון) ברחבי העולם וזאת הזדמנות נהדרת להוקיר את חיית המחמד האהובה, המתכרבלת והפרוותית ולשפר את התקשורת עם החתולים שלנו. אורלי זכאי, מומחית להתנהגות חתולים של חברת "ביופט", משתפת אותנו בדרכים להכיר את שפת הגוף של החתול, לזהות את רצונותיו ולמנוע בעיות כמו נשיכות, שריטות ועוד.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

החתולים שלנו מדברים בכמה דרכים - שפת גוף, שפה ווקאלית, ריח ומגע. שפת הגוף היא השפה הראשית והעיקרית שלהם, אלא שאצלנו בני האדם, דווקא השפה הווקאלית היא השפה העיקרית שלנו ולא שפת הגוף. מכיוון שאנחנו חיים באותו בית, כדאי שנבין זה את השפה של זה, אחרת נוצרות הרבה בעיות. כשהחתול מנסה להגיד לנו משהו, שוב ושוב ואנחנו לא מתייחסים אליו, או שאנחנו פשוט לא מבינים מה הוא אומר ולכן לא מספקים לו את המענה המתאים זה מתסכל אותו. אז בפעם הבאה שהוא ירצה משהו ולא נבין אותו הוא ישתמש בדרכים נוספות שהוא מכיר כדי להסביר מה שהוא רוצה, כלומר הוא יהיה פחות סבלני מתוך התסכול – זה אומר שהוא עלול לשרוט ולנשוך. 

© adobestock

באופן טבעי, החתול שלנו היה רוצה שנבין ונתייחס למה שהוא אומר או מבקש, בשפה שלו. הבנה יותר טובה של שפת הגוף שלו, תעזור לכם גם לפענח מתי החתול שלכם פוחד, מרגיש צורך להתגונן, מעדיף לשחק או רוצה ליטופים, איפה בדיוק הוא מעדיף אותם, או כשהוא אומר לכם שהספיקו לו הליטופים בשלב הזה.

יש כמה דרכים להבין את שפת הגוף החתולית

תנועות האוזניים של החתול

כאשר האוזניים של החתול מוטות מעט קדימה, בדרך כלל זה אומר שהוא מרוצה ורוצה לשחק. אוזניים מתוחות וישרות – זה אומר שהחתול דרוך וערני. האוזניים יכולות להיראות כך כשהוא בא להגיד לכם שלום אם חזרתם עכשיו הביתה, או אם הוא שמע רעש מוזר, או שהוא באמצע משחק. בנוסף, אוזניים מוטות אחורה – החתול עלול להרגיש מאוים, כי אולי שמע משהו או משהו בבית הפחיד אותו ואוזניים מוטות אחורה וצמודות לראש – החתול מרגיש מאוים או שהוא מאוד דרוך לקראת תקיפה. לא כדאי ללטף חתול במצב הזה (בהחלט אפשר לנסות להרגיע אבל לא על ידי ליטוף).

© adobestock

הזנב של החתול

אם תסתכלו על המנח של הזנב, תגלו דרך מצוינת להבין איך הוא מרגיש עכשיו. הנה כמה דוגמאות: זנב למעלה – זה חתול שמח, שסביר להניח יהיה מאוד חברותי בשלב הזה. זנב למטה – בדרך כלל מעיד על חתול מפוחד או מרגיש מאוים. זנב שזז מצד לצד במהירות - בניגוד לכלבים שכשכוש הזנב בדרך כלל מעיד על שמחה, אצל חתול זה ההיפך לגמרי. החתול אומר לכם שהוא מרגיש מאוים או מפוחד והוא לא רוצה שיתקרבו אליו. זנב שזז לאט ימינה ושמאלה – חתול שמנסה לפענח את הסיטואציה שבה הוא נמצא כרגע ויזיז את הזנב עד שיגיע למסקנה. זנב סומר – חתול מבוהל לחלוטין. זה אומר שהוא חווה כרגע חוויה מאוד מאיימת ונבהל מאוד. זנב בין הרגליים – חתול מפוחד.

העיניים של החתול

אישונים מורחבים – החתול מבוהל, מופתע או מתכונן לציד, כלומר משהו עורר את הציד שבו ונוכל לראות את זה גם כשהוא רוצה לתקוף אבל גם כשהוא משחק במשחקי ציד עם הכדור או העכבר שזרקתם לו עכשיו. אישונים צרים – יכול להיות שהחתול מתוח או שהוא מרגיש צורך לתקוף כדי להגן על עצמו. כמובן שגם התאורה בסביבת המחיה משפיעה על האישונים, כך שתשימו לב לזה ולסימנים נוספים. בהייה – כשהחתול מביט בכם ולא מסיט את המבט, זה בדרך כלל אומר שהוא רוצה משהו. בטבע מבט חודר הוא הזמנה לקרב, לכן נורא חשוב לבחון את הסיטואציה כולה ולהתייחס למספר סימנים יחד, בכל אופן, לרב בבית זה הזמנה לבוא ולתת משהו טעים או לשחק. מצמוץ – מצמוץ אומר שהחתול שלכם מעביר מסר שאתם דווקא בסדר והוא מוכן להיות חבר שלכם. כלומר הוא מרגיש יחסית נינוח ואומר למי שנמצא לידו שהוא סומך עליו. עיניים חצי עצומות – בהנחה שהחתול בריא, עיניים חצי עצומות אומרות שהוא מאוד רגוע ובטוח בכם

ואיך אפשר לשפר את הקשר ביניכם?

משחק חכה

תציעו לחתול לשחק במשחק חכה כיון שזו הדרך היחידה כמעט אם הוא חי רק בתוך הבית, לספק לו אפשרות לרדוף ולצוד לכאורה. תזכרו שחתול הוא ציד וזה צורך בסיסי חשוב ביותר. קחו חכה ותריצו אותו בבית ותסתכלו על שפת הגוף שלו תוך כדי המרדף, המנוחה בין לבין והציד עצמו. מה אומרות העיניים, באיזו זווית הזנב, איך האוזניים שלו מדברות. תסתכלו עליו, זה מרתק. אל תשכחו בסוף המשחק לתת משהו טעים במיוחד.

© adobestock

אוכל

אבל לא סתם אוכל בצלחת. אוכל זו עוד דרך מעולה לתרגל ובעיקר לשפר את התקשורת ולגרום לחתול לסמוך עליכם ולאהוב אתכם אפילו יותר. אז מה אני מציעה לכם? קחו גליל נייר טואלט (בלי הנייר) תסגרו אותו מצד אחד ומלאו בו אוכל והרבה חתיכות חטיפים שאתם יודעים שהחתול שלכם ממש ממש אוהב. תעשו חור בגליל כדי שהחתיכות יוכלו לצאת בקלות ותסגרו עכשיו גם את החלק העליון של הגליל. גלגלו את הגליל על הרצפה ותראו לחתול שלכם שיוצא מתוכו משהו מאוד טעים. אם החתול ממש אוהב את החטיף הזה, הוא ישחק בעצמו מהר מאוד. תוודאו שהוא מצליח להוציא את החתיכות יחסית בקלות כי אנחנו רוצים אמנם לאתגר אותו, אבל בשום מקרה לא לתסכל אותו. עכשיו כשהוא "צד" תוך כדי משחק מהנה ומתגמל, תסתכלו על שפת הגוף שלו.

לרגל יום החתול הבינלאומי, עמותת SOS חיות בשיתוף ביופט מקיימות הפנינג אימוץ לכל המשפחה, במסגרתו יוצעו לאימוץ חתולי רחוב מתוקים שמחפשים בית חם. ההפנינג יתקיים היום, בדיזנגוף סנטר בתל-אביב, בקומה מינוס 1, בשעות 16:00-19:00.

 



תגובות