תלבושת אחידה? "לי לא נתנו להיכנס – לו כן" . צילום: טמבלר

תלבושת אחידה? "לי לא נתנו להיכנס – לו כן"

לירי הגיעה עם חצאית אל בית הספר, והוצאה מהשיעור כי החצאית הייתה קצרה מידי. לעומת זאת, אף אחד לא חשב להעיר לילד שהגיע עם מכנסיים קצרים יותר. אפליה מגדרית? אי שוויון? שוחחנו איתה על המקרה, שמשקף תופעה עגומה למדי במערכת החינוך

"אותי לא הכניסו לכיתה בגלל שהחצאית שלי קצרה מידי. אבל לו? לא, לו לא יעירו. כי הוא בן, והחוק חל רק על בנות. אז איפה האחדות שדיברתם עלייה?" כך כותבת לירי בר, תלמידת כיתה י"א באחד התיכונים ברחובות בטקסט שצורף אל תמונה שבה נראית לירי יחד עם עוד ילד, כאשר המכנסיים שלו אף קצרים יותר מהחצאית שלה. הפוסט רץ ברשת במהירות, וכבר הגיע לסטטוסים מצייצים.

"כשבאתי לבית הספר אחת המורות העירה לי שהחצאית שלי קצרה מידי, אז מתחתי את החצאית כדי שהיא תגיע עד הברך, ואז היא נתנה לי להיכנס" אומרת לירי בשיחה עם פרוגי. "בהפסקה דיברתי עם ילד אחר וראיתי שהמכנסים שלו קצרים יותר משלי, ולו אף אחד לא העיר. זאת תופעה שראיתי כבר כמה פעמים השבוע".

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

איך בודקים את התלבושת אצלכם בבית הספר?

טור דעה
דעה: הגבלת הלבוש לבנות בבית הספר הוא הדרת נשים
עומרי גורן
מה הקשר בין הדרת ואפליית נשים, לבין הגבלה על תלבושות "חושפניות" לכאורה? האם יש בעיה כשבנות באות לבית הספר עם מכנסיים קצרים? כתבנו, עומרי גורן חושב שהמערכת מציגה מסר כפול, וגורמת לנזק הרבה יותר גדול ממה שהיא חושבת

"בעיקרון יש מורה בשער שעומדת בשער אבל לא תמיד היא בודקת, לפעמים היא בכלל לא נמצאת, ולפעמים אפשר לעבור אותה בלי שהיא שמה לב. אני יודעת שהמורים קיבלו הודעה לבדוק תלבושת בכיתות וגם כמה פעמים אפילו הוציאו משיעור ילדים כי לא הייתה להם תלבושת".

"שאלתי את המנהלת מה המטרה של החוק הזה, והיא אמרה שהמטרה היא ליצור אחדות. הבעיה היא שלא רק שאחדות לא תיווצר, כי יש הרבה סוגים של מכנסיים וצבעים וכד', אין אחדות בין הבנים לבנות".

זאת אומרת שיש כאן אפליה בין גברים לנשים?

"כן, לגמרי".

יכול להיות שזה הגיוני שיש מדדים שונים לבנים ובנות? אולי זאת אפליה מתקנת? אולי לבנות זה באמת פחות צנוע ללכת עם מכנסיים קצרים?

"אם מנסים להשיג צניעות אז שיגידו את זה, אבל החצאית שלי היא לגמרי צנועה, טיפה מעל הברך. מילא להגיד על מכנסיים, וסלח לי על הביטוי, שכל התחת בחוץ שהם לא צנועים, אבל החצאית הזאת היא בסדר גמור. אם כבר צניעות, אז גם בנים צריכים לבוא עם מכנסיים באותו אורך כמו בנות. זה שהם בנים זה לא אמור לשנות".

איזה מסר את מרגישה שמנסים להעביר פה?

"אני מרגישה את העניין שבנות מוצגות כאובייקט מיני, ובגלל זה צריך שנלבש מכנסיים ארוכים ונכסה את הרגליים של הבנות. אני מסכימה עם העניין שבנות באות עם מכנסיים קצרים מידי, אבל אני חושבת שאם בנים מתגרים ממכנסים קצרים אז הבעיה היא בהם, ולא בנו. אני מאמינה שצריך לחנך אותם, ומה שקורה כאן היום הוא אבסורדי."

"צריך להבין מה המטרה האמיתית מאחורי העניין הזה" היא מסכמת את השיחה. "אם זה אחדות או אובייקט מיני. המצב כרגע הוא לא בסדר והוא לא כמו שהוא צריך להיות, לא משנה מה המטרה של החוק הזה, וצריך לטפל בזה".

אם גם אתם נתקלתם באפליה על רקע מגדרי בבית הספר שלכם, חשוב לנו לדעת. ספרו לנו בואטספ של פרוגי – 052-5558964

תגובות