ראיון מיוחד: איך אפשר למנוע גניבת זהות ברשת?. צילום: אלון אלבכרי

ראיון מיוחד: איך אפשר למנוע גניבת זהות ברשת?

גניבת זהות ברשתות החברתיות - פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם הופכת שכיחה יותר ויותר - 50% מהתלונות הן בנושא גניבת זהויות. בעקבות סיפורו של רון וינשטיין שפרסמנו השבוע, בדקנו עם אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח באיגוד האינטרנט, איך אפשר לשמור על עצמינו מפני גניבת זהויות ברשת

סיפורו של הרקדן הצעיר, רון וינשטיין, שזהותו נגנבה בווטסאפ ע"י מתחזה, אינו מקרה בודד. בני נוער רבים מגלים כי חשבון הפייסובק שלהם נפרץ או נפתח בשם חשבון חדש באינסטגרם. כדי לדעת עד כמה התופעה באמת גדולה ומהם ההשלכות של גניבה מסוג זה שוחחנו עם אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח באיגוד האינטרנט.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

מהי בעצם תופעת גניבת הזהויות באינטרנט, ועד כמה היא שכיחה?

"גניבת זהויות היא נושא רחב. יש את סוג הגניבה שבו מישהו מתחזה למישהו מסוים, ופותח בשמו חשבון ברשת חברתית כמו פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ וכו', מתנהל בשמו ובהרבה מקרים הוא מתנהג באופן בוטה כדי לפגוע בבן אדם שהוא מתחזה אליו".

"דרך נוספת, פחות שכיחה כיום בקרב בני נוער, היא להשתלט על חשבון. לדוגמה – חשבון פייסבוק, אדם פורץ לחשבון הפייסבוק שלי, והפך להיות הבעלים של החשבון - דבר שלא מאפשר לי לפעול בחשבון".

"שתי התופעות מאוד שכיחות. בסך-הכל מתוך 100% הפניות על פוגענות ברשת, 50% מהן הם על שתי התופעות הללו".

כיצד ובאילו דרכים הגניבה לרוב מתבצעת?

"פתיחת חשבון חדש עם כל הפרטים – את הדרך הזו בדרך כלל עושה מישהו שקרוב אלייך או שהיה קרוב בעבר: מכיר את התמונות שלך, רשימת החברים, וכך פועל כאילו היה אתה, והדרך אחת היא פריצה לחשבונות – או שהצליח לגלות את הסיסמה, או שהכיר אותה לפני-כן".

באילו גילאים נמצאים רוב הקורבנות?

"מהרגע שמתחילים להשתמש ברשתות החברתיות – ומהרגע שמפסיקים להשתמש בהן. דבר זה נעשה בכל שכבות הגיל, הן בקרב בני נוער והן בקרב מבוגרים".

מה המטרה בדרך כלל של גנבי הזהויות? לשם מה הגניבה נעשית?

"חד משמעית – לפגוע באותו בן אדם שחשבונו נפרץ. יש גם את אותם אנשים שגונבים זהויות למפורסמים, שזה נעשה למטרה אחרת, אך תופעה זו אינה נפוצה. 98 אחוז מהמקרים נעשים למטרת פגיעה בבעל החשבון".

האם זוהי נחשבת עבירה פלילית בישראל?

"זוהי התחזות –ולכן חד משמעית כן. זוהי גם פגיעה בלשון הרע, וזו אכן עבירתה פלילית הנושאת עונש למבצעה".

לאורך השנים בארץ התפרסמו לצערנו הרבה מקרים של בני נוער שהתאבדו עקב הצקות באינטרנט

"יש בני נוער שנפגעים ברשת. יש הרבה הצקות ופגיעות, ולשמחתי ומרביתן לא מגיעות לכדי התאבדות".

כיצד ניתן למנוע את גניבת הזהויות ופריצה לחשבונות?

"קודם כל, למנוע את זה זה דבר חשוב מאוד. יש להקפיד על סיסמאות קשות, לא לגלות אותן גם לבן אדם הכי קרוב. אלו הם דברים פרטיים – שלך. מה ששלך, אל תיתן לאף אחד להשתמש בו. כך מתבצעת פריצה והשתלטות על חשבון".

למצולמים אין קשר לנאמר
למצולמים אין קשר לנאמר © נמרוד גליקמן

"לגבי התחזות – זה להגיב, כי אדם שמתחזה אלייך, קשה מאוד למנוע את זה. מה שכן אפשר לעשות זה לפנות לפייסבוק והם סוגרים את החשבונות. ובמידת הצורך, ישנם עשרות מקרים שבהם אנו, המרכז לאינטרנט בטוח, עוזרים בסגירת החשבונות המתחזים, בפנייה ישירה שלנו אל פייסבוק".

האם יש גם מקרים חיוביים שנתקלת בהם, או פרויקטים נוספים שעוזרים לבני נוער?

"חוץ מהמרכז לאינטרנט בטוח, ישנם מיזמים נוספים כאלו, כדוגמת עמותת סה"ר – סיוע והקשבה ברשת, שבעזרת צ'אט עוזרים לאנשים במצבי מצוקה נפשיים. כל מי שנתקל בקושי, חוסר ידע או רצון להתייעץ מוזמן אלינו. אנו פועלים 24/7 למקרי חירום – ולדברים שבשגרה אשר יכולים לחכות, כל יום מעשר בבוקר עד שמונה בערב".

"חשוב לא לשתף פעולה עם בריונות ברשת", היא אומרת לסיום, "לפעמים זה נעשה כבדיחה, אך זו לא בדיחה, ואף נחשבת כפריצה לכל דבר ועניין ובטח לא מצחיק למי שזה קורה לו. התפקיד של הרוב הדומם, שלא עושה את הדברים הללו, הוא חשוב – עליו לבלום את התופעה".

תגובות