האם משרד החינוך מבטל את ההתאמות?. צילום: עידו ארז

האם משרד החינוך מבטל את ההתאמות?

צעדים של משרד החינוך יגרמו ככל הנראה לסרבול תהליך קבלת ההקלות והוצאה כספית נוספת בגובה רב כדי לקבל התאמות לתלמידי היסודיים והחטיבות, וגם בכיתות י'. התלמידים זועמים

האם משרד החינוך מנסה לבטל את ההתאמות הלימודיות? בעיית "אבחון היתר" היא בעיה וותיקה שקיימת כבר למעלה מעשר שנים, כתבנו עליה כאן בפרוגי והיא אף זכתה לדו"ח מבקר המדינה. תוכנית חדשה שמגבש משרד החינוך, תגרום ככל הנראה לירידה גבוהה מאוד במתן התאמות לימודיות במבחנים, אולם לא ברור האם תרחיק לכת יותר מדי ותגרום לקושי רב בהוצאת אישור להתאמות, גם לתלמידים שבאמת זקוקים לכך.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

ייתכן כי האבחון הפסיכו-דידקטי, אשר עד היום היה מספיק, לא יוכל לאשר את הצורך בלקות למידה. מהיום, ידרש גם אבחון פסיכולוגי, שעולה כמה אלפי שקלים נוספים. בכיתות י', גם אבחון שכזה לא יספיק, ויהיה צורך לעבור וועדה בית ספרית בכדי לקבל התאמות. בנוסף נאמר שכבר היום בחלק מבתי הספר כבר היום האבחונים הפסיכו-דידקטיים, שעלותם היא בסביבות 1500 עד 3000 ₪ במסגרת פרטית, ובמחירים מוזלים יותר בקופות החולים, לא מתקבלים. זה יגרום לכך שהתהליך יהיה יקר הרבה יותר. חשוב לציין כי משרד החינוך לא פרסם תוכנית או הודעה בנושא עד כה.

© צילום: אבי מועלם
טור דעה
אם כולנו מאובחנים, אולי הבעיה היא לא בנו?
עומרי גורן
כולנו מאובחנים, לכולנו יש הפרעות, לכולנו יש קשיים, לכולם יש התאמות, לכולם יש הארכת זמן. כולם מופרעים, כולם מפריעים, כולם לא בפוקוס. כולם על כדורים. כולם על ריטלין. אם כולם כאלה, אם לכולם יש בעיות – משהו פה לא בסדר, או כמו שאמרו אסי וגורי – פה חשדתי

בנוסף לכך, ייתכן שהכסף שהושקע במהלך הושקע לחינם, שכן האבחונים שנעשו עד היום כבר לא תקפים. מה גם, שקיים סיכון שהורים ישקיעו כסף רב על אבחון, כשיכול להיות שהילד לא סובל מהפרעות קשב, ואין בכלל סיבה לאבחן אותו, ולא ברור האם המשפחות יקבלו את כספן חזרה. ההוצאה הכספית גורמת לתופעה קשה אף יותר – רק משפחות אשר יכולות לממן את האבחון משלמות עליו, ולכן תלמידים אשר באים מרקע כלכלי קשה לא יוכלו לזכות להתאמות, למרות שהם ליקויי למידה. זה מגדיל עוד יותר את הפער החברתי בין השכבות.

כמו כן, בהמשך השנה מתוכנן כי מערך ההתאמות יבוטל כמעט לחלוטין. היועצות לא יורשו לאשר את ההתאמות בכלל לתלמידי נחטיבות והיסודיים, ורק במקרים חריגים ניתן יהיה להעביר את הבקשה לוועדות מחוזיות שידונו בה, וכך התהליך יסורבל מאוד בהשוואה לתהליך שהיה עד היום.

הצטרפו עכשיו לפייסבוק של פרוגי!

© שנהב דעבול

והתלמידים? כמעט כל התלמידים שאיתם שוחחנו אמרו כי הם מתנגדים לשינוי. "אני חושבת שזה לא ממש מוצדק" אומרת לנו מורן צבעוני, תלמידת י"ב במזכרת בתיה, שמקבלת התאמות לימודיות. "באמת הפכו את זה למשהו נורא מוגזם, לרוב הילדים יש התאמות לימודיות, יש יותר כאלה שיש להם. כל מי שהולך לאבחון מקבל התאמות. אבל הדרך לפתור את זה היא לא זאת. יש ילדים שבאמת צריכים את זה. לא צריך לבטל את ההתאמות, אלא לעשות אותן בדרך שונה".

גם תלמיד אחר ממרכז הארץ, אמר לנו כי הוא מתנגד לשינוי. "זאת טעות חמורה" הוא אומר לנו. "הילדים שיש להם הקלות זקוקים להן, ומהניסיון שלי אני יודע שבלי ההקלות הציונים שלי היו יורדים והייתי יותר לחוץ. ההקלות עוזרות לי בקשיים ומורידות מהלחץ". לגבי השאלה האם באמת כולם צריכים הקלות, הוא אומר "יש ילדים שיש להם בעיה בכתיבה ולוקח להם הרבה זמן לכתוב. ההקלה של הארכת זמן ושל הכתבת תשובות לבוחן מאוד עוזרות להם לפי דעתי ומשנות את הציונים שלהם מקצה לקצה".

ממשרד החינוך נמסר כי הוועדה טרם סיימה עבודתה בנושא. כשתסתיים עבודתה, המשרד יפרסם את המידע לציבור. יחד עם זאת יובהר, כי בניגוד לאמור ההתאמות לא יבוטלו באופן גורף.

 
תגובות