ואיזה מסכנים התלמידים: מה יקרה עם רפורמת הבגרויות?. אילוסטרציה. צילום: דנה קופל, "ידיעות אחרונות"

ואיזה מסכנים התלמידים: מה יקרה עם רפורמת הבגרויות?

שרי "יש עתיד" התפטרו השבוע ביניהם גם שר החינוך, הרב שי פירון. ההתפטרות והבחירות בכלל, מעמידות בסימן שאלה את המשך קיומן של רפורמות שונות, ובעיקר של הרפורמה בחינוך. מה הולך לקרות ומי הוא שר החינוך האידיאלי לנוער?

הבחירות מתקרבות, אבל סימני השאלה הולכים וגדלים: הצעת חוק לפיזור הכנסת עברה אתמול (ד') בקריאה טרומית, והבחירות יתקיימו ככל הנראה ב-17 במארס. כבר ביום שני האחרון, פיטר ראש הממשלה בנימין נתניהו את שר האוצר יאיר לפיד מהממשלה, ומיד אחר כך התפטרו גם כל השרים ממפלגת "יש עתיד" ביניהם גם שר החינוך, הרב שי פירון. 

עוד במדור החדשות של פרוגי:

כידוע, בפתיחת שנת הלימודים האחרונה נכנסה לתוקפה רפורמת הבגרויות החדשה, אשר כוללת בתוכנה שינויים רבים: בחינות בגרות רק מכיתה י"א, הרחבת פרויקט מחויבות אישית, הגשת עבודה בנוסף למבחן בגרות בכל מקצוע ועוד. בנוסף, הוחלט כי רוב ההתאמות יוכלו להינתן על ידי צוות בית הספר, ללא צורך באבחון מקצועי. כמו כן, תוכנן כי החל מהשנה הבאה, יוכל אחד מכל שלושה תלמידים להתקבל למוסדות השכלה גבוהה ללא פסיכומטרי. 

© אוהד גולדווסר

אולם, תלמידים רבים, בעיקר אלו שנכנסו השנה לרפורמה החדשה, חוששים. הרפורמה אומנם החלה השנה, אך לא כל השינויים כבר קרו בשטח. ככל הנראה, בשנה הקרובה הרפורמה תמשיך כפי שתוכנן, אך אין לדעת מה יקרה בשנה הבאה, לאחר שייבחר שר חינוך חדש. תלמידים רבים לא יודעים מה יקרה בהמשך, עכשיו כשיוצאים לבחירות. שוחחנו עם בר, נוי וראם, שלושה תלמידים בכיתה י' על המצב:

הממשלה מתפרקת ובקרוב יוצאים לבחירות ועתיד הרפורמה נורא מעורפל, מה החששות או התחושות שלך לגבי עתיד הבגרויות?

בר: "אני חושבת שעד שלא יהיו בחירות ושר חדש הכל ימשיך כרגיל".

נוי: "לדעתי הרפורמה תמשיך גם לשנה הבאה ואולי ישנו אותה אחר כך אי אפשר לדעת מי ינצח בבחירות".

ראם: "אני מאוד מקווה שהרפורמה תתבטל, ונחזור למה שהיה לפני הרפורמה".

זה משהו שמדברים עליו אתכם בבית הספר ?

בר: "המחנכת דברה איתנו על זה ששי פירון התפטר, אבל לא משהו מיוחד".

נוי: "לא ממש דיברו איתנו על זה בבית ספר, אבל לפי מה ששאלנו, לשכבה שלנו זה לא ישנה".

© tumblr

"מרגישים כמו שפני נסיון"

אם תגלי מחר שתאלצי בעוד מספר מועט של חודשים כן לגשת לבגרות, אתם תשמחו?

בר: ממש אשמח , אני יודעת שבי"א יהיה לי ממש לחוץ, אני כן מעדיפה לגשת לבגרויות השנה כדי שבכיתה י"א יהיה פחות עומס. אני בהחלט מעדיפה לחזור למתכונת הישנה".

נוי:  "אני לא חושבת שזה יקרה, אבל אם כן זה יהיה מתסכל ומעצבן כי אנחנו לומדים חומר שהוא ממוקד לעבודה ולא לבחינת בגרות".

ראם: "כן ולא. מצד אחד כן כי יהיה לנו יותר סיכוי להצליח בסופו של דבר כי לא נצטרך לזכור את כל החומר שלמדנו בכיתה י' והחומר יהיה פחות מרוכז וזה יקל ללמוד אליו. אבל גם לא, כי כשעושים בגרות בכיתה י' צריך להתכונן לזה מתחילת השנה, ויהיה מאוד קשה על סף הבלתי אפשרי לנסות לשנות את כל החומר. זה יכול לגרום לכשלון מאוד גדול אצל חלק מאוד גדול של התלמידים".

יש שמכנים את שכבת הגיל שלכם כ"מעבדת הניסויים" של משרד החינוך, אתם מסכימים?

 נוי: "אני כן מרגישה כמו שפן נסיונות. התחלנו רפורמה שככל הנראה לא תמשיך למחזורים אחרים חוץ מאיתנו. אי אפשר לדעת מה יהיה עכשיו". 

ראם: "אני מסכים. אני אולי לא חושב שזה המעשה נכון או פייר אך רק בגלל שהוא פוגע בי, זה פשוט רעיון לא טוב". 

© tumblr

מועצת התלמידים: "אנחנו לא רוצים שבני הנוער יפגעו ממלחמות הפוליטיקה"

שוחחנו גם עם דובר מועצת התלמידים והנוער הארצית, נתנאל בן עמי, כדי לשמוע ממנו פרטים על העתיד הקרוב. 

מה כן ידוע על עתיד הרפורמה ועתיד שכבות י'?

"נכון לעכשיו מה שהוחלט ישאר במערכת בחינוך. תלמידי כיתות י' לא יעשו מבחני בגרות השנה. התכנית רלוונטית למי שכבר התחיל. אין לנו מושג מה יהיה בחופש או בשנה הבאה זה תלוי בהחלטת השר הבא".

יחד עם כל השינויים מגיעות גם החששות של התלמידים, מה אתם עושים כמועצת תלמידים ארצית בנושא?

"החששות מוצדקות אנחנו חוששים בעצמנו ואנחנו לא תמיד יודעים מה קורה. מועצת התלמידים והנוער היא הגב של בני הנוער וישראל, אנו עומדים מאחורי כל תלמיד שחש צורך בהגנה או עזרה, גם בחילופי הרפורמות, אנחנו לא רוצים שבני הנוער יפגעו ממלחמות הפוליטיקה".

עם כל השינויים מסביב יש המכנים את שכבת י' כ"מעבדת ניסויים" של משרד החינוך, אתה מסכים?

"לכל שר חינוך יש השקפת עולם משלו וזה מה שקורה שנכנסות רפורמות חדשות. היה את "אופק חדש" והשנה יש את "עולים מדרגה" ואין לדעת אם שר החינוך הבא ימשיך עם הרפורמה או לא. יכול להיות שיכנס שר חינוך חדש וישנה את זה, ויכול להיות באמת מצב שהשכבה הנוכחית הם המחזור שהיו היחידים אי פעם במדינת ישראל שלא עשו בגרויות מכיתה י' ותכנית הלימודים שלהם שונה".

ולקראת הבחירות מהו שר החינוך האידיאלי לצעירים ?

"שר החינוך האידיאלי הוא זה שיקשיב ויפעל לטובת הנוער ולא לטובת הפוליטיקה ולא יבנה רפורמה שתשנה שמיים וארץ".

 
תגובות