בריונות ברשת: רוצים לדעת מה הפתרון לאלימות ברשת?. צילום: אלה מילת

בריונות ברשת: רוצים לדעת מה הפתרון לאלימות ברשת?

"הרשת מוצפת באלימות, איומים, הטרדות, והסתה. לצערנו אלימות וירטואלית זו גולשת גם למציאות", כך טוענים מקימי 'הכפתור האדום' בכנס מיוחד שהתקיים השבוע בנושא אלימות ברשת

ביותר משבעת אלפים דיווחים טיפלה עמותת הכפתור האדום מאז הקמתה: 63% מן הפניות לעמותת "הכפתור האדום" הן פניות נגד הסתה או חרם, 14% הן פניות נגד דפים אלימים ברשתות חברתיות, 5% הם איום בהתאבדות ו-5% נוספים הם הפצת תמונות ללא הסכמה. אלו הנתונים שהוצגו אמש (ב') בכנס מיוחד שהתקיים בנושא בריונות ברשת. 

עוד בערוץ החדשות של פרוגי: 

© אלה מילת

אז מהי בכלל בריונות ברשת?

בריונות היא מגמה עולמית ומורכבת, לעומת זאת בריונות ברשת היא תופעה שפרצה לאחרונה והיא הולכת ומתגברת כאשר האינטרנט נהיה נגיש לציבור רב יותר ואף צעיר יותר. ככל שיורדים בגיל - ההעלבות הן מרושעות יותר, אלימות יותר וקשות יותר. בקרב נוער וקהל בוגר יותר הבריונות באה לידי ביטוי בדרך מינית יותר, סחיטות ואיומים, הפצות של תמונות וסירטונים אינטימים. 

שמעתם על ההוא שעשה להיא שעשתה להוא בריונות ברשת? תלחצו על הכפתור!

עמותת הכפתור אדום היא עמותה ללא מטרות רווח, אותה הקימו אלון בר דוד, עדי זוטא ולירון פטאו. זוהי עמותה שנלחמת באלימות ברשת וכל עיקרה הוא להפוך את הרשת למקום בטוח יותר עבור הנוער הצעיר בפרט. הכפתור האדום מאפשר לכל גולש/ת לדווח על אלימות ברשת בה הוא נתקל, באופן אנונימי לחלוטין, באמצעות תוסף הכפתור האדום לדפדפן האינטרנט. תוסף זה ניתן להורדה בחינם והתקנתו פשוטה. מיד לאחר ההורדה - יוכל המשתמש/ת לשלוח צילום מסך של האלימות המדוברת והוספת היערות על המקרה. בעמותה מתקבלת ההודעה והם פועלים בשיא המהירות הניתנת, על מנת להסיר את התוכן הפוגעני.

כתבת: עמית שאטו צילום ועריכה: עדן לוי
 

בכנס שהיה בהשתתפות חברת הכנסת - יפעת קריב, שסיפרה שהפתרון הוא חתימה על "אמנת בודפשט" ושבכדיי להילחם בתופעה זו יש (בתור הורים) לשים לב יותר לילדים ולהקשיב להם לעומק וברצינות ולאחר מכן להסביר להם מה עושים כאשר "חבר" שלהם נפגע, איך עוזרים ולמי פונים, מאחר וילדים קטנים מקבלים עצות בקלות יותר כאשר מדברים בכלליות. ד''ר מירן בוניאל ניסים - יועצת, מרצה וחוקרת בתחום הפסיכולוגיה של האינטרנט וגל יוסף - יושבת ראש מועצת תלמידים הארצית, ציין רפ''ק מאיר חיון - מפקד יחידת הסייבר כי ליחידה הישגים רבים. "משטרת ישראל נכנסה לסייבר בשיא המרץ, משקיעים המון תקציבים וכוח אדם איכותי, מתמחים במחשבים. לומדים מארגונים אחרים בעולם". הפעילות של יחידת הסייבר בנושא בריונות ברשת מראה כי כן אכפת להם מהחינוך בארץ והם מנסים לפתור את הבעיה הזאת, ואף נמסר מהם כי "יש לנו את היכולת לאתר ולעזור, תגישו תלונות במשטרה".

>>> הצטרפו עכשיו לפייסבוק של פרוגי! <<< 

יחד עם המשתתפים ונציגי הכפתור האדום, באו להביע תמיכה גם כוכבי הנוער העולים מתוך הלהיט של דיסני "כוכב הצפון" הלא הם גיא קלי, אריאל מורטמן ויובל שבח, שם ישבנו איתם ושאלנו אותם האם חוו את תופעת הבריונות הרגילה ולהפעתנו גילינו שכן, אחר-כך שאלנו מדוע הם חושבים שהאלימות ברשת גדלה לכדיי רמה זו, והם ענו כי עכשיו יש פלטפורמה גדולה ורחבה יותר - אפליקציות ורשתות חברתיות שנותנות במה לבריונות ברשת וכי ילדים נוטים לזרוק קללות בקלות רבה יותר כאשר זה לא פנים מול פנים.

"להיות אמיץ ולעמוד נגד עברייני הרשת"

"הפתרון הוא לא להיכנע לזרם, להיות אמיץ ולעמוד נגד עברייני הרשת" אמר יובל שבח, גיא קלי ענה ואמר כי הוא "לא יכול להישאר אדיש לזה שהחלש נפגע" ושהיה מתעמת עם אותו בחור, כי כל אחד מתמודד עם בריונות אחרת. מסקנתם הייתה כי יש לדבר עם מישהו מבוגר, לא בהכרח מורים בבית הספר אלא להורים או אחים גדולים, פסיכולוגים - אנשים שיש לסמוך עליהם, ולקחת הכל בפרופורציות ולהבין שלכל דבר יש פתרון וזה לא אומר שזה סוף העולם.

סרטון הסברה - עמותת הכפתור האדום
 
תגובות