טור דעה: תיק החינוך צריך ללכת לאיש מקצוע, לא לפוליטיקאי. צילום: אביהו שפירא

טור דעה: תיק החינוך צריך ללכת לאיש מקצוע, לא לפוליטיקאי

פורום ועדי ההורים קורא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, למנות לתפקיד שר החינוך - איש חינוך. עומרי גורן מצטרף לקריאה שלהם: "יש כאן בעיה חמורה מאוד, שפתרון שלה יפתור הרבה מאוד בעיות אחרות בטווח הארוך"

פורום ועדי המורים הישוביים וארגוני הורים נוספים שיגרו הבוקר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הם קוראים לו למנות שר חינוך מקצועי ולא פוליטי, כך פורסם אתמול (ג') בחדשות 2 באינטרנט. זאת אחת הקריאות הכי חשובות שנשמעו כאן בזמן האחרון, ואנחנו חייבים להצטרף אליה.

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

ננסה קודם כל להבין במה מדובר. במהלך תהליך המשא ומתן הקואליציוני המפלגות דורשות תיקים מסוימים, ובסופו של דבר תפקידי השרים, סגניהם וראשי וועדות מתחלקים בין המפלגות. חלוקת התיקים מוטלת על ראש הממשלה המיועד. כרגע, ישנם מועמדים אפשריים רבים לתפקיד שר החינוך, כמו נפתלי בנט יו"ר הבית היהודי, מירי רגב, זאב אלקין, יובל שטייניץ, גילה גמליאל וגלעד ארדן מרשימת הליכוד. ככל הנראה נתניהו מעדיף ששר החינוך יהיה מהמפלגה שלו, אבל הוא מוכן לוותר על התיק הזה. למעשה, אף אחד לא דורש את התיק הזה במפורש.

תיק החינוך הוא אחד התיקים הכי חשובים. חלק גדול מהמצב הקשה שבו אנחנו נמצאים, של חוסר השוויון במדינה, נובע מפערים בחינוך ומבעיות. לפני כמה חודשים פרסמנו כאן כי רק 50% מגילאי 18 זכאים לבגרות. המשמעות של זה היא ברורה - כשנתחיל את החיים האזרחיים שלנו לא נתחיל אותם מנקודה שווה. יש כאלו שיוכלו ללכת ללמוד באוניברסיטה וכאלו שעבורם זו לא אופציה. יש כאן בעיה חמורה מאוד, שפתרון שלה יפתור הרבה מאוד בעיות אחרות בטווח הארוך.

© גיל יוחנן

פעם קודמת שהקואליציה הורכבה רבו על התיק הזה, גם יש עתיד וגם הליכוד רצו אותו. עכשיו זה לא מעניין אף אחד. אולי כי זה נושא מסובך, אולי כי פשוט לא אכפת להם. זה פשוט עצוב שמתעלמים מנושא כל כך חשוב, כל כך מהותי, כל כך טעון שיפור.

מצד שני, יש כאן הדזמנות מעולה - במקום למנות את נפתלי בנט או מירי רגב לתפקיד רק כדי לשמח עוד מישהו מבחינה פוליטית, תנו את התיק למישהו שמבין בנושא. יש פרופסורים ודוקטורים לחינוך, מנהלים מוכשרים, מורים ואנשי חינוך רבים שיוכלו למלא את התפקיד הזה הרבה יותר טוב ממה שהיה עד עכשיו. למעשה, זה מצב עדיף בהרבה - שיהיה מישהו שבאמת מבין בנושא.

© עידו ארז
טור דעה
שפני הניסוי שנתון 99 – הניסוי עומד להתחיל
עומרי גורן
"אנחנו שפני ניסוי", אמרו לי כמה מהחניכים שלי שעומדים להתחיל את התיכון בעוד כמה שבועות. הרפורמה (בה' הידיעה) של שר החינוך, הרב שי פירון, תתחיל בשנת הלימודים הקרובה, ותכלול שינויים נרחבים בבחינות הבגרות ובמבנה תעודת הבגרות. מצד אחד שינויים באמת משמעותיים, בעלי השפעה נרחבת על אותם תלמידים. מצד שני, אין פה שום פתרון של הבעיות המשמעותיות של מערכת החינוך. בנוסף, מצטרפות כל כך הרבה בעיות, כל כך הרבה חששות ופחדים.

אבל צריך להיזהר. פעם קודמת, שר החינוך היה שילוב של השניים - שי פירון הוא גם פוליטיקאי וגם איש חינוך. לכאורה, זהו מתכון להצלחה. בפועל, פירון נכשל לפי דעתי. הרפורמות שהוא יצר היו מלאות בעיות וחורים, וחלקן גרמו נזק. למרות זאת, חשוב לציין שהוא היה זה שלראשונה טען שדרוש שינוי, שיש בעיה בשיטת שינון החומרים של המערכת והעביר חלק מהבגרויות אל מתכונת של עבודה.

אם ננסה לנתח בדיעבד מה גרם לבעיות ברפורמות של פירון, נראה שכל הרפורמות שלו היו קלות לביצוע, קצרות ועם תוצאות ברורות בטווח הקרוב, אבל עם השפעה לא ממש ברורה. כלומר, אפשר תוך פחות משנה להעביר את כל הבגרויות מכיתה י' אל י"א, כנ"ל הגבלת מספר מקצועות הלימוד, את האבחונים אפשר לא לקבל אפילו מהיום למחר. לצערנו, הפוליטיקאים רוצים להציג כמה שיותר תוצאות מוחשיות, וזה גורם למצב שבו אין מקום לשינויים משמעותיים, וזה לא משנה כמה הכוונות שלך טובות.

שינוי משמעותי זה שינוי ארוך ומתמשך, שינוי שלוקח כמה שנים לבצע וצריך להתבצע על ידי אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה. פוליטיקאי שנחוש להיבחר בקדנציה הבאה לא תמיד יוכל ליצור שינוי משמעותי. מישהו חיצוני, שלא לחוץ לקבל מנדט יותר או פחות אלא נטו לבצע את התפקיד שלו, יבצע אותו על הדרך הטובה ביותר.

© tumblr

זה גם תלוי מאוד בשיטת הממשל. בארה"ב, הממשלה לא תלויה בפרלמנט וגם ראש הממשלה נבחר על ידי הציבור. זה יוצר מצב שאפשר למנות מינויים חיצוניים הרבה יותר בקלות. ארני דאנקן, מזכיר החוץ של ארה"ב כלל לא הגיע מהפוליטיקה. הוא היה מנהל מערכת בתי הספר הציבוריים של שיקאגו, ניהל תוכנית לתמיכה בילדים באחת מבתי הספר הציבוריים החלקים ביותר בשיקגו ופעל רבות למען החינוך. לעומת זאת, במדינות שבהן הממשלה קשורה בכנסת, בדיוק כמו ישראל, זה הרבה יותר קשה. באירלנד, גרמניה, אוסטרליה ובריטניה שר החינוך הוא פוליטיקאי. אבל כיום אין ספק - כשזה אפשרי, מינוי חיצוני של אדם שמבין בתחום עדיף הרבה יותר על מינוי פוליטי.

דווקא עכשיו, כשאין התעניינות אמיתית בתיקים האלו - שר החינוך צריך להיות חיצוני. לא לבנט ולא לנתניהו זה יכאב יותר מידי, ואנחנו נרוויח מזה בגדול. אגב, גם לא יזיק ששר האוצר יהיה מומחה לכלכלה, כמו שברוב המוחץ של המקרים שר הביטחון היה מפקד בדרגות גבוהות בצבא. כשנבחר שר בטחון שלא שרת בתפקיד בכיר בצבא יש על כך המון ביקורת, למה כשנבחר שר חינוך שהוא לא איש חינוך זה נראה לנו הגיוני?

 
תגובות