״מטריד ומפחיד״: בני הנוער על נתוני זיהום האוויר בחיפה. צילום: ג׳ורג׳ גינסברג

״מטריד ומפחיד״: בני הנוער על נתוני זיהום האוויר בחיפה

הממצאים שעלו במחקר מקיף באוניברסיטת חיפה שבדק את השפעת זיהום האוויר בעיר הצפונית ובסביבתה העלו כי באיזורים מסוימים תינוקות נולדים עם ראשים קטנים יותר ובמשקל נמוך והציפו את הביקורת מחדש. עד כמה השגרה המזוהמת משפיעה גם על חיי בני הנוער בערי המפרץ?

נתונים מדאיגים עלו מתוך מחקר רחב היקף שבדק את השפעות זיהום האוויר במפרץ חיפה, עניין שעלה פעמים רבות על סדר היום הציבורי. כאמור, במחקר המדובר נמצא כי תינוקות הנולדים באיזורים מזוהמים באיזור העיר הצפונית, הכולל את קריית חיים וקריית ביאליק, דרום מזרח קריית טבעון וכן רכס הכרמל, בצד שפונה לאזור התעשייה, נולדים במשקלים נמוכים, ועם היקפי ראש קטנים יותר.

עוד מחדשות הצעירים והנוער בערוץ המגזין של פרוגי:

לא הפעם הראשונה, ולא האחרונה:
הפגנה בחיפה: "יוצאים לקבל תשובות. האוויר 100% שלנו"
שנהב דעבול
לבני הנוער בחיפה נמאס מחוסר הוודאות בנוגע לזיהום האוויר. לכן, הם החליטו להפגין היום מול משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה בדרישה לסקר מקיף בנושא ועצירת תכנית ההתרחבות של הנמל

עוד עלה מהמחקר כי אחוזי התחלואה בכלל ובסרטן ריאות ולימפומה בפרט באותם איזורים, הוא גבוה במיוחד מהאחוזים הנורמטיביים ברחבי הארץ. הדיון סביב הנושא הצליח להרגיז לא מעט תושבים זועמים, כשחלק מהם כולל נערים ונערות מהעיר ומהאיזור, שמושפעים גם הם מהזיהום באופן ישיר. ״אי אפשר להסתובב באיזור הקריות בגלל הריח המחפיר״, מספר יהונתן, בן נוער מחיפה.  

״אני אוהבת את חיפה, זה מקום שאני חושבת שכיף לגדול בו״, אומרת נטע, בת 16, גם היא מהעיר הצפונית. ״טוב להקים פה קריירה ומשפחה, אבל מנגד יש פה את רמת הזיהום מבין הגבוהות בארץ, וזה גורם לי לחשוב פעמיים אם אני באמת רוצה להשתקע פה בעתיד, אלא אם כן יעשו עם זה משהו״. 

© מוחמד שינאווי

״אני לא בטוח שהייתי גר בחיפה אלמלא נולדתי בה״

במקביל, ישנם בני נוער שנפגעים באופן ישיר מתנאי הזיהום השגרתיים סביב מפרץ חיפה, רק שלא מדובר בשאיפות עתידיות שמתנפצות או בבילויים שמתמעטים, אלא בעצם העובדה שהזיהום המונוטוני מכביד על חולים באסתמה ומעלה את רמת התחלואה באופן יום-יומי: ״בימים שבהם יש רוח מכיוון מזרח, אני לא יכול לרוץ וצריך לחזור הביתה ליטול את התרופות הקבועות שלי״, כך מספר לנו עומרי, בן 16 מחיפה, שחולה במחלה מאז שהיה בן 3.

״מעבר לזה, לגור במקום כל כך מזוהם מעלה חששות, ואני בכלל לא בטוח שהייתי גר בחיפה אלמלא נולדתי בה״ מוסף עומרי. ״הייתה לי דודה שנפטרה מסרטן ריאות, אך היא מעולם לא צרכה סיגריות, ואני חושב שלזיהום הזה הייתה השפעה עליה. היא גרה בקריית חיים מאז שנולדה, ועזבה רק כשהתגלתה מחלתה״. הוא סיכם ואמר: ״הזיהום במפרץ חיפה לא רק פוגע בסביבה ובבעלי חיים, אלא גם מסכן את החיים שלנו - התושבים״. 

© אבישג שאר-ישוב
תגובות