גאווה ישראלית: בת 16 עלתה על פריצת דרך במתמטיקה. צילום פרטי

גאווה ישראלית: בת 16 עלתה על פריצת דרך במתמטיקה

הכירו את תמר ברבי, בת 16 מהוד השרון שעלתה יחד עם המורה שלה למתמטיקה על משפט חדש בגאומטריה. באונ' חיפה הזמינו אותה להרצות וב־MIT התלהבו אבל היא בכלל רוצה לעסוק באומנויות הבמה. ריאיון מיוחד

פיתגורס, ארכימדס ותמר ברבי: תלמידת כיתה י הלומדת בתיכון הדמוקרטי "לב השרון", תמר ברבי, ניסחה משפט חדש בגיאומטריה מתמטית "משפט שלושת הרדיוסים". "פתרתי שאלה והשתמשתי במשפט הזה אבל אז המורה שלי אמר לי שהוא לא קיים" מספרת תמר על פיתוח המשפט.

משפט שלושת הרדיוסים הוא משפט פשוט ובסיסי, אך עד היום הוא אינו נוסח באופן רשמי. "אם מנקודה יוצאים שלושה או יותר קווים שווים אל היקפו של מעגל, אז הנקודה היא מרכז המעגל והישרים הם רדיוסיו".

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שוחחנו עם תמר שסיפרה לנו על אהבתה למתמטיקה, אבל רק כתחביב: "אני אוהבת מתמטיקה ותמיד אהבתי אבל אני לא רואה את עצמי עושה עם זה משהו בעתיד וגם לא בטוחה אם אעשה חמש יחידות או ארבע יחידות, אבא שלי הוא מורה למתטיקה ופיזיקה 5 יחידות, הוא מכיר את שר החינוך והמון פרופסורים".

© צילום פרטי

תמר לומדת בבית ספר דמוקרטי שבו בוחרים התלמידים את מקצועות הלימוד, היא מקווה שאולי הצעד הזה ישבור את הסטיגמות שיש על תלמידי בית ספר מהסוג הזה, "הרבה גם אמרו שאם זה יתפרסם אולי סוף סוף יבינו שדמוקרטי זה לא בית ספר של טיפשים כמו הסטיגמה שיש עלינו, אולי בגלל שבדמוקרטי בוחרים מה ללמוד ואם ללמוד ואנשים חושבים שזה משחק ילדים ושלא באמת לומדים ככה. לדעתי זה ממש לא נכון אגב אני חושבת שלומדים הרבה יותר אם בוחרים ללמוד ולא אם מוכרחים ללמוד".

חוץ ממתמטיקה תמר שרה, רוקדת ומשחקת ואוהבת ללמוד את השאר המקצועות. כשאני שואלת אותה מה היא לעשות שתהיה גדולה היא מיד עונה: "אני רוצה לעסוק באומנויות הבמה, אני יודעת שזה חלום של הרבה אנשים אבל עדיין לא אומר שזה לא אפשרי".

 

בכלל רוצה לעסוק באומנויות הבמה
בכלל רוצה לעסוק באומנויות הבמה © צילום פרטי

תופתעו לגלות שלתמר הצעירה יש ביקורת חריפה על משרד החינוך: "תנסו לחשוב על דרכים חדשות ופתרונות יצירתיים ולא לדחוק הצידה כך דבר שלא תואם את המערכת. איך נהיה טובים אם מה שאכפת לתלמידים זה רק לקבל מאה בבגרות? כי זה מה שהמורים אומרים שחשוב וכי זה הדבר שכולנו נמדדים בעזרתו." אך מיד מוסיפה – "לא כל המורים ובמיוחד לא בדמוקרטי. אבל בבתי הספר הרגילים המורים נמדדים על פי הציון של התלמידים שלהם ולכן גם הם מודדים את התלמידים שלהם לפני הציון".

 

 

תגובות