שיעור מתגייסים גבוה? תשכחו מהגדנ"ע. צילום:זהבה צרפתי

שיעור מתגייסים גבוה? תשכחו מהגדנ"ע

תלמידים רבים מצפים לשבוע הגדנ"ע שלהם כחלק מההכנה לשירות הצבאי. אך תלמידי תיכון מבתי ספר רבים גילו כי לא יצאו לשבוע הזה, לטענתם בשל אחוזי גיוס גדולים של השכבות הקודמות. התלמידים מוחים: "לא נשלים עם ההחלטה"

כבר עשרות שנים שתלמידי כיתה י"א לוקחים חלק בשבוע הגדנ"ע הצבאי שמעביר להם את החוויה הראשונית לקראת שירותם הצבאי. הם לנים מחוץ לבית, מצויים תחת משמעת צבאית, מתנסים במטווחי ירי, ובקיצור: מבינים מה מחכה להם בעוד שנתיים. אך לאחרונה חלה מגמה של צמצום היקפי הגדנ"ע, כך שהתלמידים שלומדים בבתי ספר בעלי שיעור מתגייסים גבוה לא יזכו לעבור את החוויה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"אחרי שפיתחנו ציפיות לקראת שבוע הגדנ"ע הודיעו לנו שלא נצא", מספר אבישי אליאס, שלומד בתיכון צומח בקרית גת. "אמרו לנו שמעדיפים להוציא בתי ספר שבהם שיעור המתגייסים נמוך ושאין טעם להשקיע תקציב בבתי ספר בעלי אחוזי גיוס גבוהים".

© צילום פרטי

"בית הספר שלי חשב שלא נשים לב ולא הודיע לנו על הביטול"

"גם בתיכון שלי ביטלו את הגדנ"ע בגלל שיעורי גיוס גבוהים", אומר דניאל מימון שלומד בתיכון המושבה בעיר זכרון יעקב. "אבל בשונה מבתי הספר האחרים, בית הספר שלי חשב שלא נשים לב ולא הודיע לנו על כך עד ששאלנו בעצמנו" הוא מוסיף בטון כועס.

את היוזמה לפעול בנושא מימון לקח על הכתפיים שלו אחרי שלא היה שום ניסיון התנגדות מצד התלמידים האחרים: "אחרי שלא היה שום ניסיון התנגדות מצד התלמידים האחרים, החלטתי לקחת את האחריות על הכתפיים שלי בתור נציג במועצת התלמידים וכתבתי בקבוצה השכבתית פוסט שקורא לחולל שינוי. כרגע אנחנו בשלבים להתחלת מחאה, ובקרוב נדון על העניין לעומק במועצת התלמידים השכבתית".

© דובר צה"ל

"נמשיך למחות כל עוד אין פתרון"

המצב דומה אף בתיכון אורט הנרי רונסון באשקלון שבישר על ביטול הגדנ"ע במהלך אסיפת ההורים: "עקב 100% גיוס בבית ספרנו הוחלט כי לא מגיע לנו לצאת לטיול", כתבה אדווה אסולין בפוסט זועם בפייסבוק. "בית הספר שלנו הוא היחיד באשקלון שהוטל עליו הווטו ועל זה נאמר שההפך הוא הנכון, הגדנ"ע מעלה את המוטיבציה והרצון להתגייס גם לתלמידים שמתכננים שירות משמעותי בתפקידים שונים".

© דובר צה"ל

"אנחנו לא מתכוונים להשלים עם ההחלטה", אומרת אסולין לפרוגי. "כבר הגענו לבית הספר לבושים במדי צה"ל וחמושים בדגל ישראל, ונמשיך למחות כל עוד אין פתרון".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי: "במסגרת תר"ש  (תכנית רב שנתית) "גדעון" הוחלט בצה"ל בשיתוף משרד הביטחון לסגור את בסיס הגדנ"ע ג'וארה. לאור סגירתו של הבסיס ירדו באופן משמעותי מספר התלמידים היוצאים לגדנ"ע. ככלל, שבוע הגדנ"ע ניתן לבתי-ספר העומדים בקריטריונים מסוימים, חלקם קשורים לאחוז גיוס נמוך. בשל נתוניו הגבוהים של בית הספר ובשל אחוזי הגיוס המצוינים בו הוחלט השנה לא להקצות להם שבוע גדנ"ע. אורט הנרי רונסון הינו בית ספר מצוין עם נתונים גבוהים, שמשתף פעולה באופן יוצא מן הכלל עם משרד הביטחון בשאר פעילויות ההכנה לצה"ל".

תגובות