מרד בבקו"ם: החיילים מסרבים להתגייס לשריון. צילום: ירון ברנר

מרד בבקו"ם: החיילים מסרבים להתגייס לשריון

גיוס חודש נובמבר מגיע לסיומו, אך ככל הנראה יסתיים בטעם רע כשאשר בשבוע האחרון לא מעט חיילים חדשים שהיו אמורים להתגייס לחיל השריון סירבו בתוקף לתפקיד וכעת נמצאים חלקם במעצר וחלקם בכלא

בימים האחרונים מתקיימים ימי גיוס למתגייסים החדשים לצה"ל, החיילים הטריים מגיעים לבסיס תל השומר בתל אביב כדי להתמיין ולעבור את שרשרת החיול, כאשר בסופו עולים לאוטובוסים אשר אמורים לקחת אותם לבסיס הטירונות שלהם. אך הפעם התרחש משהו שונה מהרגיל, כשלא מעט מהחיילים המיועדים לשירות בחיל השריון סירבו לעלות לאוטובוסים ובכך סירבו לתפקיד שניתן להם בחיל.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

כ-43 מהסרבנים המדוברים נעצרו בבקו"ם וייאלצו לשהות שם עד אשר יימצא פתרון, וכ-43 הנוספים נשלחו למאסר של בין ארבעה ל-20 ימים בכלא צבאי, כבר בתחילת השירות שלהם.

מאז פרסום דבר הידיעה על המעצרים, הרשת מלאה בתגובות לעניין בעד ונגד המעשה של אותם הסרבנים, אחד מהם הוא ירין דבש, מלש"ב בן 18 מאריאל, שאחיו התאום, התגייס ביום ראשון האחרון והיה אמור להיות בחיל השריון, אלא שזה סירב וכעת שוהה בבקו"ם עד אשר יגיעו להחלטה לגביו.

"יש סטיגמות על החיל עצמו, ידוע שלא מקבלים יחס ראוי כלוחמים, כך גם תנאי שירות, או ביגוד, זה מתחיל אפילו מנעלי חי"ר", מספר לנו דבש על הסיבות שלדעתו מסרבים המתגייסים להתגייס לשיריון. "זה נשמע פשוט אבל זה באמת  דברים שמעלים את הרף לחיילים מסוימים. במיוחד בחיל כזה שתנאי השירות שם מאוד משתנים לרעה. אתה יכול לסגור פעם 21 ואתה יכול אפילו כפול. בגלל זה יש כאלו שמעדיפים מג"ב או גולני לאו דווקא שריון".

אחיו התאום של ירין שהתגייס השבוע
אחיו התאום של ירין שהתגייס השבוע © צילום פרטי

ואחיך?
"אחי נורא רצה להתגייס למג"ב או גולני, כמובן שחוץ משריון". 
ומה קורה איתו עכשיו?
"אחי התגייס ביום ראשון האחרון והוא חלק מהעצורים בבקו"ם".
דיברת איתו מאז?
"נותנים לו לדבר רק שתי דקות ביום עם המשפחה. מתייחסים אליהם כמו זבל, כמו כלא צבאי. מפחידים אותם פסיכולוגית וחלקם נשברים ומסכימים לתפקידים שהם לאו בהכרח כיוונו לשם. מה גם שמזג האוויר גם מקשה עליהם בזמן הזה", משתף ומוסיף, "אני באמת מקווה ששניר יעבור את זה ויקבל את מה שהוא רוצה".

ירין ואחיו © צילום פרטי

בתור מלש"ב, מה אתה היית עושה ביום הגיוס אם זה היה המצב?
"אני ללא ספק גם הייתי מסרב להתפנות לשריון".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה״ל מייחס חשיבות עליונה למיצוי המתגייסים באופן מיטבי, ושיבוצם נעשה בהתאם לצרכים המבצעיים תוך התחשבות מרבית ברצונם ובשאיפותיהם. בקרב מתגייסי מחזור הגיוס הנוכחי, הביעו כמה עשרות חיילים אי נכונות להשתבץ כלוחמים בחיל השריון עקב העדפה לשיבוץ ביעדי לחימה אחרים. צה"ל מגנה את תופעת הסרבנות על סוגיה ובפרט סרבנות ליעדי לחימה, ופועל למיגורה".

תגובות