החל מהשבוע הבא: איסור על מכירת ממתקים בצורת סיגריות. צילום: באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

החל מהשבוע הבא: איסור על מכירת ממתקים בצורת סיגריות

בתור ילדים ובני נוער, יש לא מעט המשתעשעים עם מסטיקים, צעצועים וממתקים שונים שצורתם נעשית בצורת סיגריות. כעת מכירת אותם המוצרים תיאסר בישראל מכיוון שאלו יוצרים עידוד עישון בקרב צעירים

חותרים לשינוי: החל מיום שני הקרוב, ה-8 ביולי, ייכנס לתוקפו השלב השני ביישום החוק המעודכן לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון. הדגש העיקרי בו למעשה הוא החוק הנוגע בממתקים וצעצועים שצורתם זהה לסיגריות שכעת נאסרים בישראל מחשש לעידוד עישון בקרב ילדים ונוער.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי

ממידע שנאסף באגודה למלחמה בסרטן עולה כי במשך עשרות שנים בישראל ובעולם שווקו מסטיקים וממתקים בצורת סיגריות אשר העניקו לסיגריות המסוכנות מעמד של מוצר לגיטימי ו"נחשק", אך הודות לחוק המעודכן, מכירתם תיאסר עתה באופן מוחלט. על פי מחקרים מדעיים שנערכו לאורך השנים הוכח כי ילדים שצורכים ממתקים בצורת סיגריות, נוטים יותר להפוך להיות מעשנים בבגרותם וכי ממתקים הדומים לחפיסות סיגריות יכולים לעודד עישון בקרב בני נוער וצעירים.

באחד ממחקרים אלו, אשר פורסם בכתב העת המדעי, בריטיש מדיקל ג'ורנל (BMJ) חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת רוצ'סטר שבמדינת ניו יורק ערכו חיפוש מעמיק אחר הביטוי "candy cigarettes)ממתקים בצורת סיגריות) וגילו מסמכים רשמיים של ארצות הברית, מחקרים אקדמיים וניירות עמדה של תעשיית הטבק, מהם עלתה תמונת מצב מדאיגה.

© צילום: באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

המסמכים חשפו כי ראשי תעשיית הטבק ראו בממתקים אמצעי פרסום אפקטיבי למעשני העתיד, עבדו בשיתוף פעולה הדוק עם יצרני הממתקיםפעלו להעלים עדויות מחקריות אודות הנזקים האפשריים והפעילו לוביסטים כנגד ניסיונות להגביל את מכירת הממתקים בחקיקה. עוד חשף המחקר של אוניברסיטת רוצ'סטר, אשר הוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן כי חלק מחברות הטבק העניקו רשות ליצרני הממתקים להשתמש בעיצוב המקורי של חפיסות הסיגריות האמתיות תוך שימוש בלוגו ובעיצוב זהה ביצור המסטיקים והשוקולד במטרה לעודד את הילדים להתייחס לסיגריות כאל מוצר לגיטימי.

החוק אומנם לא חדש מסביב לעולם, למעשה כבר לפני עשור הוחלט על כך בארצות הברית, כאשר מינהל המזון והתרופות ה - FDA ובתמיכה היסטורית של הקונגרס האמריקאי, הודיעו על אסירת מכירתם.

מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן מסרה היום כי: בכל יום גובה העישון בישראל קורבנות מוות ותחלואה במשפחות רבות כתוצאה מסרטן הריאות, סרטן הגרון, הכבד, הלבלב, המעי הגס, סרטן צוואר הרחם כמו גם ממחלות רבות אחרות. הודות לחוק המעודכן, לצד תיקון עיוות המס על הטבק לגלגול, אנו רואים את ניצני ההחלמה של החברה הישראלית מתופעת העישון... זהו צעד היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון שיאפשר להפחית את העישון בקרב מבוגרים ובמיוחד להגן בני הנוער והדור הצעיר מפני הקידום של מכשירי האידוי האלקטרוניים. היעד המרכזי של המאבק שלנו, הוא מניעת התמכרות הצעירים להרגל הממכר והקטלני, שכן הם רגישים במיוחד להשפעת ניקוטין שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות הפוגע בהתפתחות המוח וכבר נמצא כי הן מכילות חומרים רעילים, חומרים מסרטנים ידועים ומתכות. נכון להיום, מתחילות גם להתגלות תופעות מדאיגות, של שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, לחץ דם גבוה, שבץ מוחי וסיכון מוגבר למחלות לב (כפי שמודים אף היצרנים בעצמם)".

 

 

תגובות