אמ;לק: נמצא כוכב דמוי הארץ. Fotolia

אמ;לק: נמצא כוכב דמוי הארץ

סיכום החדשות השבועי של פרוגי חוזר כדי שגם השבוע תישארו הכי מעודכנים שיש!

הייתם עסוקים ולא הספקתם להתעדכן בכל מה שקרה השבוע בארץ ובעולם? אל דאגה! בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. סיכום החדשות השבועי של פרוגי חוזר גם השבוע על מנת שתישארו הכי מעודכנים שיש!

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

יום ראשון 7.3

יד מלאכותית מודפסת ב-20 דקות

חוקרים באוניברסיטת בופאלו שבארצות הברית הציגו לאחרונה שיטה חדשה להדפסת איברים מלאכותיים. הדפסה תלת ממדית של חומר דמוי ג'ל היא יכולת שקיימת אצל בני האדם כבר 40 שנה, אבל התגלית הזאת הפכה את זמן הייצור של איברים מלאכותיים אלו ממספר שעות למספר דקות, ומהווים תגלית רפואית חשוב, שתשפר את היכולת שלנו לספק טיפול רפואי מיידי ונרחב בעתיד.

ועדת המשפיעים של 2021 מביאה תובנות לגבי מערכת הבחירות

ועדת המשפיעים של ערוץ 12, שמתרחשת פעם בשנה וכוללת ראיונות עם נבחרי ציבור, אנשי עסקים ובעלי השפעה מסוגים נוספים, התרחשה ביום ראשון, ושודרה בשידור חי בערוץ 12. גולת הכותרת של האירוע הייתה, בהתאם לתקופת טרום הבחירות, ראיונות עם רוב ראשי המפלגות הגדולות שמתמודדות בבחירות לכנסת ה-24. ביניהם ראיונות עם בני גנץ, מרב מיכאלי ויאיר לפיד. מספר הצהרות יצאו מפיות המרואיינים, יאיר לפיד הכריז שמוכן לוותר על ראשות הממשלה, ומרב מיכאלי האשימה את בני גנץ במוכנות לחבירה לראש הממשלה נתניהו.

פיצוץ מסתורי בספינה ליד חאן יונס, עזה

דיווחים מרצועת עזה ביום ראשון כללו ביניהם דיווח על פיצוץ, אשר התרחש בסירת דיג על חופי חאן יונס, אחת הערים המרכזיות שברצועה. הפיצוץ גרם למותם של שלושה אנשים ולפציעתם של שניים נוספים. בצה"ל, הגיבו לאירוע דרך הבהרה שלדבר אין כל קשר לישראל, וסברו שהגורם לפיצוץ הוא תאונת עבודה בקרב המשמר הימי של חמאס, אשר עירב שיגור של רקטות, שאיבדו גובה ופגעו בסירות.

יום שני 8.3

בדיקת הקורונה המהירה מאושרת על ידי משרד הבריאות

בדיקת הקורונה המהירה של חברת Certest אושרה ביום שני על ידי משרד הבריאות לשימוש נרחב ומסחרי. הבדיקות, אשר עולות כ-30 שקל ונותנות תוצאה לאחר כעשר דקות, נמצאות כעת בשימוש בשלושה בתי חולים ברחבי הארץ. אישור הבדיקה בישראל מגיע לאחר שאושרה הבדיקה גם במספר מדינות אחרות,כמו גרמניה וספרד, ואושרה לבדיקות נוספות בחלקים רבים של היבשת האירופאית.

נשיא סוריה נדבק בקורונה

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד ורעייתו נדבקו בקורונה. זמן קצר לאחר שהודיעו על קבלת חיסוני הקורונה הראשונים ולאחר תחילת קמפיין החיסונים של במדינה. אסד המשיך בעבודתו באופן מקוון והתקשורת הסורית דיווחה כי מצבו טוב, וכך גם מצבה של רעייתו, איסמה, שחלימה ממחלת הסרטן לפני כחצי שנה. התקשורת הסורית דיווחה בנוסף שנשיא סוריה קורא לכלל אוכלוסיית המדינה להמשיך ולשמור על ההנחיות.

נמצא כוכב דמוי כדור הארץ

גליזה 486b הוא כוכב לכת דמוי-כדור הארץ, אשר ממוקם במרחק של 26 שנות אור מכדור הארץ. הכוכב מסתובב סביב ענק אדום, כמו השמש שכדור הארץ מסתובב סביבה, אך החום והאור שפולטת חלשים במעט. הכוכב דומה בגודלו לכדור הארץ, אך חם מכדי לאפשר לבני אדם את היכולת לחיות עליו. על אף עובדה זאת, ישנה אמונה בקרב הקהילה המדעית שהדמיון בין כוכב זה לכדור הארץ, וקרבתו היחסית אליו, מאפשרת חקר נרחב של תכונותיו בשנים ובעשורים הקרובים, וכי גילויו  יאפשר פריצות דרך מדעיות ויתרום לחקר החלל.

 

יום שלישי 9.3

בית החולים הדסה מצמצם את פעילותו הרפואית כתוצאה מבעיות תקציביות

פרופסור זאב רוטשטיין הודיע ביום שלישי על צמצום פעילותיו הרפואיות של בית החולים "הדסה". בית החולים, אשר מנוהל באופן פרטי, מתמודד עם בעיות כספיות מתחילתו של משבר הקורונה, אשר גררו את צמצום פעילותו. רוטשטיין אמר שאין ביכולתו לשלם לספקי תרופות וציוד רפואי, בנוסף לעובדי בית החולים. צמצום זה מגיע לאחר שמענקו של משרד האוצר, אשר היה אמור להגיע לידי בתי החולים הציבוריים, לא כלל את בית החולים "הדסה".

© AdobeStock

נער בן 15 נורה בג'לג'וליה

שני נערים נורו בג'לג'וליה, יישוב שנמצא סמוך לגדה המערבית, אך נמצא בשטחי ישראל. נער אחד, בן 15, נורה למוות, וחברו בן ה-12 נפצע קשות ומטופל בבית החולים. שני הנערים היו בסמוך למגרש כדורגל שבישוב בלילה של יום שלישי כאשר קבוצת אלמונים באו למקום באופן רגלי, וירו לעבר שני הנערים. האירוע גרם להפגנות במגזר הערבי, ומועצת ג'לג'וליה הכריזה על שביתה לאחר שניהלה ישיבת חירום כתוצאה מהמקרה.

חפץ של אלי כהן נמצא בסוריה

הממשלה הרוסית העביר למדינת ישראל חפץ, אשר ייתכן ושייך למרגל הישראלי אלי כהן. גורמים סורים טוענים כי החפץ הוא שרידי בגדים או מסמכים שהיו בבעלותו של כהן. ראש הממשלה נתניהו אישר בריאיון לחדשות i24NEWS שמתקיים חיפוש אחר שרידיו של כהן, אך לא שממשלת ישראל קיבלה את החפץ שהיה בבעלותו. משפחתו של כהן לא יודעה בדבר, וקרוביו העלו ספקות לגבי תזמונו של האירוע, בטענה שהמניע מאחוריו הוא פוליטי.

יום רביעי 10.3

פגישת עבודה ראשונה תתרחש בין נציגי ארצות הברית וישראל

כחודשיים לאחר השבעת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נפגשו בפעם הראשונה נציגי ממשלות ארצות הברית וישראל לפגישת עבודה. נציגי המדינות, היו חברי מועצות הביטחון הלאומי שלהן, והודעה מהממשל האמריקאי הדגישה שהפגישה מאשרת את חשיבות יחסי המדינה עם ישראל. מנהיגי הפגישה הווירטואלית היו היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, ומקבילו הישראלי, מאיר בן-שבת. הדיון התמקד בנושאים אזוריים, בהקשרו של המזרח התיכון.

שר החינוך מציע לעכב את זכייתו של פרופסור עודד גולדרייך בפרס ישראל

ועדת פרס ישראל החליטה להעניק לפרופסור עודד גולדרייך ממכון ויצמן את פרס ישראל למתמטיקה ומדעי המחשב. שר החינוך יואב גלנט, שגילה כי גולדרייך חתום על אמנה התומכת בחרם על מדינת ישראל, ביקש מחברי הועדה לשקול את בחירתם. ההחלטה נבחנת מחדש בגלל בקשתו של שר החינוך, אך השפעתו על תהליך המינויים ועל קבלת הפרס אינה קיימת מבחינה חוקית, ולכן, לא ניתן לדעת עד כמה תשפיע בקשתו על זכייתו של גולדרייך.

יום חמישי 11.3

הקלות נוספות במערכת החינוך

קבינט הקורונה אישר לפתוח את מוסדות החינוך ביישובים כתומים, במטרה לחזור לשגרת הלימודים. ביישובים אדומים הלימודים לא יפתחו במתכונת המלאה, אך במידה ויש יותר מ75% תלמידים שהתחסנו או החלימו, התלמידים ילמדו במסגרת של עד 20 תלמידים.

פולין תמנע מלהט''בים לאמץ ילדים

יותר ממאה ערים בפולין הכריזו על ''עיר ללא להט''ב''. השלטון בפולין הציג חוק חדש שבו הוא לא מאפשר לזוגות חד מיניים או הורים יחידניים לאמץ ילדים. האיחוד האירופי מסר כי אם לא יעצרו זאת, הם ישללו את הכספים שהם מקבלים מהם, בתגובה לכך הממשלה בפולין ממשיכה בדבקות ואומרת כי תשלם על הכספים. המפלגה השולטת בפולין טוענת כי אורח החיים הלהט''בי פוגעת באורח החיים הקתולי במדינה.

© צילום: Fotolia

לאחר התקיפה במלונית: ירין שרף לא הואשם באונס

לפי הפרקליטות, שרף לא הואשם באונס הנערה כי המעשים נעשו בהסכמתה, היא אמרה שהיא בת 14 והוא הזמין אותה לחדרה. לפי החוק, אם לא מלאו לאישה 14 שנים, מעשה מיני נחשב לאונס, הנערה אמרה לו שהיא בת 14 וזה נעשה בהסכמה, לכן הוא לא הואשם.

יום שישי 12.3

שרה נתניהו עברה ניתוח להוצאת התוספתן

אשת ראש הממשלה הגיעה לעשות ניתוח לאחר שהרגישה ברע, ואובחנה עם דלקת בתוספתן. ראש הממשלה ליווה אותה והודיע כי הוא ישקול לבטל את הגעתו לאיחוד האמירויות בגלל מצבה, לאחר מכן גילו כי ירדן עיכבה את אישורי מסלול המטוס בגלל שביטלו את הגעתו של יורש העצר להר הבית בשל עיכובי אבטחה.

רועי סדן, הישראלי שהקיף את העולם באופניים, מת מפצעיו

סדן, אשר הקיף את העולם באופניים לפני כעשור, נפגע באורח אנוש מפגיעת אוטובוס באיזור ביתו בראש הנקרה. סדן הובהל אל בית החולים על ידי צוות מד''א, ובהמשך הובהל לטיפול נמרץ שם קבעו את מותו. ד"ר ניקולא מחול שטיפל בסדן אמר אתמול כי סדן סבל "מפגיעת ראש קשה ונגרם לו נזק מוחי חמור".

רוכב אופניים נהרג בתאונה עצמית ליד מכרות תמנע

רוכבים נוספים שהיו במקום העניקו לרוכב האופניים בן ה-45 טיפול ראשוני עד שצוות מד''א הגיע להמשך מתן טיפול שבסוף קבע את מותו. פרמדיק מד"א אבירן אשכנזי שהגיע לזירת התאונה סיפר: "הפצוע שסבל מחבלות בפלג גופו העליון שכב בסמוך לאופניים, כאשר רוכבים נוספים שהיו במקום ביצעו בו פעולות החייאה בסיסיות בהדרכה טלפונית של מוקד 101 של מד"א. הגענו אליו באמצעות 4×4 מיוחד ומיד התחלנו בטיפול רפואי מתקדם שכלל הנשמות, עיסויים ומתן תרופות, אבל הפציעה שלו הייתה קשה ובסופן נאלצנו לקבוע את מותו".

יום שבת 13.3

משפחתו של ג'ורג' פלויד תפוצה ב-27 מיליון דולר

במאי האחרון נרצח ג'ורג' פלויד, אזרח אמריקאי על ידי שוטר שהתנהג באלימות ודרך על צווארו למשך זמן רב עד שנחנק למוות. בעקבות מותו, התחוללו הפגנות ומהומות ברחבי המדינה כולה במחאה על האלימות המשטרתית המופנית לעבר האזרחים ממוצא אפרו אמריקאי היום, עיריית מיניאפוליס שבה התגורר פלויד, תשלם 27 מיליון דולר למשפחתו של פלויד למען הסדרת תביעה אזרחית.

תגובות