מהיום: משלמים יותר על נסיעה באוטובוס. צילום ארכיון: פרוגי

מהיום: משלמים יותר על נסיעה באוטובוס

עליה של כ-5% במחיר הנסיעה באוטובוס עתיד להתרחש השבוע, אולם יש כאלו שלא מוכנים לשתוק: "אנחנו קוראים לך, שר התחבורה, לא להתעלם מאיתנו, לדון בעניין ולמצוא יחד פתרון הגיוני למצוקותינו" מה תשובתו של יאיר לפיד?

מעלים מחירים. ביום רביעי הראשון בינואר צפוי לעלות מחיר הנסיעה באוטובוסים, עלייה של כ-50% מהמחיר בשנת 2008 שעמד אז על 5.30 שקלים. הפעם העלייה היא בשיעור של 4.7%, כלומר אם עד היום שילמנו 6.60 שקלים לנסיעה באוטובוס, הרי שמיום רביעי נאלץ לשלם 6.90 שקלים.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 
• זאת הדרישה שלנו: "הגיע הזמן שנלמד בכבוד"
• OMG: מצלמות בשירותים בבית ספר?
• שריפה בבית ספר בראשון לציון. 2 נערים נפצעו

על פי החלטת הממשלה, עלייה כזאת יכולה להיות מבוצעת פעמיים בשנה בהתאם לעליית מדד מחירי הצרכן וכן מעליית המע"מ מ-16% ל-18%.

במועצת התלמידים והנוער הארצית, החליטו להפסיק לשתוק ולצאת במאבק כנגד העלייה הצפויה. הם הדגישו את השימוש של בני הנוער באטובוסים: "למרות כל הביקורות עלינו בני הנוער, אנחנו, לומדים בבוקר ופעילים אחר הצהריים, כי ככה מחנכים אותנו ומצפים מאיתנו להיות הדור שבעתיד ינהל את מדינת ישראל"

"אנחנו מנסים להיות גם תלמידים מצטיינים וגם פעילים חברתית, וכן, שתגידו שאנחנו דור של נוער טוב, איכותי, אבל רובנו לא מקבלים משכורת קבועה ויש לנו מצפון שלא נותן לבזבז יותר מדי את כספי ההורים. מדוע? כי לרובנו אין עדיין רישיון (שגם הוא עולה הון עתק) והדרך שלנו להיות ניידים ולהגיע ממקום למקום היא - באמצעות האוטובוס"

בשלב הראשון, המועצה שלחה מכתב לשר התחבורה בו קראו לו לפעול למען הוזלת המחירים: "אנחנו קוראים לך, שר התחבורה, לא להתעלם מאיתנו, פלח משמעותי מאוכלוסיית המדינה, ובאופן שיטתי נמנע מלהיפגש אתנו - נציגי הנוער, לדון בעניין ולמצוא יחד פתרון הגיוני למצוקותינו". 

בשלב השני, פירסמה המועצה עצומה, עליה חתמו עד כה למעלה מ-4,700 אנשים, ומטרתה לאגד כמות רבה של אנשים, כ-700,000 איש, כמות שלמעשה מהווה את שיעור הבני הנוער והצעירים בישראל.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "שר התחבורה פנה לשר האוצר בבקשה למנוע את עליית התעריפים הצפויה ב-1 בינואר בשיעור של 4.7%. השר כץ ציין כי משרד התחבורה עושה מאמצים גדולים להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית בקרב האוכלוסיות השונות ובעיקר בקרב מעמד הביניים. 

השר כץ הציע לשר האוצר לפנות יחדיו לממשלה במטרה למנוע את עדכון התעריפים בסבב הנוכחי, אולם לפיד דחה את הצעתו וציין כי מחירי התחבורה הציבורית מתעדכנים פעמיים בשנה, בהתאם לעליית המדד.

שר האוצר הוסיף כי עדכון תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית אינו דורש את הסכמת השרים או חתימתם וכי מדובר במנגנון אוטומטי הקיים במסגרת צו הפיקוח על המחירים.

שר האוצר לא קיבל את הצעתו של כץ להקפיא את התעריפים בנימוק כי בשנים האחרונות הקציב משרד האוצר סכומים גדולים לתקציב הסובסידיה של התחבורה הציבורית. לדבריו, דחיית ההתייקרות עלולה להגדיל את הסובסידיה של משרדו לתחבורה הציבורית"

משרד האוצר מסר בתגובה ליו"ר הנוער הארצית, גל יוסף, את הדברים הבאים: "את יודעת שאני לא נוהג להתחמק מהחלטות, כולל קשות, אבל הפעם מדובר בהחלטת משרד התחבורה".

SO - מה אתם חושבים?

תגובות