מסתמן: תלמידים ברחבי הארץ ישבתו. אוהלים בבית ספר. צילום: צילום מסך מהפייסבוק

מסתמן: תלמידים ברחבי הארץ ישבתו

צוברת תאוצה: מחאת התלמידים ככל הנראה עתידה להציב אולטימטום ותשבות במהלך השבוע, זאת במידה ולא יימצא פתרון לביטול הטיולים ופעילויות החיצוניות של בית הספר. "אם שיחות לא יניבו פתרונות תערך שביתת תלמידים ברחבי הארץ"

שביתת התלמידים צוברת תאוצה. לאחר שהבאנו כאן בפרוגי בפרסום ראשון כי המחאה שהתחילה בתיכון נעמי שמר בגן יבנה צוברת תאוצה ומתרחבת, כעת היא מגיע לממדים חדשים.

יוזמי המחאה חברו גם למועצת התלמידים והנוער הארצית ואמרו כי: "ההחלטה של ארגון המורים פוגעת אך ורק בנו, התלמידים. הטיולים והפעילויות הערכיות הם אירועי שיא בתקופת לימודנו בתיכון והם אלו שהופכים אותנו לבוגרים ואיכותיים יותר, ומאפשרים לנו לצאת מן המסגרת הלימודית השגרתית"

עוד במדור החדשות של פרוגי:
• צפו: בני נוער פרצו לחנות בטקסס
• להיות "שמן" זה לאו דווקא דבר עצוב. דעה

עוד אמרו כי "יש בני נוער שלא יכולים להרשות לעצמם לטייל ולהכיר את הארץ וזו ההזדמנות היחידה שלהם. יצרנו קשר עם שר החינוך, הרב שי פירון, ועם רן ארז, יו"ר ארגון המורים במטרה לקיים פגישה ביומיים הקרובים יחד עם שר האוצר, יאיר לפיד כדי לקדם את הנושא ובתקווה - להפסיק את העיצומים. אם הפגישות והשיחות לא יניבו תשובות או פתרונות ביום רביעי ה-15 בינואר תערך שביתת תלמידים ברחבי הארץ".

כך למעשה, שיא המחאה יגיע ביום רביעי, כאשר אלפי בני נוער מתכוונים לשבות ולא להגיע ללימודים. 

אוהלים בבית ספר.
אוהלים בבית ספר.
צילום: צילום מסך מהפייסבוק.

כזכור, מחאת התלמידים התחילה בעקבות עיצומים של ארגון המורים בהם הוחלט כי יבוטלו טיולים ופעילויות מחוץ לבית הספר, זאת בעקבות מחלוקת בין משרד החינוך לארגון המורים על רפורמת "עוז לתמורה" ו"אופק חדש" המיושמים במקביל בבתי ספר שש שנתיים.

מובילי המחאה סיפרו לפרוגי: "אנחנו מוחים על ביטול הטיולים וכל שאר הפעילויות במסגרת בית ספרית, בגלל שאנחנו חושבים שזה לא פייר שמחאת המורים צריכה לבוא על חשבוננו". תלמיד נוסף מהעיר שבה התחילה המחאה, אמר לנו כי: "אני שובת כי אני רוצה לצאת לכל המסעות שהתבטלו, להראות שגם לנו יש קול ודעות לכל מה שהולך סביבנו. בהתחלה ההורים התנגדו, לזה שאני לא אלך לבית ספר אבל בסופו של דבר הם תמכו ברעיון, כי הם יודעים שאין לנו דרך אחרת להשפיע חוץ ממשהו כמו שביתה". 

כבר אתמול המחאה התחילה להתרחב מעבר לעיר בה התחילה, והעדות לכך היא שהאוהל הראשון שהובא לבית - הספר היה בתיכון חדרה, רחוק מגן יבנה, שבו התחילה המחאה. אחת מיוזמות הרעיון סיפרה לפרוגי כי "שמעתי על המחאה לראשונה ביום שישי. אחד החברים שלי עשה לייק לעמוד והתחלתי לעקוב אחרי הנושא".

דעה
 
"פוגעים בזיכרונות האחרונים שלנו כתלמידים"  זוהר אדר
 
מאות תלמידים סוערים בעקבות מה שהתחיל כ"מחאת התלמידים" והמשיך כאיום לשביתה. בטור מיוחד זוהר אדר תלמידת תיכון, מספרת על החשיבות של המחאה מבחינתה: "ביטול המסע לפולין הוא הקש ששבר את גב הגמל" היא אומרת בנחרצות
לטור המלא
 

לשכבה היה אמור להיות טיול להרי אילת ולאחר שהוא בוטל החליטו התלמידים לצאת לטיול בבית הספר: "נורא התאכזבנו שביטלו לנו את הטיול כי פשוט לא ייחסו חשיבות לזה שאנחנו התארגנו והיינו מוכנים"

עוד היא אמרה כי "רק בחמישי נמסרה לנו הודעה שאנחנו לא יוצאים לטיול. זה לפחות מבחינתי היה נורא מדכא והחלטנו שאנחנו צריכים להשמיע את הקול שלנו. פשוט חשבנו איך ניתן לעשות זאת, ואמרנו שכול אחד יביא דברים של טיול שנתי: משקפי שמש, טרמוסים, שרשראות הוואי, בגדי טיול, וככה נגיע לבית הספר". על העיצומים של שביתת המורים אמרה: "נמאס לי שמתמשים בתלמידים ככלי. פגעו לנו בדבר שהכי חשוב לנו, שיודעים שהכי יפגע בנו". 

על המחאה עצמה אמרה: "אני מקווה אני מאמינה שאנחנו נשפיע באיזה שהוא אופן. גם אם לא נצליח לפחות ידעו להבא שאנחנו לא מתכוונים לשתוק ושיש לנו קול. לפחות נדע שניסנו ולא ישבנו בחיבוק ידיים והיינו אדישים". 

צילום: צילום מסך מהאינסטגרם
צילום: צילום מסך מהאינסטגרם

צילום: צילום מסך מהאינסטגרם
צילום: צילום מסך מהאינסטגרם

רוב התלמידים תומכים בשביתה הצפויה, אך תלמידה מתיכון רוטברג ברמת השרון דווקא מתנגדת לה: "אני לא מתנגדת לשביתה כמו שאני מתנגדת לרעיונות שמובילים אותה, או לדרך ביצועה. במחאה אני תומכת, ואני חושבת שצריכה להיות אחת. אלא שטענת התלמידים (העיקרית לפחות) היא שאנחנו "כלי משחק" בריב בין משרד החינוך למורים - וזה נכון ולא נכון"

"למורים יש זכות למחות על השכר שלהם, כמו לכל אחד אחר בארץ, ותמיד יהיו נפגעים. מחאה שהייתי תומכת בה בלב שלהם היא מחאה המכירה ומצודדת בזכויות המורים, ומתבצעת מול משרד החינוך. חלק מהתלמידים מנצלים את המחאה כדי סתם לקבל יום חופש מבית הספר".

לגבי השאלה איך תתמודד עם הלחץ החברתי סביב השביתה הגיבה: "כמו כל תלמיד. אם כולם לא יגיעו לבית הספר, גם אני לא אגיע. חברים טובים שלי אומרים לי שאני יכולה להצטרף למחאה בשל הרעיונות שלי, ולא בשל רעיונות דוברי המחאה. גם בזה יש אמת". 

אולם נראה כי לרוב התלמידים יש אמונה שלבני הנוער יש כוח, ורוב התלמידים מאמינים כי יש להם את הכוח ליצור משהו חדש. כמו התלמידים הקודמים, גם תלמיד מבית הספר המסורתי בירושלים סיפר לנו כי: "אני חושב שהמחאה באמת יכולה להשפיע ולעזור, כי כמות התלמידים הרבה יותר גדולה מהמורים ואין לי ספק שאנחנו יכולים להגיד את המילה שלנו ולהשפיע כדי לקבל את הזכויות שמגיעות לנו". 

בתחילת המאבק, נפתח דף פייסבוק העונה לשם "מחאת התלמידים" ובו החל רעיון השביתה. לאחר מכן, המארגנים החלו בקמפיין אינסטגרם, שבו התבקשו בני נוער להעלות תמונה ולתייג #מחאתהתלמידים.  עד למועד פרסום הכתבה, כ-850 גולשים העלו את התמונה.

בנוסף, נפתחה עצומה עליה חתמו למעלה מ-2,000 אנשים. בין התגובות של החותמים על העצומה היו: "אנחנו חייבים עוד קצת מעבר לחינוך הפורמלי", "אנחנו הנפגעים העיקרים פה!", "מטרה טובה וצודקת".

מלבד הקמפיין באינסטגרם ובפייסבוק והחתמת העצומה, אתמול כבר החל קמפיין חדש, ובו בני נוער מגיעים עם אוהלים וציוד של טיולים לבית הספר כמחאה על ביטול הטיולים ופעילויות מחוץ לבית הספר.

ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה. 

בהכנת הכתבה סייעו נעמה ברוך ועינת זיסמנוביץ.

תגובות