מציינים את 1 במאי: "חג הפועלים חשוב יותר מאי פעם".

מציינים את 1 במאי: "חג הפועלים חשוב יותר מאי פעם"

חג הפועלים מצוין בישראל מידי שנה בעיקר במצעדים שבהם משתתפים ארגונים חברתיים שונים. היינו בצעדה ובעצרת שהתקיימה בתל אביב. "עיקר הצעדה היא העלאת מודעות לניצול עובדים וזכויות עובדים, מבוגרים ובני נוער" אמר ירון ג'קסון, פעיל הנוער העובד והלומד

לעתיד טוב יותר. יום הפועלים הבינלאומי ובשמו הידוע יותר האחד במאי, מצוין ב-1 במאי כביטוי לסולידריות בין ארגוני עובדים וכביטוי למאבק למען תנאי עבודה טובים יותר. מקורו של החג בהפגנות שנערכו בקנדה ובארצות הברית בשנות ה-70 וה-80 של המאה ה-19, בדרישה להגביל את יום העבודה ל-8 שעות. אחת מנקודות הציון במאבקם של פועלים לזכויות עובדים היו "מהומות היימרקט", התקוממות של פועלים בארצות הברית נגד המעסיקים שסירבו להעניק להם יום עבודה בן שמונה שעות. שביתות העובדים, שהיו אסורות על פי החוק בארצות הברית, הובילו להתנגשויות אלימות בין המשטרה לעובדים, בעיקר בשיקגו. ב-3 במאי נהרגו שני מפגינים בהתנגשות עם המשטרה.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

במחאה על ההרג התכנסו בכיכר היימרקט אנרכיסטים ואנשי איגודי העובדים. ההתכנסות הייתה שקטה, עד שהחלה המשטרה לנסות ולפזר את המפגינים. במהלך המהומות שפרצו, נהרגו ונפצעו עשרות אנשים - שוטרים ופועלים. בעקבות דם הפועלים האדום שנשפך על הדגלים הלבנים, הצבע האדום הפך להיות הצבע המזוהה עמם.

למען השוויון.
למען השוויון. © נועה זבדי

כיום בישראל מצוין האחד במאי בעיקר במצעדים שבהם משתתפים ארגונים חברתיים שונים, בהם חד"ש, מק"י, השומר הצעיר, המחנות העולים, הנוער העובד והלומד, מרצ, נוער מרצ, כוח לעובדים, ובמידה מסוימת גם מפלגת העבודה. כתבתנו היית בעצרת שהתקיימה בחמישי האחרון ודיברה עם ירון ג'קסון, פעיל בתנועת הנוער העובד והלומד בראש העין ועם אלירן ביחובסקי, יו"ר תנועת הנוער של מרצ.

"עיקר הצעדה היא העלאת מודעות לניצול עובדים וזכויות עובדים, מבוגרים ובני נוער" מספר ג'קסון על הסיבה לצעדה. "כמובן שגם מדברים על שינוי השיטה הכלכלית וחיזוק מדינת רווחה. עם השנים גם התנגדות לגזענות והומופוביה ושוויון באשר הוא התחזקו בצעדות. החברה הישראלית היום מלאת פערים כלכליים, גזענות וניצול. בחג אנו מנסים להציע אלטרנטיבה, ליצירת מדינת ישראל מתוקנת בעלת חברת מופת צודקת. המחאה מאחדת בני נוער שונים ומגוונים מכל הארץ למטרה אחת, יישום השוויון והצדק".

אתה חושב שחג הפועלים הוא רלוונטי גם היום?
"כמובן שהוא עדיין רלוונטי, ואולי היום יותר מאי פעם. כשיותר ויותר עובדים ובני נוער בעיקר מנוצלים בעבודה, הפערים הכלכליים רק גדלים, ולא נראה שלשלטונות יש רצום לשנות את המצב. גם הזעקה החברתית של השנים האחרונות, בשל יוקר המחייה ומצוקת הדיור נשארו כשהם מאז המחאה. האדישות נשארה כשהיא, אנשים לא מאמינים שניתן לשנות. חג הפועלים נלחם על האדם העובד, הפשוט, ומעודד אותו להתאגד ולקחת את גורלו בידיו. רק השנה התאגדו כ-40,000 עובדים חדשים, יש עלייה בארץ לאורך השנים באיגודי העובדים. גל ההתאגדויות רק מראה שכשהכלכלה מתערערת ושרק העובדים בעצמם ישפרו את מצבם. לדעתי האחד במאי רלוונטי תמיד. כל עוד האדם הוא המרכז חג הפועלים עדיין אקטואלי!".

איך חג הפועלים מתקשר לזכויות של נוער עובד?
"נוער עובד הוא הפועל הכי שחור במשק הישראלי" אומר ביחובסקי. "רוב הנוער היום עובד בשכר מינימום לא שוויוני, בעבודות שרובן הן עבודות של "סתימת חורים", הרבה פעמים בלי תנאים סבירים או זכויות עבודה בסיסיות כמו ימי חופש ולכן, יום הפועלים הוא ה-יום בו בני נוער צריכים להסתכל ימינה-שמאלה ולראות מה מגיע להם - וקל לשאוב את זה מהמקורות ההיסטוריים של האחד במאי, שהוא הסמל למאבק עובדים קשה ונחרט בדפי ההיסטורי".

תגובות