תנועות הנוער בפרויקט "לוכדים את הגזענות ברשת". צילום: יואב רימר

תנועות הנוער בפרויקט "לוכדים את הגזענות ברשת"

"שיקבלו סרטן", "שמאלנים לתאי הגזים", "ערבי גבר זה ערבי בקבר" אלו רק חלק מהאמירות שמציפות את הרשתות החברתיות מאז אירוע חטיפת הנערים ומבצע צוק איתן. כעת, מנסים חברי תנועות הנוער השונות להילחם בתופעה על ידי סיירת מיוחדת

"צריך להרוג את כולם ערבים מסריחים", "השמאלנים בוגדים", "אני בעד שיהרגו את כל הערבים עם השמאלנים" "שמאלנים לתאי הגזים", "כהנא צדק", "להרוג את כל הילדים בעזה", "שיקבלו סרטן", "מוחמד חזיר", "לא אכפת מכל האנשים, למחוק את עזה ולעשות מגרש כדורגל, כדורסל והחלקרח", "שימחקו את כל הערבים מהמדינה", "ערבי גבר זה ערבי בקבר", "אין ערבים אין פיגועים", "כל ערבי הוא מחבל", "אני בעד לשרוף ערבים כן סתם כי הם ערבים", "היטלר צדק, רק טעה בעם – אנחנו הגזע הנבחר", "מוות לערבים".

הרשת גואה: הרשתות החברתיות מלאות בפוסטים גזעניים, קריאות נאצה, אמירות קיצוניות. פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם. חלקן מופנות נגד אנשים מסוימים, כמו מספר אומנים, וחלקן מופנות למגזרים שונים. האלימות והגזענות משתוללות, כאילו אין גבולות.

בעקבות גל הגזענות ששוטף את המדינה, נפגשו השבוע נציגים רבים מתנועות נוער רבות, חניכי תנועות הנוער בני עקיבא, הנוער העובד והלומד, השומר הצעיר, הצופים, המחנות העולים, עזרא ותנועת תרבות, במטרה להקים סיירת אינטרנטית שתחפש פעילות גזענית, ותפעל למען הסרתה מהרשת. תנועות הנוער הללו הן חברות בקואליציית "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה", אשר הובילה את עצרת הזיכרון לזכרו של רה"מ יצחק רבין ז"ל.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

"זאת תופעה רחבה, בין אם זה אנשים פרטיים או קבוצות" אומרת לנו שחר פריינטה, מדריכה בתנועת בני עקיבא, ממושב שפיר שבדרום. "אומנם עיקר הגזענות היא בין ערבים ליהודים, אבל גם הרבה נגד סודנים. לא רק קריאות כמו 'אני לא רוצה שיהיו פה סודנים', אלא ממש 'מוות לסודנים'. גם הומופוביה אנחנו רואים". גם עמנואל סיום, מתנועת הנוער העובד והלומד שגר באשדוד, רואה הרבה גזענות נגד הסודנים: "אומנם לא כל הפליטים הסודנים שוהים פה באופן חוקי, אבל זה ממש לא בסדר להגיד שצריך להעיף אותם מפה או להרוג אותם".

© יואב רימר

שחר, המתגוררת בדרום הארץ, מוסיפה שהיא מרגישה את הגזענות גם מחוץ לרשת במהלך המבצע, "הרבה קריאות שצריך להרוג את כל הערבים ולחסל אותם. ילדים אומרים שהחלום שלהם זה להרוג ערבים. בתוך השבט שלנו אנחנו מנסים הרבה מאוד לעורר דיונים בנושא הזה, ולראות איך אנחנו הופכים את השיח הזה משיח של שנאה לשיח של אהבה".

"אני מאמינה שכרגע הגזענות עדיין לא מסוכנת, אבל היא מחלחלת אלינו ויום יבוא ובסוף יקרה משהו. אנחנו רוצים למנוע את זה" אומרת שחר. עמנואל חושב שהגזענות מסוכנת בכל מצב. "יש רמות לסיכון" הוא אומר, "זה עלול להגיע לרמה של אפילו תגי מחיר. התקוממות והפצת שנאה לקבוצה של גזע זה דברים שיכולים לפגוע ברשת. זה נורא יותר מסתם לרדת על חבר".

"אנחנו רוצים להציב קווים אדומים לשיח ברשתות"

רכז הסיירת, יהל פרג', אומר: "בחודשים האחרונים, בעקבות הרצח של שלושת הנערים: נפתלי, גיל-עד ואייל, ולאחר מכן של מוחמד אבו-חדיר, יש התגברות של הסתה וקריאות לאלימות ברחבי הרשת. הביטויים הולכים ומחריפים ונראה שהרשתות החברתיות הפכו למרחב פרוץ בו גבולות הדמוקרטיה הולכים ומטשטשים וצפייה ליחס מכבד ואנושי בשיח הציבורי איננה לגיטימית. חופש ביטוי הוא חלק חשוב ומרכזי בשמירה על הדמוקרטיה. ביחס לכך, אנחנו רוצים להציב קווים אדומים לשיח ברשתות על מנת להחזיר לחברה שלנו את הדיבור הישראלי, הטוב והמכבד."

חברי הסיירת עברו הכשרה בתל אביב, אשר כללה הכרות עם המגמות האקטואליות בשיח הציבורי, הכשרה טכנית לגבי פעולות שניתן לעשות כנגד הסתה ברשת והתנסות מעשית בניטור רשת. בהתחלה זה היה קצת קשה להתגבש בתור קבוצה. דיברנו על איך לדווח על דפים ברשתות ועל איך להוקיע את הגזענות מהחברה ולצמצם את הגזענות ברשת." אומר עמנואל. שחר מספרת שבמהלך ההכשרה "דנו הרבה מאוד על משפטים מפורסמים, על מוסר, על איך אנחנו שומרים על המוסר הזה ועל איך אנחנו רוצים שהחברה שלנו תראה".

© יואב רימר

הסיירת מנטרת דפים ויחידים אשר מפיצים תוכן גזעני או מסיתים לאלימות, כלפי יהודים, ערבים אוכל אדם אחר, ומדווחים עליהם. "המטרה שלנו זה לחפש דפים שמפיצים גזענות על קבוצות באוכלוסייה, כדי להוציא את זה מהרשת, בתקווה שזה ישפיע גם על המציאות." אומר עמנואל. "אנחנו מדווחים כמה אנשים בו זמנית בתקווה שזה ימחק". את כל התיאומים הם עושים באמצעות קבוצה סודית שהקימו, "לוכדים את הגזענות ברשת" ושם הם מתאמים ומדווחים על הדיווחים ועל הצלחות שלהם. "זה ממש פשוט לדווח" הוא אומר, "וכל אחד צריך לעשות את זה". חוץ מהדיווח, הנהלת הסיירת גם שולחת מכתב שניסחו החניכים, ובו הם מספרים מי הם, ושהם דיווחו. הסיירת שומרת על חשאיות בכל הנוגע למי מהפעילים דיווח ועל מה ומתי, אלא רק שהדף דווח ע"י הסיירת.

"היו גם אכזבות" מספרת שחר, "היו למשל פרסומים של 'מוות ליהודים' שפייסבוק לא הסיר, וזה היה קצת מבאס. אבל יש הרבה הצלחות, וזה מה שנותן את הכוח. היו 5 עמודים גדולים ועוד הרבה תמונות ופרסומים שהצלחנו להסיר". גם עמנואל מספר לנו ש"אנחנו מצליחים, יש הרבה הצלחות. כל פעם שמסירים משהו אנחנו שולחים לקבוצה הסודית שלנו, ורואים הרבה כאלה. הבעיה היא שיש דפים, כמו הדף של ארגון להב"ה, שמסירים אותם והם חוזרים מחדש".

אז איך מדווחים?
הדיווח בפייסבוק הוא מאוד פשוט, ולמעשה כל אחד יכול לעשות אותו.
1. נכנסים אל הדף/המשתמש/הפוסט עליו רוצים לדווח
2. לוחצים על כפתור האפשרויות (גלגל שיניים, חץ כלפי מטה או שלוש נקודות, תלוי על מה אתם רוצים לדווח)
3. בוחרים בכפתור הדיווח מתוך התפריט שנפתח
4. בוחרים "אני חושב שהוא לא אמור להופיע בפייסבוק" ולוחצים על המשך
5. בוחרים "אלו דברי שנאה" ולוחצים על המשך
6. בוחרים את האפשרות המתאימה מבין האפשרויות המוצעות ולוחצים על המשך
7. לוחצים על "שלח לפייסבוק לבדיקה"
8. הפוסט דווח, ולאחר שיבחן על ידי פייסבוק, תקבלו התראה על כך עם תשובה האם הדף הוסר או לא.

תגובות