"צריך לדבר גם על זה - להבין מה מותר ואסור". צילום: shutterstock

"צריך לדבר גם על זה - להבין מה מותר ואסור"

היום (ד') הוא היום הבינלאומי למלחמה באלימות נגד נשים, ובארגון נעמת מציין השנה את היום החשוב בסימן אלימות בין בני זוג בגיל הנוער. בסקר שערך ארגון זה בקרב בני נוער ניתן לראות בבירור כי בני הנוער בישראל חשופים וחווים אלימות בין בני זוג: "נתונים מדאיגים שחייבים להדליק נורות אדומות לכולנו"

נתונים מצערים ומדאיגים: 1 מכל 7 בני נוער נחשף לתמונות אינטימיות של אחד ממכריו דרך הווטסאפ, למעלה ממחצית מבני הנוער הודו כי נחשפו למקרי אלימות בין בני זוג במעגל הקרוב להם ומרביתם טענו שבית הספר אינו מלמד על זוגיות בריאה ללא אלימות, כך עולה מסקר שפירסם ארגון נעמת לרגל היום הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, שחל היום (ד'). 

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

בסקר, שנערך בתחילת החודש, לקחו חלק 400 בני נוער מהמגזר היהודי, דתיים, מסורתיים וחילוניים בגילאי 14-18. בני הנוער נשאלו על אלימות בקרב בני זוג, קנאה, הפצת תמונות אינטמיות, סגנון לבוש וחינוך לזוגיות בריאה ולא אלימה. 

© נועה ריינה
כתבה
אהבת כואבת: דניאל גד ושני אטיאס נלחמים בזוגיות אלימה
משה אבוטבול
ארגון נעמ"ת בחר השנה להתמקד באלימות בין זוגות צעירים וגייס לקמפיין שלו את כוכבי גאליס, שני אטיאס ודניאל גד: "הצעירים היום חשופים יותר מתמיד לאלימות מילולית ופיזית בעיקר ברשתות החברתיות"

62% מבני הנוער הודו כי שמעו, ראו או היו עדים לאלימות בקרב בני זוג, בנים נחשפו לכך יותר מבנות. 8 אחוזים מהנשאלים אף העידו כי חוו באופן אישי אלימות מסוג כלשהו (קנאה, אלימות מילולית או פיזית) במסגרת מערכת זוגית אשר היו חלק ממנה. 68% מהבנים הסכימו לדעה ש"קנאות מצד בן/בת הזוג מעידה על אהבה", בעוד שבקרב בנות 57% לא הסכימו לדעה זו. 

תופעת הפצת תמונות בעלות אופי מיני ברשתות החברתיות היא תופעה מצערת שלצערנו השכיחות שלה רק עולה. מהסקר עולה כי 4 מכל 10 בני נוער נחשפו לתמונות בעלות אופי מיני שהופצו ברשת הווטסאפ, 1 מתוך 7 נחשף לתמונות אינטימות של אדם שהוא מכיר. עם זאת, כמעט תשעים אחוז מהנשאלים אומרים כי הפצת תמונות מסוג זה, היא עבירה חמורה שיש לרצות בגינה עונש מאסר.

"מערכת החינוך חייבת להכיר בבעיה ולטפל בה באופן ישיר"

הנתון המדאיג ביותר מסקר זה, יכול ככל הנראה, להסביר את הנתונים הקשים הללו. בתי הספר, מסגרות החינוך ואפילו ההורים שלנו, כמעט ולא מסבירים לנו איך לנהל זוגיות בריאה ללא אלימות. הם לא מסבירים איך ראוי להתנהג לבני זוג ומצד שני איך לשים לב מתי האכפתיות הופכת לקנאה שעלולה להפוך אלימה. מעל מחצית בני הנוער אומרים כי לא קיבלו מידע מקיף בנושא זה וכ64% מהנשאלים אמרו שלא מדברים בביתם על נושא זה. 

© shutterstock

נערה בת 17, אומרת לנו: "אני חושבת שזה נושא שמאוד חשוב להכניס למערכת החינוך. כמו שמלמדים אותנו בבית ספר שיעורי חובה ועוד הרצאות בנושאים כמו סמים, תאונות דרכים, עישון וכדומה, צריך גם לדבר על נושא זה. יכול מאוד להיות שזה יעזור להעלאת המודעות של זה ואפילו להוריד את כמות האלימות, גם אם במעט".

נערה נוספת מוסיפה ואומרת: "אני מאמינה שאם היו מייחסים לנושא יותר חשיבות בבתי הספר, מקרים קיצוניים בעתיד יוכלו להימנע. קבלת עצות ממבוגרים יכולה לסייע לתלמידים בזוגיות בעתיד, להבין מה אסור ומה מותר ולדעת מתי להציב גבולות. כשמדברים עם בני נוער על העתיד בכלל בפרט ועל זוגיות בפרט, נראה כאילו הם לא מקשיבים ושהשיעורים מיותרים, אבל המסר נקלט ורוב התלמידים כן רוצים שנושאים מהסוג הזה ייכנסו לתוכנית הלימודים".

© אלכס נסטר

יו"ר נעמת גליה וולוך אומרת בתגובה לסקר זה: ״נתוני הסקר מראים בצורה ברורה כי בני הנוער בישראל חשופים וחווים אלימות בכלל, ואלימות בין בני זוג בפרט, כמעט בכל מקום בו הם נמצאים. מעבר לנתונים הקשים המלמדים עד כמה האלימות בין בני זוג נמצאת כבר בגילאים הללו, הרי לא פחות חמורה העובדה שאותם נערים ונערות מעידים כי אינם זוכים להסברה ויד מכוונת לא בבתיהם ולא במערכת החינוך. יותר מכל מעיד הסקר כי תופעת האלימות בין בני זוג צעירים היא איננה בשולי החברה, מערכת החינוך חייבת להכיר בבעיה  ולטפל בה באופן ישיר, ולא לטאטא אותה מתחת לשטיח בתקווה שתעלם״.

תגובות