"אין דרך להפסיק את ההתמכרות המוגזמת הזו של כולנו". צילום: צילום מסך מיוטיוב

"אין דרך להפסיק את ההתמכרות המוגזמת הזו של כולנו"

נתונים מדאיגים פורסמו בשבוע שעבר לגבי שימוש ילדים ונוער באינטרנט וברשתות החברתית. "לפעמים במקום לעשות דברים שאני באמת רוצה או להכין שיעורי בית, ללמוד למבחנים וכדומה, אני נכנע לרשתות החברתיות" מספר נער. נערה אחרת מוסיפה "אני לא רוצה להיות מכורה לעוד משהו שיגזול לי עוד זמן"

בדו"ח שפורסם שבוע שעבר על ידי המועצה לשלום הילד עולים נתונים רבים בתחומים שונים ומגוונים הנוגעים לילדים ולנוער בישראל. אחד מהתחומים, שהיווה משקל רב בדו"ח היה נושא האינטרנט והרשתות החברתיות.

כתבה
ברשת מעל 4 שעות ולכל ילד שני אין תעודת בגרות
משה אבוטבול ועומרי אפרים
הדו"ח השנתי של המועצה לשלום הילד הוגשה היום לנשיא המדינה והציג נתונים מדאיגים כמו כמות שיעורים פרטיים לבני נוער, כמה ילדים בישראל סובלים מעודף משקל וכמה חוו שיימינג ובריונות ברשת?

מהנתונים עולה כי שליש מהילדים בישראל גולשים באינטרנט ומשתמשים ברשתות החברתיות מעל 4 שעות ביום. מרביתם, משתמשים בפייסבוק, שני שליש מהם באינסטגרם ושליש משתמשים בסנאפצ'אט. 

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"היום אין משהו אחר שיעסיק אותך"

"אני משער שאני גולש בערך 5 שעות ביום באינטרנט, מתוכם חצי שעה מזה למטרות לימודיות". מספר לנו משה בן ה16. "זה מוגזם. לפעמים במקום לעשות דברים שאני באמת רוצה או להכין שיעורי בית, ללמוד למבחנים וכודמה, אני נכנע ללהיות ברשתות החברתיות. אם אני אסדר לעצמי סדר יום ואקבע זמן שבו לא אשתמש בפלאפון, אני מניח שחלק מהבעיה ייפתר". 

© אלון אלבכרי

גם אוראל מעידה שהיא מבלה את כל אחר הצהריים שלה בגלישה באינטרנט "משתיים וחצי שאני מגיעה מבית הספר, עד בערך שבע, שמונה. 20 אחוז מהזמן מוקדש ללימודים, השאר לרשתות חברתיות או צפייה בסרטים". כשנשאלה האם לדעתה זה מוגזם ענתה אוראל שהיא חלוקה על כך. "היום אין משהו אחר שיעסיק אותך, גם הטלוויזיה כבר לא מעניינת. היום הבילוי עם חברים זה עם פלאפונים, הכל מוצף בפלאפונים ובאינטרנט, זה בסופו של דבר מה שמחזיק את הבילויים".  

"אני חושבת שזה מוגזם" מוסיפה אופיר, שמשתמשת באינטרנט 6-7 שעות ביום "אבל כבר אין דרך להפסיק את ההתמכרות המוגזמת הזו של כולנו. אנחנו צריכים להגביל לעצמינו את שעות השימוש במכשירים".

"חלק גדול מהדיבורים בכיתה ועם החברים הם סביב הפייסבוק והאינסטגרם"

"לרב החברים שלי יש פייסבוק ואינסטגרם", מספר רון בן ה-12 שלא פעיל ברשתות חברתיות אלו. "מצד אחד זה טוב לי, כי ככה אני לא נמצא כל היום בפלאפון, אבל מצד שני לכולם יש וגם אני רוצה. החברים שלי דוחקים בי לפתוח משתמש ולא מבינים מדוע אני מתנגד לכך. אני לא פותח פייסבוק ואינסטגרם בגלל שההורים שלי לא מרשים לי ולמרות שזה לפעמים חסר לי, כי זה חלק גדול מהדיבורים בכיתה ועם החברים, אני יודע שזה לטובתי, יש שם הרבה אלימות ופגיעה בילדים". 

© צילום מסך מיוטיוב

לניצן אין אינסטגרם, היא לא הורידה אותו משום שלא רצתה להתמכר לעוד אחת מהרשתות החברתיות "מספיק לי הפייסבוק והווטסאפ, אני במילא מבלה שם יותר מדי שעות, אני לא רוצה להיות מכורה לעוד משהו שיגזול לי עוד זמן. למרות זאת, זה חסר לפעמים, אני גם רוצה להיות שותפה לכל מה שקורה שם". גם מתן שלא משתמש בפייסבוק מסכים איתה "הרבה פעמים אני פחות מעודכן במה שקורה בפייסבוק, אבל אני לא מרגיש מחסור כי אם היה לי פייסבוק הרבה מהזמן היה מתבזבז עליו, אז אני רואה בזה יתרון".

 
תגובות