סקס, סמים ואינסטגרם: כך ילדים מבלים בעולם הווירטואלי. צילום מסך מאינסטגרם

סקס, סמים ואינסטגרם: כך ילדים מבלים בעולם הווירטואלי

זו המציאות ברשת, בלי פילטרים. ילדים בגילאי 11-13 פותחים חשבונות פיקטיביים באינסטגרם, מעלים תמונות פרופיל מזויפות ומבלים שעות על גבי שעות בשיחות חסרות מעצורים על סקס, בגידות, התאבדויות, אלכוהול וסמים

כבר שמענו על כל מיני עולמות ווירטואלים שקיימים ברשת. בדרך כלל מדובר באיזשהם אתרים המיועדים לכך עם עיצוב מיוחד ובניית דמויות משוקעת. אבל מסתבר שגם בתוך רשת חברתית, הצליחו ליצור סוג של עולם שכזה ואנחנו לא ממש בטוחים שתאהבו את מה שקורה בו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

הטרנד המדובר מתרחש באינסטגרם והוא בעצם עולם שלם שבו ממש מתנהלים "חיים". אתם תוכלו למצוא בעולם הזה דברים שקיימים בחיים האמיתיים כמו חברים טובים, בני זוג, בעלי חיים, משפחה, עבודה, ואפילו תוכלו "לצאת" למסיבות המתקיימות בצורת צ'אט קבוצתי. השיטה עובדת בצורה כזאת שבה פותחים פרופיל רגיל באינסטגרם, נותנים לו שם בתבנית קבועה "hey.im.X" ומוסיפים לפרופיל תמונות אנימציה עם קצת פרטים מזויפים.

© צילום מסך מאינסטגרם

פתחנו משתמש כזה במטרה להבין את העולם הווירטואלי הזה. מצאנו לעצמנו שם 'בסטים' (חברים הכי טובים) ואפילו הפכנו לדודים. על פניו נשמע נחמד מאוד, אבל לאט לאט הגענו למקומות אפלים יותר של 'עולם המצוירים'. בלי הרבה מאמץ אפשר לראות ריבים עם בני הזוג, בגידות עם יזיזים והתאבדוית וירטואליות עקב שיימניג לאותה הדמות. ואם כל זה לא מספיק אז בצ'אט הקבוצתיים שנפתחים אפשר לראות "מסיבות" וירטואליות שמערבות דיבורים על סמים ואלכוהול, וכמובן שהחלק המיני גם כן מגיע מהר מאוד. 

© צילום מסך מאינסטגרם
© צילום מסך מאינסטגרם
© צילום מסך מאינסטגרם
© צילום מסך מאינסטגרם

במהלך השיחות נתקלנו גם בלא מעט דמויות שמדברות באופן בוטה ומיני חמור מאוד שלא מאפיין בדרך כלל ילדים בגילאים האלה. נתון מעניין הוא שכל הילדים שדיברנו איתם, 100% מהם, לא סיפרו להורים שלהם על המשתמש או בכלל לחברים ורובם לא יודעים מי באמת נמצא מאחורי המסך. 

© צילום מסך מאינסטגרם
 
 
הדאגה הגדולה הגיעה כשחלק מהדמויות איתן דיברנו חשפו פרטים אישיים על עצמן שבדרך כלל לא נותנים לזרים באינטרנט. חלקן אף שלחו לנו גם תמונות שעזרו לנו להבין מי פחות או יותר עומד מאחורי הפרופיל המצויר. הם אומרים שאין להם חברים בבית הספר ובעולם הזה כן יש להם. כאן הם מגשימים את כל החלומות שלהם. חלקם אפילו מציינים שמבחינתם הם יישאר עם הדמות הזאת לנצח. 
 
 
© צילום מסך מאינסטגרם
 
על הסכנות שבדבר אמר לנו המומחה ד"ר אילן טל, מנהל הקליניקה לתמיכה רגשית ונפשית:
 
"זה לא יוצא דופן שאנשים מחליפים אינטראקציות אמיתיות בדיגיטליות. אנחנו יודעים שזה יכול לגרום להתמכרות במידה מסוימת מכיוון שזה מגיע מקושי בתקפוד חברתי או פחד מאינטראקציה חברתית. האווטאר המצויר שלהם עוזר להם להיות מישהו אחר, בעלי כוח וחסרי פחדים, לעומת מי שהם באמת. כל עוד זה חי במקביל לאינטראקציה אמיתית אז זה בסדר, הביעה מתחילה כשזה משתלט על החיים והופך להיות המקום היחיד בו הם מתקשרים. לפעמים אפילו בזמן שהם נמצאים עם חברים הם מתעסקים גם בזה. הסיכון הוא מהותי מכיוון שכבר בגיל 11 אין להם חברים וכל מה שקורה באמת הוא בעצם בעולם הוירטואלי. מצד אחד הם נורא רוצים חברה אך מצד שני הם כל היום ברשת. זה יכול לפתח תסמינים דכאוניים וחרדתיים בגיל מוקדם".
 



תגובות