"בתנועת נוער אפשר לחוות חוויות שאין במסגרות אחרות". צילום: תנועת הנוער העובד והלומד

"בתנועת נוער אפשר לחוות חוויות שאין במסגרות אחרות"

משרד החינוך פרסם אתמול נתונים מרשימים על תנועות הנוער השונות שקיימות ברחבי הארץ שממשיכות לגדול ללא הרף. לרגל פרסום הנתונים שוחחנו עם חניכים מתנועות שונות לגבי הפעילות שלהם

נתונים חיוביים ומעוררי תקווה פורסמו אתמול על ידי משרד החינוך בנוגע לאוכלוסיית בני הנוער בישראל. על פי אומדן תנועות הנוער לשנת 2015, כרבע מיליון בני נוער השתתפו בפעיליות השונות של תנועות הנוער בישראל. בנוסף לכך במהלך העשור האחרון הייתה עלייה של כמעט מאה אלף חניכים בתנועות השונות, ובהתאם לכך הגדיל משרד החינוך את תמיכות בתנועות בעוד כ- 37.5 מיליון שקלים. נתון מרשים נוסף הוא העובדה שאחד מכל שלושה ילדים במגזר היהודי הוא חניך בתנועת נוער. במגזר הערבי מדובר על כ-12% (צמיחה של כ-6% בעשור האחרון). שלושת התנועות הגדולות בארץ הן תנועת הצופים (26.3%), אחריה תנועת הנוער העובד והלומד (25.2%), ותנועת בני עקיבא (21.3%).

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 שוחחנו עם שיר, תלמידת כיתה ט' וחניכה ב"צופים", שסיפרה לנו איך הגיעה לתנועה ומה משך אותה להתמיד ולהגיע: ״בהתחלה די הכריחו אותי להצטרף, כי חשבתי שזה די שטויות ומתעסקים יותר מידי בערכים באופן מוגזם. אך לאחר כמה פעמים שהגעתי, הבנתי שאני חייבת את זה. זה מקום מדהים להכיר בו חברים ממקומות שונים ומגוונים, והפעולות כיפיות ונותנות המון כלים חשובים ומשמעותיים להמשך החיים.הייחוד של הצופים זה מחנה הקיץ הייחודי, וגם העובדה שבונים המון דברים מאפס. לומדים לבנות מבנים מדהימים מחומרים שונים על ידי מיומניות מיוחדות. לומדים לעבוד עם הידיים, לקשור ולבנות״.

© dnaveh / Shutterstock.com

חניך בסניף של תנועת הנוער ״בני עקיבא״ במרכז הארץ, סיפר לנו על היתרונות והחוויות שיש בתנועת נוער: ״אפשר להכיר אנשים, לבלות במסגרת אחרי שעות בית הספר ולא סתם להישאר בבית, ללמוד ערכים שאתה מתחבר אליהם, להשתתף בטיולים מהנים, ובכלל לחוות חוויות שאין במסגרות אחרות״.

"אני אוהבת שאנחנו מעבירים ערכים חינוכיים בדרך של כיף", מספרת מדריכה בנוער העובד והלומד. "נותנים לחניכים מקום מהנה ובטוח. המטרה בסך הכל היא קודם כל שהחניכים יחזרו הביתה אחרי כל פעולה בחיוך ויספרו להורים את כל החוויות שהם צברו.התנועה חשובה לי, בגלל המקום החברתי וגם בגלל הנושאים שאנחנו מנסים להעביר שביניהם שיוויון, המנעות מלחץ חברתי, קבלת השונה וכדומה, שאני יודעת שהנושאים האלה תמיד נמצאים על הפרק במיוחד עם ילדים וחשוב לנו שיהיו זהירים. בנוסף, היא תורמת לי מאוד בפן האישי בגלל שגם כמדריכה אני לומדת דברים, זה מחשל אותי".

© תנועת הנוער העובד והלומד

שר החינוך נפתלי בנט הגיב לפרסום הנתונים: "גידול ב 100 אלף חניכים בתנועות הנוער, זוהי בשורה גדולה למדינת ישראל. חינוך לערכים הוא לב ליבה של מערכת החינוך בישראל. תנועות הנוער הן החלוץ שהוביל עד טרם הייתה לנו מדינה את החיבור הערכי של בני הנוער בישראל למדינה ולעם. כיום, בדור המסכים, הפייסבוק והווטסאפ, משמעותן של תנועות הנוער עולה. בקשתי מתנועות הנוער היא: פתחו ועוד ועוד סניפים, צרפו עוד ועוד חניכים, יותר חניכים בעלי צרכים מיוחדים, יותר סניפים בפריפריה. אין כמו תנועות הנוער עבור צמצום פערים, שילוב בחברה, פיתוח מנהיגות העתיד של ישראל וצה״ל. סוד החוסן של מדינת ישראל נמצא אצל המדריך והמדריכה בתנועת הנוער. נמשיך להשקיע בהן, נמשיך להגדיל ולהרחיב את המסגרות".

 



תגובות