זהירות, חג מסוכן: כמה קל להשיג נפצים מסוכנים?. צילום מסך מהפייסבוק

זהירות, חג מסוכן: כמה קל להשיג נפצים מסוכנים?

בכל שנה, עם תחילתו של חג הפורים מתחילה גם עונת הנפצים. עשרות "בומים" נשמעים ברחובות בכל יום, מסכנים את בני הנוער ומדאיגים את האחרים. רצינו לבדוק איך משיגים נפצים מסוכנים דרך הרשת, ולא האמנו עד כמה זה פשוט

חג שמח אך מסוכן: פורים הוא חג של שמחה, כיף, תחפושות וצבעוניות אבל גם של סכנות רבות - שאולי החמורה מביהנן היא סכנת הנפצים. בכל שנה מפונים מאות נערים ונערות לבתי החולים עם כוויות ופצעים הנגרמים כתוצאה מפיצוץ נפצים. הם נקנים בפייסבוק, באתרי אינטרנט שונים ומועברים בין חברים והופכים את חג השמחה לחג הסכנה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בשבוע שעבר התכנסה הוועדה לזכויות הילד בכנסת כדי לדון בפציעות של הנוער מנפצים. "מבדיקה שערכנו ב-10 בתי חולים בשנים 2010-2014 היו מעל 100 מקרים של פגיעות מצעצועים מסוכנים שתועדו" אמרה שם אביטל אפל פנקס, נציגת ארגון בטרם. "חשוב לציין שהמספר האמיתי ככל הנראה גבוה יותר, שכן לעיתים מתוארת הפגיעה אבל לא מקורה".  לפי הנתונים שהוצגו בפורים יש פי 2.5 ילדים שנפגעים מנפצים כש-90% מהם הם בנים. רוב הילדים שנפגעים הם בגיל 10-14. יותר מ 50% סבלו מכוויות, השאר מחתכים, פגיעה בראייה ופגיעות אחרות. בשנה שעברה למשל, דיווחנו לכם על נער בן 14 מהתנחלות סמוכה לירושלים שהתעוור בעינו השמאלית לאחר ששיחק בנפצים. הוא סיפר כי שיחק עם חבריו בנפצים, ובמהלך המשחק קירב לפניו נפץ שלא פעל, וזה התפוצץ לפתע. 

 

חושבים שנפצים זה משחק ילדים? לכבוד פורים, השף ישראל אהרוני פוצץ ירקות ופירות, כדי להראות לכם בדיוק איך חומרי הנפץ האלו מסכנים את הילדים שלכם. שתפו את הסרטון הזה - יחד נשמור על הילדים שלנו בטוחים!

‎Posted by ‎ארגון בטרם לבטיחות ילדים‎ on‎ ראשון 20 מרץ 2016
אז למה בני נוער בכלל משתמשים בנפצים? יובל (שמו האמיתי שמור במערכת) אחד מהילדים שאוהבים לנפץ אותם אמר לנו "זה פשוט כיף". כמובן שכמו בכל מיני סיטואציות בחיים, גם פה יש אלמנט של לחץ חברתי: "יש הרבה לחץ חברתי. כולם קונים ומשתמשים אז גם אני משתמש". חשוב לדעת שהסכנה בשימוש בנפצים היא לא רק למי שמשתמש בנפצים, אלא יש המון אנשים מבוגרים שהנפצים מבהילים אותם או הלומי קרב שקולות הנפץ מחזקים את הטראומות שלהם. 

 כיצד מגיעים הנפצים שאינם חוקיים אל בני הנוער?

ניסינו להבין כיצד הצעצועים המסוכנים האלה מגיעים לידי ילדים שמסתכנים בחבלות ופציעות שיכולות להיות קשות. משיטוט קטן בפייסבוק דילינו שזה מאוד פשוט. מצאנו שניתן לרכוש מגוון רחב של נפצים בפייסבוק בעשרות דפים שנפתחו למטרה הזאת, גם ללא ידיעת ההורים. המוכרים מציעים נפצים מסוג של רמאדן, חבית, קקטוס, חבילת אלמנות, חבילת טייגר ונפצים מסוגים נוספים, שעלולים להוות סכנה גדולה.

נקודה חשובה נוספת היא שהסכנה לא נגמרת רק בקניית הנפצים, אלא גם השיחות בפייסבוק עלולות להוביל לפגישה עם אנשים זרים, כי אין דרך לדעת בוודאות מי באמת עומד מאחורי הפרופיל בפייסבוק. בני נוער שיוצרים קשר עם דפים כאלו ללא ידיעת ההורים, עלולים להכניס את עצמם לסיטואציות מסובכת ומסוכנות.

© צילום מסך מהפייסבוק

בנוסף, גילינו קבוצות של עשרות נערים שדנים ומוכרים אחד לשני סוגים שונים של נפצים. בקבוצות האלה ניתן למצוא ילדים מגיל 9 ועד לאנשים בני יותר מ-18. בתוך כך בביתו של נער בן 15 מאופקים נתפסו, בשבוע שעבר, 150 חבילות נפצים, שכללו יחד כ-7,500 נפצים אותם תכנן הנער למכור בפורים.

© צילום מסך מהפייסבוק

עד עכשיו הקנס על המוכרים היה 30,000 ש"ח או שנת מאסר ובהצעת חוק שהונחה לאחרונה וממתינה לאישור הקנס יעלה למאות אלפי שקלים ועד 3 שנות מאסר על ייבוא מוצרים מסוכנים.

אם אתם בכל זאת רוצים להתשמש בנפצים בחג הפורים דעו שהנפצים המותרים לשימוש הם אלו המסומנים על פי חוק בעברית, וכוללים פרטי יצרן ויבואן, הוראות שימוש, אזהרות והגבלת גיל ואישור של מכון התקנים הישראלי.

תגובות