מחאת הבגרויות: "רוצים בגרות רלוונטית!" . צילום: shutterstock

מחאת הבגרויות: "רוצים בגרות רלוונטית!"

הבגרויות הפכו כבר מזמן לבחינה המפחידה ביותר של תלמידי התיכון, שמתקשים לעמוד בלחץ ובעומס המוטל עליהם. אך מעבר להשפעה הרבה שלה על העתיד, תלמידים רבים מאמינים כי היא אינה מותאמת לתקופה שבה אנו חיים. בעקבות כך, הם החליטו להפסיק לשתוק ולנסות להוביל מחאה, שבאה לעשות סדר בעולם הבגרויות

 על אף שתקופת הבגרויות כבר בעיצומה, רבים מהתלמידים עדיין מרגישים שבחינות הבגרות אינן מותאמות למאה ה-21 וחשים כי הן מבוססת על שינון ומיומנויות חשיבה אחרות מהעבר הרחוק במקום לשלב חדשנות וכלים טכנולוגיים. לצד אלה שבוחרים לשתוק ומאמינים שאין ביכולתם להוביל שינוי, קמו שלושה שינשינים מגרעין חצור הגלילית, שמאמינים כי ביכולתם להוביל שינוי כל עוד הם רוצים בכך.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

"במהלך שנות לימודיי בבית הספר לא שמתי לב לפגמים במערכת החינוך הישראלית ואני מקווה לשנות אותה, לנסות ולהשפיע עד כמה שאנחנו יכולים כדי לשפר את המערכת החשובה הזאת", מספר אילון שמעוני, אחד ממובילי המחאה. לטענתו, במסגרת כהונה קצרה קשה מאוד לערוך שינויים מהותיים במערכת ולכן בהרבה מקרים, השינויים לא מתבצעים והמערכת פשוט נשארת מאחור.

"חווינו על בשרנו את חוסר הרלוונטיות"

היות ששמעוני וחבריו הבינו כי שינוי המערכת לחלוטין יהיה מורכב, הם החליטו להתמקד בבמה שלדעתם היא לב מערכת החינוך, בחינות הבגרות. "לכל תלמיד שנכנס למערכת דואגים לספר מגיל צעיר שהוא יצטרך להתייצב מול הבחינות החשובות האלה, שהן אמורות להוות מעין סיכום של כל התהליך הלימודי שעבר לאורך השנים. כשהיינו תלמידים חווינו על בשרנו את חוסר הרלוונטיות ש'צועקים' המבחנים האלה. נדרשת בהן הפגנת יכולות כל כך צרות שמסתכמות ברובן בשינון החומר הנלמד בכל מקצוע, בשינון השאלות והתשובות האפשריות שעשויות להופיע במבחן ובפליטה של כל המידע הזה במבחן עצמו. קיימים תחומים אחרים שעשויים להועיל לנו הרבה יותר בהמשך חיינו שעליהם אנחנו לא נבחנים בבחינות האלה, ושאנחנו אפילו לא לומדים במהלך הזמן הרב שלנו בבית הספר", הוא מסביר.

© GettyImages

 מאיפה נובעת הבעיה?

"מהעובדה שישנו פחד אמתי משינוי מהותי במערכת, שזהו פחד של כל פוליטיקאי שנדרש לשינוי נרחב. רבים משרי החינוך ומאנשי משרד החינוך מציגים דעות דומות לשלנו, אבל תמיד לאחר סיום כהונתם הם מספרים כי היכולת לשנות באמת משהו בתוך המערכת הסבוכה הזו שואפת לאפס כשמדובר בעניינים מהותיים שעלולים לגרור ביקורות".

איפה היא פוגשת אותך?

"הבעיה הזאת פגשה אותי לאורך כל שנותיי בבית הספר התיכון. המערכת כולה התעצבה לתוך תבנית שסובבת סביב בחינות והערכות בלתי פוסקות, גם שנים לפני בחינות הבגרות. הדבר יוצר מערכת שברובה רדודה, מפני שהיא מכוונת להצלחה בבחינות הבגרות וכך קשה ליצור תהליך חינוכי משמעותי. התלמידים מבינים מאוד מהר שמה שרוצים מהם זה להצליח בבחינת הבגרות. ככל שהשנים עברו, הלכה והתגברה הסלידה של חבריי ושל מכריי כלפי שיטת הבגרויות וכן גם כלפי בית הספר ומערכת החינוך בכלל. אני סבור כי הגורם המרכזי לכך טמון בחוסר הרלוונטיות של הלימודים לבגרויות". שמעוני ממשיך ואומר לנו כי "בסופו של דבר, ידעתי כי המטרה המרכזית של המערכת הזו היא להכין אותנו לחיים ולהעניק לנו יכולות עד כמה שניתן, ואם זה לא המצב, אז עלינו לפעול כדי לשנותו!"

"כבר שנים שאנשים פועלים לשינוי"

לדבריו של שמעוני, ישנם פתרונות רבים לבעיה הזאת. "כבר שנים שאנשים חוקרים, כותבים ופועלים לשינוי בנושא. אנחנו מנסים להביא את הפתרונות האלה לכדי מעשה בעזרת המחאה. עיקרה של ההצעה היא שתעודת הבגרות המוצעת תורכב משלושה חלקים עיקריים: 'חלק הכלים' – יכלול את המקצועות שהם בבחינת כלים חיוניים לכל בוגר של מערכת החינוך כדי להשתלב בחברה הבוגרת מבחינה חברתית ותעסוקתית; 'חלק הידע' – יכלול את כל שאר המקצועות, כלומר מקצועות הליבה ומספר מקצועות רשות ו'חלק הערכים', יכלול הערכות שייתן הסגל החינוכי לביצועי התלמיד בכמה תחומים התנהגותיים-ערכיים שאינם בתחום הלימודים. מעבר לשיטת הבחינות, יש לשמור על ערך התעודה כגורם מוטיבציה, שכן התלמידים יצטרכו להקדיש את מלא המאמץ ללימודים ולא רק לקראת הבחינה".

מה אומרים המורים?

"רבים מהמורים שלנו תומכים גם הם במחאה וגם לאורך השנים רבים מהם התבטאו בדרכים שונות כנגד השיטה של הבגרויות שפוגעת במורים ובתלמידים כאחד. למורים קשה לצאת כנגד המערכת באופן פומבי, כי זו המערכת שעבורה הם עובדים, אבל אנחנו מאמינים שרבים מהם מסכימים עם מטרות המחאה שלנו ואנחנו מקווים שגם הם ירימו את הכפפה ויתמכו בנו למרות הקשיים, כי יש להם צד חשוב שצריך להישמע".

שמעוני מבטיח כי כאשר המחאה תתפוס תאוצה המובילים יפגשו עם הגורמים הנכונים: "נפגש עם אנשי מקצוע ופוליטיקאים שיכולים לסייע לנו בקידום המחאה וכך להביא את מחאתנו לכמה שיותר אנשים, לדבר עם אנשי משרד החינוך ולנסות להשפיע על דעתם בנושא בעזרת התמיכה שנצבור, וכך לקדם מבפנים את הנושא ולהביא לשינוי אמיתי!"

ולסיום, הוא קורא לכם להצטרף למחאה: "ניצור צוות מורחב שינהל את המחאה וייקח את המושכות יחד. זכרו, המחאה הזו היא לטובת כולנו, למען חברה טובה יותר ולמען חינוך טוב יותר. רוצים בגרות רלוונטית!"

תגובות