חווים מצוקה? יש לכם עם מי לדבר. צילום: shutterstock

חווים מצוקה? יש לכם עם מי לדבר

להיות פסיכולוג קליני, שעוזר לבני נוער המצויים בגיל ההתבגרות זו עבודה לא פשוטה ועל כך מעיד ליאור ביטון. הוא מזדהה עם הבעיות של חלק לא מבוטל מהצעירים שמגיעים לטיפול אצלו כשהוא נזכר בעבר שלו, אך הוא יודע היטב איך לעזור להם לנצח את הקושי ולצאת מחוזקים

מרגישים לאחרונה שאתם לבד? הראש שלכם מלא בדאגות ובחששות? יש עם מי לדבר! במרכז הד-ספייס ניתן מענה ללא תשלום לצעירים החווים מצוקות רגשיות, לחצים נפשיים, מצבי דחק או משבר ומעוניינים לקבל תמיכה מאנשי מקצוע. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

רק 20%-30% מבני הנוער הזקוקים לסיוע נפשי פונים לטיפול פסיכולוגי, כך עולה מן הנתונים שפרסמה לאחרונה עמותת ער"ן, שחידדה את החששות של בני הנוער לפנות לפסיכולוג. אך למעשה, רבים מבני הנוער שפנו לטיפול כזה לא התחרטו לרגע וזאת ניתן להבין מהסיפורים הקשים והמרתקים שפורסמו באתר הד-ספייס. למעשה, כל אחד מהם נכתב על ידי בני נוער ופורסם כדי שצעירים וצעירות נוספים יוכלו לשאוב השראה מהסיפור האישי שלהם.

"לא להישאר להתמודד עם זה לבד, מצאו מישהו שאפשר לסמוך עליו ותנו לו לעזור לכם", זהו הטיפ הראשון והעיקרי שביטון מציע לכל מי שמתמודד עם כל בעיה. למרות שהוא בעצמו אינו עבר טיפולים פסיכולוגיים כשהיה נער, כיום הוא מקדיש את הקריירה שלו בשביל לעזור לצעירים: "לצערי לא עברתי טיפול כשהייתי צעיר, מכיוון שאני לא מגיע מסביבה שבה ללכת לטיפול פסיכולוגי הייתה אפשרות נגישה. רק כשהגעתי לאוניברסיטה עברתי טיפול".

© צילום מסך מהפייסבוק

אתה מזדהה עם הבעיות של חלק מהצעירים כשאתה נזכר בעברך?

"חלק מבני הנוער שאני פוגש עוברים תהליכים שגם אני עברתי כשהייתי צעיר, אז אני מזדהה עם חלק מהבעיות של המטופלים שלי".

אילו שאלות אתה שואל במהלך הטיפול הראשון ומדוע גם ההורים צריכים להיות נוכחים בו?

"הרעיון בהד-ספייס הוא שבמהלך הטיפול אפשר לדבר על כל נושא, כלומר לדבר עם המטופלים בגובה העיניים. בטיפול הראשון רצוי שגם ההורים יהיו נוכחים אבל זו לא חובה, מבחינה חוקית ילדים מתחת לגיל 18 חייבים הסכמה של ההורים בשביל לעבור טיפול פסיכולוגי. אבל מבחינה מקצועית, מכיוון שההורים הם דמות משמעותית בחיים של הילדים שלהם רצוי שהם יהיו נוכחים בטיפול הראשון, אבל באופן עקרוני זה תלוי במטרת הטיפול".

אתה מתייעץ לפעמים עם פסיכולוגים אחרים בקשר לבעיות אישיות של המטופלים שלך?

"בתוך הצוות יש חיסיון. כשנכנסים לטיפול, כל מה שנאמר בחדר נשאר שם חוץ ממקרים חריגים שבהם המטופל חשוף לפגיעה. במקרה כזה מיידעים את הרשויות ואם מעורב גורם זר בפגיעה מיידעים גם את ההורים של המטופל".

"הם נפתחים והשיחה זורמת"

המטופלים שלך מתביישים בעובדה שהם הולכים לפסיכולוג?

"המטופלים סגורים וביישנים בדרך כלל רק בחמש הדקות הראשונות ולאחר מכן הם נפתחים והשיחה זורמת".

© צילום מסך מהפייסבוק

מי לדעתך צריך להגיע לפגישה איתך?

"כל צעיר שמרגיש שיש לו משהו על הלב והוא צריך עזרה לפרוק אותו. זה יכול להיות דברים פשוטים, כמו קושי בחיי חברה ועניינים שקשורים ללב. הד-ספייס הוא בית בטוח לנוער ולדעתי כל אדם יכול לדבר עם מישהו מחוץ לחיים שלו בשביל שיעזור לו לעשות שם סדר".

ומה את מציע לעשות במקרה שנערה נכנסת להריון?

"היופי בטיפול פסיכולוגי הוא שאין נוסחאות אבל קודם כל הייתי ממליץ לאותה צעירה לערב אנשים שהיא סומכת עליהם בתהליך, לא משנה מה הבחירה שלה מכיוון שכשמסתירים סודות יכולה להיות לדבר השפעה שלילית ולכן חשוב לשתף".

"צריך להפעיל שיקול דעת בקשר לתכנים שנחשפים אליהם"

לאחרונה, צעיר התאבד בעקבות "הסדרה שלוש עשרה סיבות" שבעיני הרבה אנשים הייתה סדרה מעודדת התאבדות. ישנם תכנים שלדעתך בני נוער לא צריכים להיות חשופים אליהם?

"אני חושב שכדאי להפעיל שיקול דעת בקשר לתכנים שנחשפים אליהם. אני לא מסכים עם החשיבה שהצעיר התאבד בעקבות הסדרה, סביר להניח שאם מישהו התאבד היו לו סיבות אישיות שלא קשורות לתוכנית".

13 סיבות

איך אפשר לזהות נער שזקוק לטיפול פסיכולוגי?

"לא צריך להיות גאון גדול. כשרואים שמציקים לילד מסוים בבית הספר או כשחבר שלכם לכיתה מגיע מדוכא ולא מדבר עם אף אחד כל היום אני ממליץ להתעניין בשלומם ולא להתעלם, ובמידת הצורך אם אתם קרובים לאותו אדם שתפו אותו בתחושותיכם לגביו".

יש מטופלים שההורים מכריחים אותם להגיע לטיפול פסיכולוגי בניגוד לרצונם?

"יש בני נוער שההורים שלהם או בית הספר שהם לומדים בו מכריחים אותם להגיע לטיפול אבל אנחנו, הפסיכולוגים בהד-ספייס, לא משתפים עם זה פעולה".

 רגע לפני שמסתיימת עונת הבגרויות, איך אתה ממליץ לבני הנוער להתמודד עם חרדת בחינות?

"מומלץ לתרגל כל מיני דרגות קושי כדי להפחית את החרדה. אם באמצע בחינה נתקפתם בחרדה, צריך להבין שזה רק פחד וכך לנסות להרגיע את עצמך".

תגובות