חפירות או לא להיות: כך נראה יום של חיפוש אוצרות . צילום: אורלי קפ קדוש

חפירות או לא להיות: כך נראה יום של חיפוש אוצרות

רובכם כנראה עדיין לא יודעים, אך מאות בני נוער בחרו להרוויח כסף בחופש הגדול בדרך אחרת. לא מאחורי עמדת שירות ממוזגת, אלא דווקא בחפירות ארכיאולוגיות המלוות באבק ובחום הלוהט. פנינה גליקסמן, כתבת האתר, התלוותה ליום שכולו חפירות וחזרה עם תמונה אופטימית במיוחד

חשבתם שכבר הכרנו לכם את כל העבודות הכי יוצאות דופן שבני הנוער בוחרים לעבוד בהן בחופשה? אתם לחלוטין טועים. רחוק מהמזגן ומהרצפה הישרה, בתוך בורות באדמה במשך שעות, ישנם בני נוער שבוחרים לעבוד בעבודה ממש לא שגרתית - חפירות ארכיאולוגיות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הגענו לאתר החפירות הארכיאולוגיות בעין אסור (אסאוויר) שבסמוך לעיר החדשה חריש. החפירות באתר מתחלקות לאזורים כאשר כל אזור מתחלק לגומחות שבהן מתבצעות החפירות. בני הנוער שמגיעים לעבוד באתר, עובדים החל משש בבוקר עד שתיים בצהריים. חלקם נמצאים בגומחות, חופרים ומחפשים ממצאים והאחרים נמצאים מחוץ לגומחות, ממיינים את הממצאים, כותבים אותם ומנקים אותם באמצעות מברשת קרצוף ומים.

© אורלי קפ קדוש

"בני הנוער משתלבים בחפירות בצורה מלאה"

"אנחנו חופרים יישוב שגודלו מוערך בכ-600 עד 700 דונם", מסביר לנו איתי אלעד, ארכיאולוג ומנהל החפירה באתר עין אסור. "אנחנו מוצאים בתים, רחובות, סמטאות ומתקנים ציבוריים. כל הממצאים שמאפיינים יישוב. כרגע אנחנו נמצאים בחפירת בדיקה, שבה אנחנו דוגמים חלק מהשטח ומעריכים את מצב ההשתמרות של השרידים ואת העומק שלהם כדי שנדע איפה לעשות את חפירת ההצלה, אשר בה אנחנו חושפים את כל השרידים במטרה להציל ולתעד אותם".

"בני הנוער מגיעים אלינו ממסגרות שונות, בין אם זה במהלך השנה כשמגיעים במסגרת בית ספרית ובמסגרות חינוכיות שונות או בין אם זה בחופשה כשהם מגיעים לעבוד ומשתלבים כאן בצורה מלאה, תוך שהם לומדים את העבודה ועל האתר עצמו. אלעד אף אומר כי מעבר לעבודה מועברות לבני הנוער הדרכות על האתר ועל הארכיאולוגיה, אשר הם מיישמים אותן בשטח. "אני חושב שכשנער חושף קיר שהוא מצא בעצמו ומנקה אותו זה מלמד אותו הרבה. כשהוא יבקר באתרים ארכיאולוגיים אחרים הוא יעריך את העבודה שהושקעה שם ובאמת יבין ויידע שחשיפת עתיקות זו עבודה קשה ובמובן מסוים, ישמש כשגריר שלנו".

© אורלי קפ קדוש

חפירות ארכיאולוגיות בשילוב דיונים עמוקים

"אחד הדברים המיוחדים שאני נתקלת בהם לעתים קרובות כשבני נוער מגיעים לחפירות הוא השיח שמתפתח ביניהם", מספרת לנו אורלי קפ קדוש, רכזת הדרכה במרכז ארכיאולוגי חינוכי של שלוחת קיסריה. "הם מעבירים יחד שעות בלי טלפונים ניידים, מבלי ללכת לשום מקום והם פשוט מדברים. הרבה פעמים אני שומעת שיחות שמדהים לראות שהן מתנהלות בין בני נוער. שיחות על דברים רציניים שקורים בעולם, על הדעות שלהם בנושאים שונים ואפילו על פוליטיקה. דיונים אמיתיים ומעוררי מחשבה, וזה פשוט יוצא דופן".

קפ קדוש אף הסבירה לנו כי הדרישה המינמילית לחפירה היא שלושה ימים רצופים על מנת שתהיה עקביות בחפירה ולכן חפירות עדיין לא שולבו בטיולים של תיכונים או בימי עיון. לרוב, מגיעות לחפירות מכינות קדם צבאיות, שנות שירות ואף קבוצות של חוגי הסיירות של קק"ל שחופרים לאורך שבוע או יותר, כאשר בקיץ בני הנוער אף מוזמנים לעבוד באתרים השונים. 

"זה לא קשה כמו שחשבנו"

יערה פארן, מעיין רווה ושחר עמיאל, נערות בנות 19, בוגרות מכינות קדם צבאיות המתחילות בקרוב את שנה ב' שלהן בקומונת חיפה במסגרת תנועת "החלוץ" עובדות עם הקומונה שלהן למשך מספר שבועות בחפירות ארכיאולוגיות כדי לממן את החיים בקומונה בחצי השנה הקרובה. "כולנו חששנו שזה הולך להיות נורא וקשה, וזה הרבה פחות גרוע משחשבנו" מספרת פארן. "חשבנו שאנחנו הולכים לעמוד כל היום על הרגליים עם ולחפור באדמה, ולחזור לקומונה מותשים", מוסיפה רווה. "בחלק מהזמן זו באמת עבודת אדמה אינטנסיבית מאוד, אבל בחלק מהזמן ממיינים את הממצאים, מסננים ומטאטאים. "רוב העבודה מתקיימת בישיבה, אז זה לא קשה כמו שחשבנו". מסכמת עמיאל.

© אורלי קפ קדוש

מה לדעתכן מייחד את העבודה הזאת מעבודות אחרות? 

רווה: "אני ממש מרגישה שאני לומדת, עד שהגעתי לכאן לא ידעתי שום דבר על ארכיאולוגיה ובעבודה הזאת אני לומדת הרבה. חוץ מהעבודה הפיזית, בכל יום יש הרצאה שבה אנחנו לומדים דברים חדשים ומעשירים את הידע שלנו בתחום. כשמוצאים ממצא מסבירים לך מה הוא ומאיפה הוא הגיע".

פארן: "אני אוהבת את העובדה שהעבודה הזאת היא שילוב של כמה עבודות שונות. יש את העבודה הפיזית למי שרוצה לראות תוצאות מהר ולא יכול לשבת שעות ולחכות, ויש את העבודה לכאלו שמסוגלים לשבת במשך שעות ולראות תמורה לעבודה שלהם רק אחרי הרבה מאוד זמן. בנוסף, את בורג קטן במערכת. את לא יודעת מה השווי של החרס שהוצאת הרגע מהאדמה או מה הוא שימש בעבר".

"זו מנהרת זמן מדהימה"

עם איזו גישה לתחום הארכיאולוגיה הגעתן לעבודה ואיזו גישה יש לכן עכשיו?

עמיאל: "תהיתי מי הולך ללמוד על התחום הזה ומי הולך להשתתף בחפירות כאלו, אבל עכשיו כיף לראות אנשים שיש להם תשוקה לזה ושמעניין אותם לגלות את ההיסטוריה דרך האדמה".

פארן: "הייתה לי תשוקה לזה עוד לפני שהתחלנו לעבוד. זה מדהים להחזיק חתיכת חרס ולחשוב שבן אדם אחר החזיק אותה לפני אלפי שנים. זו מנהרת זמן מדהימה, אז באתי לעבודה הזאת כבר בראש חיובי. נחמד להכיר את התחום הזה באמת ולהבין עד כמה זו עבודה לא פשוטה".

מה למדתן על עצמכן עד עכשיו מהעבודה הזו?

פארן: "אני למדתי שאני מסוגלת לעבוד בסוגי עבודה שונים, גם כשזה דורש יותר פיזיות וגם כשזה דורש יותר סבלנות".

רווה: "זו עבודה שיכולה להפוך לטכנית מאוד אחרי שעושים את אותו הדבר במשך שעות וזה יכול להוריד לך את המוטיבציה. למדתי להישאר חיובית ולמצוא את ההנאות הקטנות. גיליתי שאני מצליחה להישאר עם חיוך על הפנים גם כשקצת קשה לי".

© צילום פרטי

אתן ממליצות לבני הנוער שיש להם את האפשרות לקחת חלק בחפירות ארכיאולוגיות?

"יחסית לעבודות שיש לבני נוער, אם מישהו מצליח למצוא עבודה זה, זה ממש מגניב". מסכימות שלושתן. "אם יש קבוצות שיש להן אפשרות לעשות את זה, זה מומלץ מאוד. זה קצת כמו טיול שנתי, אולי לא כולם אוהבים את מה שצריך לעשות, אבל בסופו של דבר זו חוויה מהנה ומגבשת".



תגובות