מתלמיד מרדן למתכנת מצליח: "אין כזה דבר צעיר מדי". צילום פרטי

מתלמיד מרדן למתכנת מצליח: "אין כזה דבר צעיר מדי"

סיפורו של עומר בכר בן ה-17 מראשון לציון הוא חלומו הרטוב של כל נער ונערה בישראל. מתלמיד שמרבה להיעדר מבית הספר, הוא הפך להייטקיסט שמרוויח סכומים גדולים של כסף. איך הוא הגיע לעולם הזה, אילו תגובות הוא מקבל מהסביבה ומה הוא חושב על מערכת החינוך?

עומר בכר (17), בוגר כיתה י"ב המתגורר בראשון לציון, החל לעסוק בעולם התכנות כבר בגיל 14. "התחלתי מהשטויות הכי קטנות והרווחתי כמה דולרים, ולאט לאט התחלתי להתקדם לפרויקטים גדולים יותר וכבר הרווחתי סכומי כסף גדולים מאוד מבלי שאני בכלל יודע תכנות. התחלתי לעזור לתווך בין אנשים לנותני שירות, לקחתי עמלה וכך הייתי עושה כסף", מספר בכר.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מלא בניצוצות חבויים

מלבד הכישרון הרב שיש לבכר בתחום התכנות והיזמות, הוא אף ניחן ביכולות גבוהות בתחום הכתיבה. "חיפשתי עבודה ראשונית ברשת כדי לעשות כמה שקלים ומצאתי בחור צעיר בן 23, שצריך מאמרים לאתר חדש. שמתי לב שיש לי כישרון בעולם הכתיבה, כאשר הצלחתי לכתוב כמות מאמרים גדולה ואיכותית בזמן קצר".

עם בוא הזמן, בכר הבין שהוא רוצה גם ליצור והתחיל ללמוד במשך שנה שפות קוד שונות תוך כדי הלימודים. "יצרתי כל מיני אתרים ומשם גם התחלתי לנהל אתר ממש גדול והרווחתי משכורת הוגנת מאוד יחסית לנער צעיר מתחיל בכתיבת קוד", הוא אומר בהתרגשות. לדבריו, כבר בגיל עשר הוא ידע שיש בו את היצר שמניע אותו לדעת איך הדברים עובדים. הוא רוצה שלא להיות תלוי באחרים כדי ליצור דברים שעלו לו בראש. "רציתי שתהיה לי האופציה לפתח מה שארצה בלי להיות נתון לחסדיהם של אחרים".

"אם אתה חושב שיש לך את הכישרון ואת היכולת, אין דבר שיכול לעצור אותך"

לא הרגשת שזה מוקדם מדי להיכנס לכל העולם הזה?

"באתר שבו עבדתי היה לי מתחרה בן 35 שאמר לי: 'אתה לא חושב שאתה צעיר מדי?' בניסיון להוריד אותי מהתחרות. תמיד לקחתי את ההערות שלו וחשבתי שהוא צודק, כי הוא מבוגר יותר. כל הזמן הוא אמר לי לפרוש ושלל כל רעיון שהעלתי. שנה מאוחר יותר, הוא כבר עבד תחתיי. עד כמה שחשבתי שהוא צודק, זה פשוט לא עניין אותי. אין כזה דבר צעיר מדי . אם אתה חושב שיש לך את הכישרון ואת היכולת, אין דבר שיכול לעצור אותך".

"הבנתי שיש לי כישרון" © צילום פרטי

איך הסביבה התייחסה לכך?

"בהתחלה ההורים שלי חשבו שאין לי מושג במה אני עושה ושאני חושב שסתם אקבל כסף מהאינטרנט", הוא מציין בטון מאכזב. אני זוכר שיום אחד מצאתי הזדמנות מגניבה לעשות כסף מהאינטרנט ואמרתי לאבא שלי שאני הולך להשיג 2000 שקל מהאינטרנט, ואז הוא אמר לי: 'אין מצב, אין סיכוי' ואז קיבלתי את הכסף, והוא שמח. עם הזמן - קיבלתי עוד ועוד, והוא הבין שעומד משהו מאחורי זה. "עם הזמן כולם חשבו שאני האקר ותמיד כשהיו שואלים אותי מה אני עושה, הסברתי מההתחלה שאין לי שום מושג באבטחת מידע, שאני רק יודע לפתח מערכות מידע ואתרים, ומדי פעם מבצע עבודות כתיבה שיווקית".

על הלימודים, ההברזות ומערכת החינוך

איך היית כתלמיד?

"הייתי בכיתת מופת, אבל הייתי תלמיד שלא היה מגיע שבוע לבית הספר. אהבתי ללמוד יותר בבית מאשר בכיתה, ובגלל זה הייתי מסוגל לא להגיע זמן רצוף לבית ספר, ועדיין להישאר בתלם ולהוציא ציונים טובים. הייתי מגדיר את עצמי כתלמיד שחייב להיות חלק מהאווירה הכיתתית, כזה שמחפש איך לעשות צחוקים, אבל כשהיו נושאים שעניינו אותי הייתי קשוב ומשתתף בהם".

אתה מגדיר את עצמך תלמיד בעייתי ומורד. אתה לא מתחרט שהיית כזה?

"לא, אני מחשיב את זה כחלק מגיל ההתבגרות. רק ככה למדתי את עצמי. בשנה האחרונה שלי התחלתי להבין למה בית ספר כל כך חשוב, והוא היה חלק משמעותי מאוד ממני. למרות שהייתי מבריז הרבה, פתאום הגעתי המון לבית הספר. כשהייתי צעיר יותר הייתי מרדן מאוד בנוגע למערכת החינוך. היום אני פחות מרדן, אלא מאמין שיש מקום לשינוי ושיפור המערכת מבפנים".

 

 

"אני יזם" © שרה סלמון

מבט אל העתיד

מהו החלום הכי גדול שלך בתחום?

"אם היית שואל אותי את זה לפני שנה, הייתי עונה לך שאני רוצה לעבוד במשהו שאני אוהב ולהתעסק בפרויקטים שאני מאמין בהם. כרגע, אני יכול להגיד שאני עובד במשהו שאני אוהב, ואני בדרך לעסוק בפרויקטים שאני מאמין בהם, אז אני מניח שאני סוג של 'חי את השאיפות' כרגע. אבל החלום האמיתי הוא באמת להצליח להביא שינוי. כרגע המטרה היא במערכת החינוך ובדרך בה היא מתייחסת לכל תלמיד ותלמיד".

חושב על פוליטיקה?

"האמת שלא, חשבתי על זה פעם ואני לא מתחבר לרעיון. אני לא כל כך מתאים לזה".

לא יהיה קשה לשנות את מערכת החינוך לא דרך הפוליטיקה?

"קשה זה בטוח יהיה, אבל כמו כל שינוי דרסטי וחשוב שהיה בעולם, זה תהליך שלוקח זמן, ביורוקרטיה והרבה כאבי ראש. אבל כשהוא יקצור את הפירות שלו, נבין כמה הוא היה חשוב".

"אני חי את החלום" © שרה סלמון

אילו טיפים אתה יכול לתת לבני הנוער שרוצים להיכנס לתחום ובכלל?

"תמיד לרדוף אחר החלומות שלכם. חלומות זה דבר שבונה אותנו, מי שלא חולם לא קיים. לא משנה מה אומרים לכם, או עד כמה חופרים לכם שזה לא אפשרי. קראו, חקרו, למדו ואין דבר היכול לעמוד בפני הרצון שלכם. ראו מה מעניין אתכם, כי אין דבר יותר מהנה מאשר להתעסק ביומיום בדבר שאתם מתחברים אליו ואוהבים אותו. אל תפחדו לחלום ואל תתנו לשום דבר ואף אחד לעצור אתכם".

תגובות