מתלמידים ללוחמים: בני הנוער שמלמדים הגנה עצמית. צילום פרטי

מתלמידים ללוחמים: בני הנוער שמלמדים הגנה עצמית

הם יודעים בעל פה את כל עקרונות קרב המגע, יכולים להגיד לכם מתוך שינה מהן נקודות התורפה ויותר מכל - איך להעביר את כל אלה לכיתה. למקרה שתהיתם, מדובר בתלמידי תיכון, שכבר מחזיקים בתואר "מאמנים צעירים"

"כשהתחלתי להתאמן שמתי לב לשינוי בי בעקבות ההגנה העצמית. ראיתי איך הביטחון העצמי עולה, המודעות לסביבה שלי גדלה, והיכולת לעמוד על שלי הופיעה. כשהתחלתי להדריך, פתאום הבנתי עד כמה זה פשוט להעביר את זה הלאה. פשוט מדי בשביל לא לעשות את זה, כי היתרונות הם עצומים. בניתי סדנה של שלושה מפגשים והעברתי אותה בכיתה שלי. אחרי שזה הצליח היה ברור לי, שזה צריך ללכת קדימה ולהתפתח. פניתי לאורט ויחד חשבנו איך לקחת את הסדנה הזו הלאה ובסופו של דבר, נולד פרויקט 'ליתר ביטחון'", מספרת לפרוגי נועה קמר (17), תלמידת כיתה י"א באורט גבעתיים ויו"ר מועצת התלמידים הבית ספרית, שיזמה את הפרויקט.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מעניקים ביטחון

במסגרת הפרויקט מוכשרים בני נוער מרחבי הארץ להיות מדריכי הגנה עצמית על מנת לסייע לבני נוער אחרים להתמודד עם מצבי סיכון. המטרה העיקרית העומדת מאחוריו היא לספק כלים בסיסיים להגנה עצמית הן לבנים והן לבנות, תוך פיתוח השיח בנושא, והמודעות לסביבה ולתקיפות. "אף אחד לא יוצא מהסדנאות מאסטר בקרב מגע וחסין מהכל, אבל הם מקבלים את העקרונות של קרב מגע והגנה עצמית, שהם עולם ומלואו בפני עצמו", מסבירה קמר. גם רון קולקה (16) הלומד בכיתה י' בבית הספר של קמר ולוקח חלק בפרויקט מעיד על החשיבות שהוא טומן בחובו. "הפרויקט נותן את הכלים הדרושים כדי להתמודד עם מצבי סיכון ומעלה את הביטחון העצמי של התלמידים".

"הם עולם ומלואו בפני עצמו" © צילום פרטי

רק תלמידה בכיתה י״א וכבר חושבת על מצבי סיכון.

"לצערי כן, הלוואי שהפרויקט לא היה הכרחי ולא היו מצבי סיכון לחשוב עליהם, ולהתגונן מפניהם. אבל יש וכדי להיות מדריכה טובה צריך תמיד לחשוב על הדברים האלו, ולהתעמת גם עם דברים שהם לא הכי נעימים".

רון, למה חשוב עבורך לקחת חלק בפרויקט?

 "אני חושב שלכל אחד חשוב לדעת הגנה עצמית, אפילו ברמה הכי בסיסית. אף פעם אי אפשר לדעת מתי נצטרך את זה".

מוכשרים להגן

כדי להעביר את הידע בתחום לבני גילם, עוברים בני הנוער הכשרה האורכת 15 שעות במסגרת שלושה ימי פעילות מרוכזים, אשר בהם הם מקבלים כלים להעברת סדנה בסיסית בהגנה עצמית, שאותה הם מעבירים במהלך שיעורי החינוך הגופני בבית הספר. במפגשים הללו, מתרגלים המדריכים הצעירים לעתיד, הגנות נגד מצבי תקיפה נפוצים, מאתרים את נקודות התרופה והיכולת לנצלן לצרוך הגנה עצמית, ומפנים מקום לשיח על החשיבות של גבולות מילוליים, והיכולת להימנע ממצבי תקיפה מבעוד מועד, תוך מתן מקום למשתתפים לשתף בתחושות ובחוויות אישיות.

אם תשאלו את המשתתפים אם 15 השעות מספיקות, הם לחלוטין ישיבו לכם ללא היסוס בחיוב. "בני הנוער שעוברים את ההכשרה לא הופכים להיות מומחים להגנה עצמית. להתמחות בדבר מסוים לוקח שנים, ולצערנו אין לנו את הזמן הזה. במקום, אנחנו הופכים להיות בקיאים בעקרונות ההגנה עצמית ברמה הבסיסית והמספקת, ומעבירים אותן לכיתות", מבהירה קמר. 

"הופכים להיות בקיאים בעקרונות" © צילום פרטי

במציאות של היום, חוששים בני נוער רבים, ללכת לבדם ברחוב בשעות הלילה המאוחרות. אתם  מאמינים שהפרויקט עוזר להתגבר על הפחד הזה?

קמר: "בהחלט, הפרויקט נותן להם את העקרונות של קרב מגע ומסייע להם. אם הם מרגישים שהם צריכים מעבר לסדנה שתועבר להם, יש להם אפילו אפשרות להמשיך ללמוד הגנה עצמית".

קולקה: "הפרויקט אומנם לא מעלים לגמרי את הפחד, אבל עוזר להעלות את הביטחון העצמי ומעודד את המשתתפים להמשיך הלאה עם לימודי ההגנה העצמית".

במסגרת התכנית בני נוער מובילים מוכשרים כ״מאמנים צעירים״. בני נוער מספיק בוגרים ואחראים כדי לשאת על עצמם אחריות גדולה של הדרכה והעברת כלים? 

קמר: "הכל תלוי במידת הרצינות שלהם והרצון. בני נוער יכולים לקחת אחריות, להנהיג, להוביל שיח - תלוי במידת הרצון וטיב ההכשרה שקיבלו. מאחר שהם קיבלו הכשרה טובה, ונמצאים בפרויקט בני נועררציניים - הם יכולים".

קולקה: "כל עוד הם מספיק בוגרים ואחראים הם האנשים הנכונים, גם אם הם לא מבוגרים".

 בתור יוזמת הפרויקט, לאן היית רוצה שהוא יגיע?

"הכי רחוק שאפשר - יותר מדריכים, יותר בתי ספר ברחבי הארץ והכשרה מעמיקה יותר . אין גבול לכמה שאפשר לפתח את זה".

 

הוא בדרך לשם?

"כן, יש השנה חבורה מצוינת של מדריכים שהולכים לעשות חיל בבתי הספר שלהם. ברגע שהם יוכיחו שזה עובד, בשנה הבאה נוכל להרחיב את הפרויקט".

מה לגבי מערכת החינוך? את חושבת שהיא מספיק מדברת על הנושאים האלה?

"אם מערכת החינוך הייתה מכסה את הנושא באופן מספק יכול להיות שהפרויקט לא היה קם. 'ליתר ביטחון' בא לתת מענה לצורך שמערכת החינוך לא מתייחסת אליו כמעט בכלל".

לא בושה לדבר על כך

קולקה וקמר אף אינם שוכחים להשתמש בידע ובניסיון שהם צברו על מנת לתת לכם עצה בגובה העיניים. "אם חוויתם מצב של תקיפה, דברו על זה עם בן אדם שאתם סומכים עליו. תקיפה יכולה להוביל לטראומה פיזית ונפשית. זה לא בושה, דברו על זה ותבקשו עזרה אם צריך. הכי חשוב- לכו ללמוד הגנה עצמית", מציעה קמר. בדומה אליה, גם קולקה סבור כי למידת הגנה עצמית תחסוך לכם בעיות רבו. "לכו ללמוד הגנה עצמית, כך תוכלו להימנע ממצבים כאלו. זכותכם להגן על עצמכם ולבקש עזרה".

 

תגובות