רק נערה וכבר סופרת: "זה עדיין לא נתפס". צילום: חן דוד

רק נערה וכבר סופרת: "זה עדיין לא נתפס"

עד לפני כשנה, אופיר שרמן בת ה-17 מכפר סבא, הייתה טרודה באין סוף מחשבות עד שהחלה לכתוב את כל אשר ישב על לבה. היום, שנה לאחר מכן, היא מביטה לאחור בחיוך גדול ובגאווה, ומחכה לרגע המיוחל, שבו תזכה להוציא לאור את ספר הביכורים שלה

"אף פעם לא אמרתי לעצמי שאני רוצה להוציא ספר. זה תהליך שקרה באופן טבעי וזה כל הקסם של הספר הזה, הוא לא מתוכנן, הוא החיים", מספרת לפרוגי אופיר שרמן (17) שלומדת בכיתה י"ב בתיכון "רבין" בכפר סבא על ספר הביכורים "כמעט אני" אשר היא כתבה בכוחות עצמה על אף גילה הצעיר.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

רק בת 17 וכבר כתבת ספר משלך.

"זה עדיין לא נתפס שזה עומד לקרות. בכל הזמן הזה שכתבתי, מעולם לא ידעתי שזה בסוף יהיה ספר. כתבתי לעצמי, לחברים שלי ולקהל הקוראים שלי. להבין פתאום שזה עומד לצאת לאור זה לגמרי שוק".

הרגשת שלעתים הכתיבה גורמת לך להזניח דברים אחרים?

"הדבר היחיד שהזנחתי בשביל לכתוב הוא את שעות השינה שלי", מודה שרמן. "תמיד צצים לי רעיונות מעולים כשאני עומדת ללכת לישון ואני פשוט מוותרת על השינה, ניגשת למחשב וכותבת באותה השנייה כדי שלא יילך לאיבוד הרגע".

"תמיד צצים לי רעיונות מעולים כשאני עומדת ללכת לישון" © צילום: רועי שרמן

מתבגרת ומבוגרת

אם תפגשו את שרמן, מיד תבחינו בעובדה שמדובר נערה ברגילה לחלוטין, על אף שהיא כבר עם רגל בפנים בתוך עולם המבוגרים, לא רק בתחום הספרות - אלא בשלל תחומים. מעבר להיותה סופרת צעירה, שרמן לומדת משחק ב"בימת הנוער", משחקת בסרטים, כותבת תסריטים לסרטים ולסדרות, ומפיקה חלק לא מבוטל מהם (גילוי נאות: שרמן היא גם צלמת באתר פרוגי). "אני חושבת שהרבה מהדברים שאני עושה הם קצת קורצים לעולם המבוגרים, אבל הספר הזה הוא בסך הכל סיפור על חוויות שחוויתי בתור נערה מתבגרת, ולכן דווקא הנוער ובני גילי יכולים הכי להתחבר אליו".

יחד עם זאת, היא מציינת כי לא אחת קורה לה שבאמצע שיחה עם חברים, אחד מהם אומר משפט שמעורר בה השראה וגורם לה לצאת מהשיחה, ולכתוב בפתקים את כל מה שעולה לה בראש. "לכל החברים הקרובים שלי כבר ברור שהלכתי רגע", מגחכת שרמן.

חוששת מהחשיפה בגיל כה צעיר?

"מאוד. זה אפילו לא קשור לגיל, אלא המחשבה שאנשים עומדים לקרוא את כל הדברים הכי עמוקים והכי חשופים בי. את הדברים שהעזתי לכתוב רק מאחורי שם בדוי. זה מפחיד לחלוטין. לפעמים אני לא מאמינה שאני עושה את זה".

מצאה את המקום שלה

"אני כותבת מאז שאני זוכרת את עצמי, אבל רק לפני שנה וחצי מצאתי את המקום שלי", אומרת שרמן, שהתאהבה בסיפורים הקצרים ברגע שהחלה לכתוב באתר mypen. מאז, ההשראה תופסת עבורה את המקום הראשון - מעל כל שעות השינה, מעל כל שיעור ומעל כל שיחה.

למרות זאת, היא מאמינה באמת ובתמים כי הכתיבה של הספר חדרה לחייה בדיוק ברגע שהייתה זקוקה לה. "יכול להיות שאם הייתי מוצאת את MYPEN עוד לפני אז לא הייתי יודעת להעריך את הכתיבה כמו שאני מעריכה אותה היום. התקופה שעברתי בחיים כשהתחלתי לכתוב היא זו שהניבה את הסיפורים המיוחדים שיצאו. בתקופה אחרת זה לא היה קורה".

קטעים מיוחדים מספר הביכורים של אופיר

ואז נצברו 100 סיפורים ושירים, שבזכותם זכית להגיע למקום השני ברשימת כותבי השנה של האתר לשנת 2016. האמנת שתגיעי לשם?

"זה מספר הזוי. כשהתיישבתי בפעם ראשונה המול המחשב וכתבתי באתר, לא האמנתי שזה יהפוך לדבר בסדר גודל כזה. אחרי כל החודשים וכל התהליך שעברתי ב-MYPEN, הרגשתי מוערכת ושאוהבים את הקטעים שלי. לראות פתאום בכותבי השנה את כמות המדליות שצברתי ואת השם שלי במקום השני היה מרגש ברמות. מעולם לא כיוונתי למקומות האלה, אפילו לא ידעתי שיש דירוג כזה בהתחלה".

בהמשך, התחלת לקבל תגובות והודעות מילדות, נערות ואפילו ממבוגרים. איך הייתה התחושה שלך?

"תחושה מדהימה. לדעת שאני מצליחה להשפיע ולגעת בחיים של כל כך הרבה אנשים זה מרגש ומחזק. כל תגובה כזאת של הזדהות גורמת לי להרגיש שאני לא לבד. ההתחזקות היא הדדית לגמרי. הטקסטים שלי עוזרים להם והתגובות שלהם עוזרות לי להמשיך".

בחרת לקרוא לספר שלך "כמעט אני". למה רק כמעט?

"יש בן אדם אחד בעולם שהוא אני. לקרוא את הטקסטים שלי לא יגרום לכם להכיר אותי באמת, אבל הספר הזה הוא הכי קרוב ללהכיר אותי עד כמה שאפשר".

ספר הביכורים של אופיר שמרן
ספר הביכורים של אופיר שרמן © צילום פרטי

כל אחד יכול להתחבר לסיפור

מאחורי הספר, אומנם עומד הסיפור האישי של שרמן, אך לטענתה, כל אחד מכם יוכל להפוך אותו לסיפור של עצמו. "כל אחד שיקרא את הסיפורים ימצא את עצמו בתוכם". חלק מסיפוריה כתובים מנקודת המבט של האישה, ולעתים משל גבר. לפעמים היא מאשימה בהם אותו ולפעמים את עצמה. "לא משנה איך אתם מרגישים ומה אתם חווים – אתם תתחברו".

ניתנת לכולכם ההזדמנות לתמוך בספר, לקנות אותו במחיר מוזל ובמשלוח עד הבית, ובכך להפוך לחלק ביצירה של אופיר ולעזור לה להוציא את "כמעט אני" לאור באמצעות תמיכה בספר באתר הדסטארט.

תגובות