חברי כנסת ליום אחד: דור העתיד מדבר על זכויות הילד. צילום: חינוך לפסגות

חברי כנסת ליום אחד: דור העתיד מדבר על זכויות הילד

הם עדיין בגיל ההתבגרות, אך כבר חושבים על החלטות המדינה ושואפים לשנות. היום (ג') יחלפו על אולם מליאת הכנסת, כ-60 חניכי וחניכות עמותת "חינוך לפסגות" המגיעים מהפריפריה על מנת להשפיע על העשייה מקרוב

יום זכויות הילד אינו מצוין היום (ג') בכנסת ישראל על ידי דיונים שגרתיים המתבצעים במהלך השנה, שכן זהו יום חגיגי מתמיד הן עבור חברי הכנסת השונים והן בשביל חניכי עמותת "חינוך לפסגות", שיעשו את כל הדרך לירושלים, מקצרין שבצפון ועד שגב שלום שבדרום, מתוך מטרה להתלוות לחברי הכנסת השונים, להשתתף בדיוני הוועדות ולצפות מקרוב ביום עבודה של בעלי ההשפעה ומקבלי ההחלטות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

חנה דורסמן, מנכ"לית עמותת "חינוך לפסגות" מציינת כי: "זו השנה השנייה שהיוזמה החינוכית המרגשת הזו יוצאת לפועל, בתמיכתם של חברי וחברות כנסת רבים, הרואים חשיבות עליונה בקידום זכויות הילדים בישראל. חניכי וחניכות העמותה זוכים להכיר את הבמה בה מתקבלות החלטות בדבר זכויותיהם, להשמיע את קולם ולקחת חלק ביום משמעותי, חינוכית וחברתית, המתחבר לאג'נדה החברתית אותה חניכינו מובילים בשגרת יומם".

בחשיבות עליונה זו אף מאמינים באמת ובתמים חניכי העמותה הנרגשים, אשר למדו לקראת המפגש על חברי הכנסת, המפלגות והוועדות השונות, הכינו שאלות ואף גיבשו הצעות חוק שירצו להעלות בפני חברי הכנסת. עומרי שוקרון (14) הלומד בכיתה ח' ומתגורר בכרמיאל מספר כי הוא חש במבוכה לצד התרגשות עצומה לקראת המפגש עם חברי הכנסת. "אני קצת נבוך, זה לא מעמד שכל ילד בן 14 מגיע אליו. אני מרגיש שיש לי מחויבות. אני צריך לייצג את בני הנוער. אשמח לפגוש כל חבר כנסת ואתרגש בכל מצב, מדובר בפגישה עם שליחי הציבור שלנו".

"אני מרגיש שיש לי מחויבות" © חינוך לפסגות

 מהו הדבר שהכי היית רוצה לקדם?

"יש לי מחויבות גדולה מאוד לבעלי החיים ולכן חשוב לי לדבר על הנושא הזה עם חברי הכנסת. חשבתי לקדם חוק, שלפיו יינתנו קנסות למתעללים בבעלי החיים. להתעלל במישהו שלא יכול לעשות שום דבר נגד זה להיות גיבור על חלשים. זה לא צריך לקרות".

אתה מאמין שלבני הנוער יש את הכוח הדרוש כדי להוביל את השינוי?

"יש להם מספיק כוח. הם יכולים לקדם דברים בעצמם ורק צריכים את הרצון. הפתרון הוא לא לשבת בחיבוק ידיים ולחכות שמשהו יקרה, אלא לעבוד בשביל זה".

"בשבילי כל יום הוא יום זכויות הילד"

לדברי ח״כ ד״ר יפעת שאשא-ביטון, יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת ישראל בקדנציה האחרונה, שיתוף הפעולה עם בני הנוער כחלק מאירועי היום המיוחד הוא שליחות. "בני הנוער מכל רחבי הארץ מגיעים ולא רק בקרבת מקום כדי לגבשת את הנושאים המשותפים לשיח. אני מאמינה שלא מספיק לדבר על הילדים ועל מה שהם צריכים, אלא צריך לדבר עם הילדים. אני רואה בזה כחלק מהשליחות".

כיו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת, את מרגישה שכל יום בשנה הוא עבורך יום זכויות הילד הבינלאומי?

"כן, אני כל הזמן אומרת שבשבילי כל יום הוא יום זכויות הילד. חוץ מסיורים שאני עושה בשטח כדי לראות את הדברים מקרוב והדיונים בכנסת, אני מרגישה שבכל יום אני קמה בבוקר למען ילדי ישראל".

במסגרת תפקידך, את מקדמת שלל נושאים, החל מבטיחות ילדים וכלה בבריונות ברשת. יש נושא שמשמעותי במיוחד עבורך?

"אני מרגישה שכל נושא הוא חשוב מאוד ומשמעותי. אחד הנושאים שעסקנו בו בצורה אינטנסיבית הוא פגיעות מיניות בילדים. קידמתי גם חקיקה כדי להבטיח שבית המשפט יהיה ערוך ומותאם כדי לאפשר לילדים לתת עדות במקרה שבו הם נפגעו. בנוסף, עשינו היסטוריה בכנסת הנוכחית והכנסנו תוכנית בנושא בטיחות ילדים. הנושא של בטיחות ילדים הוא קריטי. הרבה ילדים נפגעים דווקא בסביבה הטבעית שלהם. עסקנו גם בנושא של עבודות נוער כדי לראות איך אנחנו מפחיתים את הניצול, ומגבירים את הטיפול והאכיפה".

"כל נושא הוא חשוב ומשמעותי" © אסף בר שי

"יש לנו נוער מדהים"

איזה עניין יושב כרגע על השולחן?

"הדבר שמשמעותי מאוד ויושב כרגע על השולחן הוא לראות איך אנחנו מתמודדים עם פגיעה של ילדים במוסדות החינוך, ולא מתפשרים על יצירת שכבה בטוחה עבורם".

את סבורה כי לבני הנוער יש את הכוח הדרוש כדי ליצור את השינוי המיוחל?

"חד משמעית", משיבה חברת הכנסת ד״ר שאשא-ביטון מבלי להסס. "יש לנו נוער מדהים, איכותי ומוכשר. אני פוגשת אותם גם בדיוני הוועדה והם בהחלט יכולים לעשות את השינוי. בהרבה דברים הם שותפים לשינוי. מועצת התלמידים שותפה בשיח. הנוער יכול להיות שגריר שלנו במוסדות החינוך כדי לייצר כאן מציאות שונה וחברה שהיא אחרת. יש לכם את כל מה שצריך בשביל זה".

מה עלינו לעשות כדי ליצור אותו?

"כל אחד בחלקת האלוהים הקטנה שלו צריך לקחת אחריות על המעשים שלו ולהשתדל לעשות קצת יותר טוב מהכיוון שלו, אני בטוחה שאם כל אחד מאיתנו יעשה קצת טוב, אנחנו נהיה במקום הרבה יותר טוב מהמקום שאנחנו נמצאים בו היום".

"הנוער יכול להיות שגריר שלנו" © אסף בר שי

לא אחת אומרים כי "הנוער של היום הוא לא הוא לא מה שהיה פעם". את מאמינה שישנה אמיתות מאחורי אמירה זו?

אנשים אוהבים להיצמד לעבר. יש את הדינמיקה של בני הנוער לא משנה באיזה דור. המציאות משתנה, אבל אני לא חושבת שהנוער של היום פחות טוב מהנוער של פעם. הנוער של היום הוא נוער ערכי ומעורב. כמו בכל חברה יש גם את היוצאים מן הכלל, שאנחנו יכולים "להציל" אותם. אני לא מוותרת על בני הנוער.

מהו המסר שלך לבני הנוער בישראל?

"אתם בני נוער נפלאים. אני רואה בכם כמנהיגים של מחר. אתם השגרירים האמיתיים שלנו ואתם יכולים להוביל את השינוי".

 

תגובות