מגלים את הניצוץ שלהם: "ראיית העולם שלי השתנתה". צילום פרטי

מגלים את הניצוץ שלהם: "ראיית העולם שלי השתנתה"

מדי יום שישי, אלפי תלמידי כיתות ז' עד י"א מרחבי הארץ, עוצרים את שגרת הלימודים הרגילה לטובת שעתיים מיוחדות במינן. במהלכן, הם זוכים להיפתח לתחומי עניין חדשים, להעשיר את הידע הכללי שלהם ובעיקר להבין מהו החלום הכי גדול שלהם

מכבי אש ושפת הסימנים נשמעים לכם כמו נושאים שאתם לא זוכים ללמוד בבית הספר? בתוכנית "ניצוצות" זו רק דוגמה למגוון רחב של תחומים המועברים לתלמידים. לא בדרך של קריאת סיכומים ושינון, אלא במפגש מקרוב עם האנשים שחיים את העולם הייחודי מדי יום. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שרון יהושע, מנכ"לית עמותת "ניצוצות" אומרת לפרוגי כי "אנו פועלים מתוך רצון ליצור אצל התלמידים מוטיבציה פנימית ויכולת לאתר עבורם פעילויות משמעותיות - ניצוצות ולהפוך את מימושן לחלק מרכזי מחייהם הצעירים והבוגרים. פעילות משמעותית מוגדרת על ידינו כפעילות שגורמת לאדם סיפוק, או להרגשת שלמות ולא נעשית לשם השגת תועלת חיצונית".

מתחברים לניצוצות

במסגרת התוכנית, מועברים לתלמידים ארבעה ניצוצות בנושאים שונים על ידי אנשים שניחנו בידע רב בתחום שבחרו. בין היתר, ניתן למצוא ניצוצות בפיסול בצק סוכר, וטרינריה, אומנויות הבמה ואפילו על טיפול נמרץ, כאשר לכל תלמיד ניתנת הזכות לבחור בכל חודש את הניצוץ המושך אותו במיוחד. 

ניצוץ של גרפיטי © באדיבות ניצוצות

בני הנוער הלוקחים חלק בתוכנית "ניצוצות" לא יכולות להתעלם מהקסם האמיתי העומד מאחוריה. "אנחנו השכבה הראשונה בבית הספר שלקחה על עצמה השתתפות בפרויקט. סיפרו לנו עליו ומאז הכל היסטורה. מכל תחום אפשר ללמוד כל כך הרבה", מספר בר חמילבסקי, תלמיד כיתה ט' בחטיבת "סביונים" ביהוד. לעומת זאת, בבית הספר של יובל פדרובסקי, תלמדת כיתה י' בבית הספר "אורט עירוני ד'" במודיעין, התוכנית פועלת כבר מספר שנים. "הציעו לשכבה את המסלול הזה ונענינו בחיוב. מזל שעשינו את זה, אחרת היינו מפספסים את החוויה".

אילו ניצוצות פגשתם מתחילת השנה?

חמילבסקי: "הסבב הראשון היה הכרה של שפת הסימנים. לא למדנו את השפה עצמה, אלא באספקט אחר. הניצוץ שלנו הייתה מנחה שאינה חירשת. היא סיפרה לנו את סיפור חייה, ובניצוץ השטח הלכנו לאחד מבתי הספר בהם היא מלמדת ונפגשנו עם תלמידים כבדי שמיעה מהעיר שלנו. למדנו איך שמים דגש על שילוב כבדי שמיעה בחיי הלמידה הרגילים של תלמידים "רגילים". הניצוץ השני היה ארכיאולוגיה, כאשר הניצוץ הייתה מנחה מרשות העתיקות. גילינו שרידים עתיקים והעברנו את החומר התיאורטי למעשי".

פדרובסקי: "במחזור הראשון הניצוץ היה סגן ראש עיריית מודיעין. הוא הסביר לנו על התיקים שבאחזקתו, והתמקד במלחמה בסמים ובאלכוהול. בניצוץ השטח יצאנו לעירייה ופגשנו בכירים בעיריית מודיעין, היה מעניין. במחזור בניצוץ השני למדנו על הפרעות קשב וריכוז, ולמרות שלא יצאנו לשטח היה מדהים. המרצה לימדה אותנו איך אפשר לקחת את הפרעת הקשב ולהפוך אותך לחוזקה שלך, ואפילו גילתה לנו שלדמויות מפורסמות היו הפרעות קשב כאלה ואחרות. אפילו לתומס, אדיסון ממציא, הנורה הייתה הפרעת קשב".

"אין שינוי מדהים מזה" © צילום פרטי

"הפסקתי ללכת מיד לתחום המוכר לי"

מרגישים שהשתנה בכם משהו מאז שנחשפתם לניצוצות?

חמילבסקי: "למדתי הרבה דברים  ולא הייתי מוותר על זה. בשפת הסימנים למדתי לעומק את הרציונל מאחורי השפה וכשנפגשנו עם חירש פתאום כל החשיבה שלי השתנתה. בניצוץ השני, נחשפתי לתחום שכנראה לא הייתי פוגש לולא הפרויקט. אתה מתפתח ולומד, אין שינוי מדהים מזה".

  פדרובסקי: "בכל סדנה כזאת את לומדת להעריך יותר משהו אחר. למשל, בסדנה הראשונה שלי שמו דגש על אמירת תודה. חברי הסדנה למדו את החשיבות של להגיד תודה, לשים לב גם למעשים והדברים הקטנים. בסדנה של הקשב וריכוז למדנו להתייחס לאנשים ששונים מאיתנו, שיש להם בעיות, ושצריך לכבד אותם ולהתחשב בהם. ראיית העולם שלי השתנתה והפסקתי ללכת מיד לתחום המוכר לי".

תגובות