המורה האולטימטיבי: "הוא לפני הכל צריך להיות בן אדם". צילום: shutterstock. אילוסטרציה

המורה האולטימטיבי: "הוא לפני הכל צריך להיות בן אדם"

מיהו המורה האולטימטיבי עבורכם? האם הוא אדם שבקיא בחומר שהוא מלמד, כזה שמדבר לתלמידיו בגובה העיניים, או דווקא אחד שיודע לסחוף אחריו את כולם בכל מילה שיוצאת מפיו? עבור רום זילבר, תלמיד כיתה י', המורה האולטימטיבי הוא שילוב של מספר תכונות • טור אישי

כתלמיד בכיתה י' אני מאמין שחשוב שהקשר עם המורה בכיתה יהיה אישי ואף מעבר. חשוב עבורי להרגיש בנוח לגשת למורה, לשאול אותו שאלות ולמקסם את כל הפוטנציאל הטמון בי במהלך השיעורים, כדי להבין את הנושאים באופן הטוב ביותר. אך יותר מזה - מורה טוב הוא מורה שגורם לבית הספר להיות מקום שהתלמידים שמחים להגיע אליו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אין זה סוד שלא אחת תלמידים רבים אינם מרוצים מהמורים שלהם. לעיתים אופן הלימוד הוא זה שאינו תואם את רצונם או ציפיותיהם, לפעמים מדובר דווקא באופי המורה שאינו חודר לליבם של התלמידים ובפעמים האחרות זו דווקא הגישה שלהם - כלפינו. 

אני מודה, גם אני נתקל לא מעט במורים שאינם יודעים כיצד להעביר את החומר הלימודי ובכאלו שלא מצליחים להגיע אליי ולשאר חבריי לכיתה ואני בטוח שזה מתסכל גם עבורם. הרי מורה הוא למעשה "לידר", האחד שמכוון את התלמידים ל"שביל ההצלחה", זה שמראה להם כיצד להגיע אליו ומציע פתרונות לבעיות השונות המתעוררות בדרך.

"מורה הוא למעשה 'לידר'" © sutterstock

לכן, חשוב בעיניי שכל מורה במערכת החינוך יידע כיצד לנסח את עצמו, לגרום לתלמידים ללמוד ממנו ולהקשיב לו, וכאן ללא ספק משחקת תכונת הכריזמטיות המהווה מרכיב חיוני בעולם ההוראה. הרי אם המורה לא גורם לי להתעניין בחומר, החומר ששיננתי שוב ושוב לקראת המבחן לא שווה כלום.

מעבר לכך - אני מאמין שלפני הכל, על המורה להיות בן אדם. עליו להתעניין בחיים של תלמידיו במסגרת בית הספר ומחוצה לו, לדעת לתמוך בתלמיד שנכשל במבחן בהיסטוריה, להרים אותו מהעצב ולעודד את התלמידה שבוכה בהפסקה לאחר שקיבלה בשורה מרה. המורה האולטימטיבי בעיניי הוא אחד שמכיר היטב את האישיות של כל תלמיד ומתפקד עבורם כ"הורה חורג" לכל דבר.

המורה האולטימטיבי לא רק יודע למשוך את תלמידיו ולדבר איתם בגובה העיניים, אלא הוא אף מורה שיודע לקבל את כל תלמידיו בצורה שווה, לספק מענה לכל תלמיד בהתאם לקשייו ולהוציא מכל אחד ואחת את מלוא הפוטנציאל הלימודי והחברתי החוצה. 

"להיות מורה זה הרבה מעבר למקצוע רגיל" © fotolia

והדבר החשוב ביותר שלדעתי צריך להיות אצל המורה המודרני בניגוד למורי העבר הוא יצירתיות. בניגוד לעבר, שבו לא היו אמצעים רבים המאפשרים להעביר את השיעורים, כיום העולם הרבה יותר חדשני ומודרני, ולכן יש לנצל את מגוון האופציות גם במערכת החינוך. מורה טוב הוא מורה שלא מעביר את השיעור רק באופן "יבש", אלא משלב מצגות, סרטונים ושאלונים, על מנת שהתלמידים יהנו מהלמידה. 

ברור לי שלהיות מורה זה הרבה מעבר למקצוע רגיל. מורה הוא לא רק אדם המעביר את החומר - הוא גם הורה, פסיכולוג ומרצה עבור כל תלמיד ותלמידה. אני מקווה שלפחות לכל אחד מכם יש מורה אחד שמגלה אכפתיות כלפיכם, נותן את כל כולו ועושה הכל כדי שתיהנו מהלמידה. אם יש לכם מורה כזה - אל תשכחו להעריך אותו ולהוקיר לו תודה על ההצלחה שלכם.

 

תגובות