הנערה שלא אהבה לקרוא: "קחו לכם ספר שנראה מדהים". צילום: fotolia

הנערה שלא אהבה לקרוא: "קחו לכם ספר שנראה מדהים"

שבוע הספר גורם לאנה פיטנר להיזכר בילדה שהייתה פעם, זו שלא אהבה לקרוא לעומת חברותיה. היום, הגישה שלה כלפי ספרים כבר שונה לגמרי. היא יודעת לבחור אותם בתבונה, נהנית מכל רגע וקוראת לכם לאמץ את הגישה שלה • טור אישי

כשהייתי פצפונת, כך סיפרו לי, הייתי יכולה לשבת שעות ולהקשיב לסיפורים. גם כשלא ממש ידעתי לדבר, הייתי יכולה להצביע על כל דמות ששאלו אותי עליה. בגן, לימדו אותי לכתוב בעברית וברוסית, מילאתי מחברות בטקסטים עמוסים בשגיאות כתיב. כשהייתי נוסעת לבית הספר, הייתי מעבירה את הנסיעות בסיפורים שהמצאתי באותו הרגע והצגתי אותם לחברה שלי כאמיתיים לחלוטין.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

באותה התקופה - לא אהבתי לקרוא. חברות שלי נגנבו מהעלילות של מלך הגנבים, אריק רקס, לב של דיו ורבים אחרים, בעוד שהייתי מעבירה בפיהוק את שעת הקריאה בבוקר. הייתי מבקרת בספריות ילדים, סורקת את המדפים ומתלוננת שאין שם מה לקרוא. בחוסר ברירה, שאלתי ספרים משעממים, שאולי התאימו לרוב הילדים, אך לא התאימו לי.

"לא אהבתי לקרוא" © צילום: shutterstock

כשהגעתי לגיל ההתבגרות, התחלתי לשאול שאלות על טיבו של העולם. שאלתי את עצמי למה יש מלחמות, אנשים רעבים ועוני. תהיתי איך מגיעים לאושר הזה. השתוקקתי לחקור את העולם. שאלתי את עצמי, כי לסביבה שלי לא היו תשובות. ומלבד האינטרנט, מצאתי את עצמי מגיעה לחנויות ספרים ומתעניינת בספרים שאנשים לרוב קוראים רק בעשור השני או השלישי לחייהם. תפסתי ספרים, כמו "דברים שהלוואי שידעתי בגיל 20" - בגיל 12. ועוד ספרים כמו "אבא עשיר אבא עני", "הנזיר שמכר את הפרארי שלו", ובאשר לשאלות הגדולות, בחרתי בספר "קיצור תולדות האנושות".

למדתי דברים חדשים לגמרי, החינוך שלי הפך להיות בלתי תלוי בסביבה שלי ויכולתי לנווט בין רעיונות ולשאול שאלות, להתעלם מהשפעות לא רצויות בבית הספר, הבית והסביבה בכלל, שרצו שאחשוב ואתנהג בצורה מסוימת.

 
"יודעת לבחור אותם נכון יותר בכל פעם" © צילום: gettyimages

אף על פי שאני עדיין לא מסיימת 50% מהספרים שאני מתחילה, אני יודעת לבחור אותם נכון יותר בכל פעם. וכמובן, שהיום אני מגדירה את עצמי כאחת שאוהבת לקרוא וגם לכתוב. שבוע הספר גורם לי לחשוב על כל האנשים כמוני, שדחפו להם ספרים שלא עניינו אותם והתייאשו, תוך שהחליטו שזה לא בשבילם, או באלו שלא קראו כבר מספר שנים. אם גם אתם כאלו - נסו שוב. נסו ז'אנרים אחרים, ספרי אודיו וספרים דיגיטליים. נצלו את שבוע והספר וקחו ספר אחד שנראה לכם מדהים, והתחילו לקרוא אותו כבר היום. אולי זה היה בשבילכם כל הזמן הזה, ולא ידעתם?



תגובות