שבוע טוב: הפרויקט שמקרב בין בני נוער חילונים ודתיים. צילום פרטי

שבוע טוב: הפרויקט שמקרב בין בני נוער חילונים ודתיים

האם הנוער של ימינו פחות טוב מהדורות הקודמים? וכיצד בני נוער דתיים וחילוניים יכולים לתרום יחדיו לקהילה? • ראיון עם צור אלפי, שכבר בגיל 18 עומד בראש ארגון שכל מטרתו לתרום לחברה

צור אלפי בדיוק סיים את לימודיו בתיכון העמוס, אך הוא ממש לא מתכוון לנצל את הקיץ כדי לנוח. גם השנה, בדומה לשנה שעברה, ינהל אלפי את פרויקט "שבוע טוב", שבמסגרתו נפגשים בני נוער דתיים וחילוניים למשך שלושה שבועות בחופש הגדול, במטרה לתרום חברה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

למעשה, הפרויקט הוקם במסגרת עמותת "Lead" כפרויקט של אמי מרון בשנת 2014. בהתחלה, הוקם הסניף הראשון בירושלים, שהיה שהיה הסניף היחיד בשנתיים הראשונות ולאחריו, הוקמו סניפים במודיעין ובבית שמש. הפרויקט פועל כבר ארבע שנים והעמיד בהצלחה כ-1200 מתנדבים בשלושת הסניפים.

צור כחניך בכיתה ט' עם כל הקבוצה © צילום פרטا

מקרב בין הצדדים ומנתק מהמסכים

מאחורי הפרויקט שמנהל אלפי עומדות שתי מטרות עיקריות. האחת - לקרב את בני הנוער החילונים והדתיים ולתת להצדדים להבין זה את זה כמה שיותר טוב. השנייה - לנתק את בני הנוער מהמסכים שבבית למספר שעות לטובת עשיית טוב למען מישהו אחר, בתקווה ליצור חברה טובה יותר.

"זה התחיל בכיתה ח', אמי ערך גיוסים בבית הספר שלי וממש התלהבתי מהרעיון. הלכתי להתנדב בקיץ וזה היה הדבר הכי טוב שעשיתי בקיץ שלי באותה השנה. בשנה לאחר מכן, באתי להתנדב שוב והמדריכה שלי באותה השנה פנתה אליי בסוף הקיץ ושאלה אם אני רוצה להצטרף לצוות המוביל, בתור אחראי על המדריכים. הצטרפתי בשמחה וזאת הייתה שנה של למידה מטורפת על עבודת צוות, על ניהול צוות ועוד הרבה דברים", סיפר אלפי לפרוגי.

אולם, הדרך שלו בפרויקט "שבוע טוב" אינה הסתיימה כאן. באמצע אותה השנה, פנה אליו מנהל הארגון והציע לו להיות המנהל של הארגון בשנתיים הקרובות. בהתחלה, אלפי מעט חשש, אך היה לו ברור שזה המסלול שהוא רוצה והוא החליט להיענות בחיוב להצעה. "בסופו של דבר, בכל הזמן הזה, מה שעומד לי מול העיניים הוא המודל של האחים הגדולים שלי, שגם הם התנדבו המון בעמותת 'שמחה לילד' ועל הברכיים האלה גדלתי. כזה רציתי להיות כשאהיה גדול", הוא אומר.

לא אחת אומרים כי "הדור שלהם הוא לא מה שהיה פעם". יוצא לך להיתקל בכך?

"אין אמירה שיותר מרגיזה אותי מהאמירה הזו. הדור של היום לא נופל מהדור של פעם ואני חושב שאם נשווה מפעלי התנדבות ונתינה בקרב הנוער בעשור האחרון לעומת לפני 20-30 שנה, נופתע לגלות שאנחנו מובילים בהרבה. החבר'ה היום רוצים לתת ולהתנדב. כמעט בכל שנה שיש לנו כמות של חניכים שלא מצליחים להירשם, כי כל הקבוצות מלאות, זה אומר משהו. אבל גם לדור שלנו יש עוד הרבה להתקדם ואף פעם לא חסר לאן".

"כזה רציתי להיות". צור והמדריכה שלו לשעבר © צילום פרטי

מה הופך את "שבוע טוב" למיוחד? יש כל כך הרבה פרויקטים של תרומה לקהילה.

"הדגש על האיחוד בין חילונים ודתיים. אבל לצערי, אני חושש שאף פעם לא נגיע לרמת ההבנה הרצויה בין המגזרים השונים בשביל שהכלה של מגזר אחד אצל השני תהיה אמיתית".

אילו אתגרים השילוב בין דתיים לחילונים מציב בפנייך וכיצד אתה מתמודד עמם?

"האתגרים שהשילוב הזה מביא לא קלים. לפעמים פונים אלינו חבר'ה שרוצים להתנדב, אבל לא מוכנים להתנדב בקבוצות מעורבות. צריך לדעת להתמודד עם הקשיים האלו. אם למשל חלק מהמתנדבים שומרים נגיעה והחבר'ה החילונים לא מבינים את הרעיון, כל השבוע יהיו דיונים על למה לשמור ואיך לשמור".

מה אתה מרגיש שהפרויקט נותן לך?

"הפרויקט נותן לי המון. במישור האישי למדתי לעבוד בצוות, לנהל צוות, להפעיל ארגון ולנהל הפקה בכזה סדר גודל. במישור החברתי, יצא לי להכיר ולפגוש אנשים מדהימים שעושים דברים גדולים בשביל החברה ונותנים בלי הפסקה".

"לא לוותר". צור עם הצוות המוביל © צילום פרטי

מהו המסר הכי חזק שלמדת בעקבות הפרויקט??

"לא לוותר", הוא ציין באופן נחרץ. "לא לוותר על החניכים, על התנדבויות, לא לוותר לעצמך ולא להיכנע לשאננות של 'יהיה בסדר'. יכול להיות בסדר, רק אם אתה תעשה פה סדר".

 



תגובות