המנהיגה של המחר: "זה תמיד היה בגדר חלום". צילום: דוברות המועצה

המנהיגה של המחר: "זה תמיד היה בגדר חלום"

לאחר דרך ארוכה בגלגל המועצות, נבחרה בשבוע שעבר ליאל מלכביץ' (17) מנצרת עילית לתפקיד יו"רית מועצת התלמידים והנוער הארצית. אחרי שמלכביץ' הצליחה לעכל את הבשורה, היא מספרת בראיון לפרוגי על החששות, הצעדים המתוכננים והדבר הראשון שהיא מתכוונת להגיד לשר החינוך

ליאל מלכביץ' בת ה-17 מנצרת עילית החלה את דרכה במועצת התלמידים הבית ספרית והרשותית רק בכיתה ט', הודות למספר חברות שלקחו חלק במועצה הרשותית והיו פעילות בה במיוחד. "עם הזמן התחלתי להתאהב גם אני בכל העולם הזה והרגשתי צורך לשנות את הסביבה 'הביתית'", היא אומרת לפרוגי. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 לאורך השנים, האהבה והרצון של מלכביץ' להשפיע גברו והיא אף הגיעה למועצה המחוזית, בה כיהנה כמזכ"לית מחוז הצפון. אולם, היא לא עצרה בדרך ומשם המשיכה למועצה הארצית, בה כיהנה בשנה שעברה בתפקיד יו"רית ועדת הנוער והקהילה.

אם תהיתם מה הוביל את מלכביץ' להגיש את מעמדותה לתפקיד יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית, לפני עלייתה לכיתה י"ב, כנראה שעדיין לא הספקתם להכיר אותה ולהבין שהעשייה החברתית בערה בה מאז ומתמיד. "תמיד הרגשתי צורך לתקן דברים, לשנות ולשפר את הסביבה הקרובה שלי. עם עלייתי לחטיבת הביניים ולתיכון, מצאתי את המסגרת בה אני רוצה לעשות זאת - מועצות התלמידים והנוער וכך, הבערה הזאת רק התחזקה וכיום מהווה את המהות המרכזית שבי".

עם חבריה למועצה. "הבערה הזו רק התחזקה" © צילום: דוברות המועצה

ואם זה לא מספיק, היא מאמינה שעלינו להילחם על המטרות שלנו ולא לחכות שמישהו אחר יגיע אליהן, או ישיגן במקומנו וכן מתכוונת להעביר את תחושת השייכות ואת הערכים אותם היא קיבלה לבני נוער אחרים במסגרת התפקיד.

בראשות המועצה

ברגע ההכרזה על התוצאות, כשנאמר השם ליאל מלכביץ', התרגשה מאוד בת ה-17 וראתה בכך רגע מכונן. "עבדתי קשה עד לרגע זה והבחירה בי סימלה שהתהליך שעברתי והעברתי השתלם. ראיתי את כל הדרך מול העיניים ובאותו הזמן, גם את ההזדמנות שקיבלתי".

מיד, היא לא חשבה פעמיים והדבר הראשון שעשתה היה לשלוח הודעה למחנכת שלה. לדבריה, היא הייתה דמות משמעותית עבורה לאורך כל הדרך ועודדה אותה לרוץ לראשות המועצה.

 בטח קיבלת לא מעט תגובות מרגע ההכרזה.

"קיבלתי המון תגובות מפרגנות ומרגשות, שעזרו לי להבין בדיוק למה אני נמצאת היכן שאני נמצאת; מההורים, מהחברים, מצוות בית הספר, מהנציגים בגלגלי המועצות השונים, משותפים לדרך ואפילו מראש העיר שהגדיל לעשות, שלח לי פרחים והזמין אותי לפגישה".

"ראיתי את כל הדרך מול העיניים"© צילום: דוברות המועצה

איזו תגובה הייתה הכי מרגשת עבורך?

"אני חושבת שהתגובה המרגשת ביותר הייתה מצד החברים שלי, שתמכו לאורך כל הדרך, פרגנו והיו שם בשבילי, גם ברגעים הקשים וגם ברגעים הטובים. הם עברו יחד איתי את המסע שלי בעולם המועצות ותמיד נתנו כתף תומכת ויד מסייעת".

האמנת שתזכי לעמוד בראש בני הנוער בישראל?

"זה תמיד היה בגדר חלום, אבל לאט לאט, ככל שהתקדמתי בתפקידים ובגלגלים, הבנתי שזה בהחלט קרוב ויכול לקרות. תמיד הייתה לי האמונה שאני יכולה להיות במעמד הזה, אך רק השנה האחרונה הייתה הגושפנקא לכל התהליך".

 "אי אפשר להכין את עצמנו מראש לתפקיד בסדר גודל שכזה"

בין כל ההתרגשות והשמחה, מודה מלככיץ' כי מדובר בתפקיד חדש ולא פשוט. "אי אפשר להכין את עצמנו מראש לתפקיד בסדר גודל שכזה, אבל אני בטוחה שבעזרת עבודה קשה, ניהול נכון של סדר עדיפויות ועבודת צוות, אוכל להתמודד עם כל אתגר שיבוא, כשיבוא", היא מציינת.

מהו הצעד הראשון שאת מתכוונת לעשות?

"יש המון תכניות בדרך, אבל חשוב לי, בראש ובראשונה, להיפגש עם היו"ר היוצא, יובל חלביה, ולערוך עמו פגישת חפיפה בכדי שאוכל לשמוע בה על כל הדברים, הפרטים והנתונים שאני צריכה להתייחס אליהם. אני מאמינה שאת צעדי הראשונים ברמה הארצית, אדע לעשות רק לאחר שאדע את תמונת המצב. רק מתוך טעויות והצלחות העבר, נוכל לפעול בדבר ההווה, על מנת להבטיח עתיד טוב יותר".

ליאל מלכביץ' עם היו"ר היוצא, יובל חלביה © צילום: דוברות המועצה

ומהו הדבר הראשון שאת מתכוונת לשוחח עליו עם שר החינוך, ח"כ נפתלי בנט?

 "יש הרבה נושאים שהייתי שמחה להעלות בפני שר החינוך. אחד המרכזיים שבהם הוא נושא חמש יחידות הלימוד. אני מבינה את הרצון הרב שכמה שיותר תלמידים ייגשו לחמש יחידות, אבל נוצרה תדמית לתלמידי שלוש וארבע יחידות שגורמת להרבה רגשי נחיתות ותחושת חוסר שוויון. חשוב להרחיב את היריעה גם למקצועות נוספים פרט למתמטיקה ואנגלית, מקצועות שהם לאו דווקא מהתחום הריאלי. חשוב שכל תלמיד ימצה את יכולותיו ויצא ממערכת החינוך עם כלים משמעותיים להשגת יעדים, תחושת מסוגלות ומעוף, בין אם זה במתמטיקה ובין אם זה בספרות או היסטוריה. יתרה מכך, אדבר איתו על שוויון הזדמנויות לתלמידים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית. נחשפתי ועודני נחשפת לתלמידים רבים שאין ביכולתם לממן מורים פרטיים ושיעורי עזר. חשוב שנפעל לפתרון הולם והוגן".

את נכנסת לתפקיד לאחר שלוש שנים שבהן בנים מילאו את התפקיד הזה. מה את מביאה איתך בתור אישה?

"אני רואה כי כל יו"ר שנבחר, בין אם בן או בת, נבחר בזכות יכולותיו, כישוריו והצבע שהוא מביא לעולם המועצות. בתור יו"רית חדשה, אביא את הערכים מהבית, כמו: אחריות, אהבת האחר, סובלנות, הצבת מטרות, עזרה לזולת, אהבת הארץ ונוספים".

"לכל אחד מאיתנו יש את הכוח לשנות"

 בימים אלו, נערכת מחאה של הקהילה הגאה בישראל. האם גם המועצה תפעל בנושא?

"מועצת התלמידים והנוער הארצית היא גוף מטעם הנוער ולמענו. בכל מקום שהנוער זקוק לנו - אנחנו שם. חשוב לי, גם ברמה האישית, שבני הנוער ירגישו שלמים עם עצמם וכאן - ההזדמנות שלנו להגשים את זה. במהלך השנה, נדאג שעניין השוויון יעלה על סדר היום, לא רק לקהילה הגאה במאבקה המוצדק, אלא גם לאוכלוסיות אחרות שנראה לנכון, במאבקים נוספים. בנימה זו, אני מאחלת שנראה ימים יפים יותר, בהם זכויות יוענקו לבני האדם מתוקף היותם כאלה ולא מתוקף הזהות עמה מזדהים".

מייצגת את בני הנוער © צילום: דוברות המועצה

ולסיום, מהו המסר שתרצי להעביר לגולשים שלנו, בני הנוער?

"אל תוותרו לעצמכם ועל עצמכם. לכל אחד מאיתנו יש את הכוח לשנות משהו בעולם, החל מהדבר הכי פשוט וקטן, וכלה במסובך והגדול ביותר. אנחנו חייבים לקחת את הכוחות הללו בשתי הידיים ולהשיג את שמגיע לנו, בתור אזרחים בכלל ובתור בני נוער בפרט".

 

תגובות