בדרך לרישיון: כל מה שאתם צריכים לדעת על מהירות. צילום: sutterstock

בדרך לרישיון: כל מה שאתם צריכים לדעת על מהירות

תמיד נלחצים מהמהירות בזמן שאתם נוהגים? מתבלבלים בין דרך עירונית לבין נהיגה מחוץ לעיר? אנחנו כאן כדי לעשות לכם לסדר ולהסביר לכם את כל מה שתאם צריכים לדעת על מהירות

מורה נהיגה מפורסם באחד האזורים בארץ היה שואל את התלמידים שלו אם הם יודעים את מהירות הנסיעה באזור מסוים, אם היו עונים נכון היה אומר להם: "יופי, תנו גז". כבר בשלב התיאוריה לומדים את המהירות המותרת בכבישים השונים בארץ, אבל בשטח לא תמיד נוהגים לפי המהירות המופיעה בספר. תנאי הדרך, שינויים זמניים ותמרורים יכולים להורות על מהירות נסיעה שונה מזאת שבתיאוריה. אז לפני שאתם ממהרים לטסט שלכם, הבאנו לכם את כל המידע שצריך לדעת על מהירות באדיבות אתר סימוטסט - הכנה לטסט אונליין מהבית.

עוד בסדרת הכתבות "בדרך לרישיון" בערוץ המגזין של פרוגי:

דרך עירונית

 כל תלמיד מתחיל לומד דבר ראשון שמהירות הנסיעה המותרת בדרך עירונית היא 50 קמ"ש. מורי הנהיגה חורטים את המידע הזה בראש של התלמידים במהלך השיעורים, מאחר שבעיר אין תמרורי מהירות וחשוב לזכור את המידע החשוב. ועדיין, בהרבה ערים ברחבי הארץ הנתון הזה לא נכון. עם השנים, נוספו בערים רחובות רחבים ואפילו כבישים מרכזיים בהם מהירות הנסיעה המותרת גבוהה יותר ומגיעה לפעמים אפילו ל- 70 קמ"ש. מצד שני, תושבים בהרבה מהשכונות הקטנות יותר דרשו מהעיריות להציב תמרורים בשטחן שמגבילים את מהירות הנסיעה ומותר לנסוע בהן רק 30 קמ"ש. לכן, חשוב לגלות ערנות כשנוסעים בדרך עירונית ולנהוג לפי התמרורים, כשאנחנו כל הזמן זוכרים את כלל האצבע: התמרור בתוקף עד שיש צומת או מפגש כבישים. לדוגמה, נסעתם על כביש מרכזי בעיר, שבו לפי תמרור מותר לנסוע במהירות של 60 קמ"ש ועברתם צומת. אם אחרי הצומת אין תמרור חדש, מהירות הנסיעה חוזרת להיות 50 קמ"ש.

 

מעבר לזה, יש מקרים בעיר בהם נדרשת מהירות נסיעה שונה מהמהירות המותרת גם אם אין תמרור. במקרים כאלה מהירות הנסיעה תהיה נמוכה מ-50 קמ"ש ולעולם לא גבוהה יותר. לדוגמה, כמו שכבר ציינו, בחלק מהשכונות יש תמרורים שמורים על נסיעה במהירות נמוכה, אבל גם בשכונות בהן אין תמרורים כאלה, הטסטרים נותנים חשיבות גדולה למה שנקרא "נסיעה לפי תנאי הדרך".

אם הכביש צר מאוד, יש הרבה רכבים חונים בצדדים, או שיש בורות בכביש,.אם נוסעים ליד בית הספר, או במקומות שיש עבודות ובנייה על הכביש, הטסטר מצפה שתיסעו במהירות שלא מסכנת את עצמכם ואת המשתמשים האחרים בכביש. יש גם מקרים שבהם חייבים להאט לפי החוק, כמו ליד מעבר חציה, כשיש ראות מוגבלת או כשיש סכנה לרכב או לאחרים. בכל מקרה כזה, אם הוא קבוע בחוק או לא, יש להנמיך את מהירות הנסיעה לפחות למהירות שבין 20 ל-30 קמ"ש ולפי תנאי הדרך, אפילו פחות מזה. במקרה שמגיע רכב מולכם ברחוב דו סטרי צר, או שיש מכשול, כמו: רוכב אופניים והולך רגל אפשר אפילו לעצור, לתת להם לעבור ואז להמשיך בנסיעה.

© צילום: Fotolia 
 

דרך מחוץ לעיר

הדרכים הנמצאות מחוץ לעיר מחולקות לשלושה סוגים לפי הוראת החוק: דרך שאינה עירונית ובה מהירות הנסיעה המותרת היא 80 קמ"ש. דרך שאינה עירונית ויש בה שטח הפרדה בנוי, כלומר יש אי תנועה בין המכוניות שנוסעות לכל כיוון בדרך כלל, אבל לא תמיד עם גדר הפרדה. בדרך זו מהירות הנסיעה המותרת היא 90 קמ"ש. יש גם דרך מהירה, או מה שקוראים לו כביש מהיר. כאן מהירות הנסיעה המותרת היא 110 קמ"ש לפי החוק. רכבי שטח וטרקטורונים מוגבלים בדרכים בין עירוניות למהירות של 40 קמ"ש, ואסור להם לנסוע בדרך מהירה. המיוחד בדרכים כאלו זה שיש לא רק הגבלה על המהירות הכי גבוהה המותרת, אלא יש בדרך כלל גם הגבלה על המהירות הכי נמוכה. לפני דרכים מהירות יופיע, בהתאם לתנאי הדרך, תמרור מהירות כחול שבו מופיעה המהירות הכי נמוכה המותרת, בדרך כלל 55 קמ"ש. לרכבים שלא יכולים לנסוע במהירות הזאת אסור לעלות על הדרך המהירה. כמו בעיר, גם כאן לפעמים יהיו תמרורים שמורים על נסיעה במהירות שונה מזו שקבועה בחוק. בחלק מהדרכים המהירות מופיע תמרור שמגביל את מהירות הנסיעה ל-100 או 90 קמ"ש בזמן שבחלק מהדרכים הבין עירוניות יכול להופיע תמרור שמגביל את מהירות הנסיעה ל-70 קמ"ש.

 

בנסיעה בדרכים כאלו, שבהן מהירות הנסיעה גבוהה מהרגיל, הבעיה הגדולה ביותר היא הססנות. מצד אחד, כמו בדרך עירונית, צריך לנסוע במהירות המתאימה לתנאי הדרך ולא לסכן את עצמכם, את הטסטר ואת הנהגים האחרים. מצד שני, בגלל המהירות הגבוהה וכמות הרכבים, יש סכנה שתהססו ותיסעו לאט מדי. חשוב לזכור שהטסטר מצפה, אם תנאי הדרך מאפשרים זאת, נסיעה במהירות הקרובה ביותר האפשרית למהירות המותרת. ברגע שעולים על דרך בין עירונית או מהירה, הטסטר מצפה לראות אתכם מאיצים, משתלבים בתנועה בצורה יעילה ונוסעים ללא הפרעה לתנועה שמסביב. זכרו גם שאם יש לפניכם רכב איטי יותר, מותר לכם לעקוף והטסטר אפילו מצפה זאת מכם, כל עוד העקיפה נעשית בצורה בטוחה ומיד עם סיום העקיפה חוזרים לנתיב הימני.

© צילום: sutterstock

לסיכום, בזמן הנהיגה בטסט חשוב לא לשנן את חוקי המהירות מספר התיאוריה כאילו הם חוקי ברזל. אומנם חוקים אלו מתקיימים ברוב הזמן, אבל צריך לגלות ערנות לשינויים בדרך ולהתאים את מהירות הנסיעה, אם זה לפי תמרורים או לפי תנאי הדרך עצמה. בשביל להתכונן לנסיעה במהירות נכונה בטסט, כדאי לתרגל עם המורה נסיעה בכבישים מסוגים שונים, לפתח ביטחון עצמי בנסיעה מהירה וגם בהתמודדות עם מצבים של נסיעה איטית בדרך שבה יש הרבה מכשולים. כדאי גם לפתח תקשורת טובה עם הטסטר. אם במהלך הטסט עליכם להאט, בין אם זה בעיר או מחוץ לעיר, הסבירו לטסטר את הסיבה להחלטה שלכם. ביטחון עצמי, גמישות וערנות הם המפתחות לעבור את הטסט ומהר!

 

תגובות