בדרך לרישיון: איך לנהוג בצמתים?. צילום: Shutterstock

בדרך לרישיון: איך לנהוג בצמתים?

הצמתים נראים לנו לא פעם מסובכים, אבל ברגע שמכירים אותם היטב - אין סיבה לחשוש. הטיפים הבאים שאנו מביאים לכם, יסבירו לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על צמתים. נסיעה טובה!

אם מפרקים את הטסט לחלקים, מגלים שהוא מורכב מסדרה של פניות. כל פניה באה לבדוק איך אנחנו מתמודדים עם גורמים שונים, כמו: הכרת תמרורים, הסתכלות במראות ומסביב ושימוש נכון בנתיבי הנסיעה. איך נעבור צמתים מסוגים שונים בצורה נכונה, שתעזור לכם לעבור את הטסט בקלות ובלי חרדות? קבלו את כל הטיפים שיעזרו לכם באדיבות אתר סימוטסט - הכנה לטסט אונליין מהבית.

עוד בסדרת הכתבות "בדרך לרישיון" בערוץ המגזין של פרוגי:

בטסט עצמו הטסטר ינסה להעביר אתכם בכמה שיותר צמתים כדי לבדוק איך אתם מגיבים. הטסטר רוצה לראות את התגובות שלכם לתמרורים מסוגים שונים ואת היכולת שלכם למקם את האוטו נכון כשמגיעים לצמתים. בין סוגי הצמתים שתעברו יהיו צמתים מרומזרים (עם רמזורים), צמתים עם תמרורים מסוגים שונים וצמתים בלי תמרורים. חלק מהצמתים יהיו גדולים מאוד וחלק בקושי מספיק גדולים בשביל לעבור עם האוטו. בכל אחד מהצמתים צריך לנהוג בצורה אחרת אז חשוב לזכור את הטיפ הבא לפני שמתחילים: כשאין תמרורים בכלל זכות הקדימה היא לרכב הבא מימין. כשאין תמרורים ואנחנו חוצים נתיב שבו רכבים מגיעים ממול, זכות הקדימה לרכב הבא ממול.

זכות קדימה לתנועה ממול

 איך לנסוע בצמתים מסוגים שונים?

בצמתים קטנים בתוך העיר, הדבר העיקרי שצריך לדעת הוא איך לבצע את הפניה מהרחוב שבו אנו נוסעים לרחוב שאליו אנחנו נכנסים. מה שקובע כאן הוא אם הרחוב שלנו הוא חד סטרי או דו סטרי ואם הרחוב שאליו נכנסים הוא חד סטרי או דו סטרי. אז מה הסימנים? אם התשובה שלכם היא לפי הרוחב של הרחוב ואם יש קווי הפרדה על הכביש, אז טעיתם בגדול. אסור לסמוך על צורת הרחוב, יש הרבה רחובות דו סטריים בארץ שהם צרים מאוד ואין בהם קווי הפרדה בין הנתיבים בכלל.

אם כבר הגעתם לצומת ואתם לא זוכרים אם אתם בכביש חד סטרי או דו סטרי, חפשו את הסימנים הבאים: ברחוב חד סטרי, אם יש פס עצירה או פס האטה הוא יהיה לאורך כל הכביש וברחוב דו סטרי -  הפס יהיה רק בצד אחד של הכביש. אם אין פס עצירה ברחוב אפשר לחפש סימן נוסף, כמו תמרור אין כניסה שנמצא עם הגב אליכם מה שאומר שלרחבים ממול אסור להיכנס לרחוב ואתם בחד סטרי – תמרור זה לא תמיד קיים ולכן לא מומלץ להשתמש בשיטה הזאת אם לא חייבים.

 

© צילום: shutterstock

 

לפנייה ימינה, תמיד מתמקמים צמוד לימין בלי קשר לסוג הרחוב. אבל לפניה שמאלה צריך למקם את הרכב לפניה לפי סוג הרחוב. אם אתם ברחוב חד סטרי, אז פונים שמאלה מצד שמאל של הכביש. מתקרבים כמה שיותר למדרכה ומתמקמים לפניה משם. אם יש רכב חונה מנסים להראות לטסטר שאתם מתקרבים כמה שיותר לשמאל מבלי לסכן את הרכב החונה. ברחוב דו סטרי פונים שמאלה ממרכז הכביש, במילים אחרות דלת הנהג צריכה להיות ממוקמת מעל פס ההפרדה שבמרכז הכביש ואם אין פס הפרדה, אז במקום הדמיוני שהוא צריך להיות. זכרו לא לזלוג לנתיב השמאלי ולא לסכן את התנועה שמגיעה ממול.

פנייה מרחוב דו סטרי שאין בו סימנים על הכביש

 

אחרי מיקום הרכב צריך לנהוג לפי התמרורים. אם אין תמרור עצור, או תמרור תן זכות קדימה בכלל ולשאר הרכבים בצומת יש תמרורים, אז זכות הקדימה שלנו. אם אין בכלל תמרורים בצומת (נדיר מאדו) נוהגים לפי הטיפים שבתחילת הכתבה. אם יש לנו תמרור עצור, אז עוצרים על פס העצירה עצירה מלאה ורק אחרי שעצרנו עצירה מלאה, מתקדמים לאט לשפתי הצומת - איפה שהמדרכה נגמרת ומסתכלים לפני שפונים. אם אין פס עצירה, עוצרים בשפתי הצומת.

אם יש תמרור תן זכות קדימה, תלמידים רבים מתבלבלים וחושבים שהוראת התמרור היא לעצור ולתת זכות קדימה, כמו שעושים בתמרור עצור. זאת טעות חמורה, שמו הרשמי של התמרור הוא 'תן זכות קדימה לתנועה בדרך החוצה'. זאת אומרת שאין שום הוראה לעצור, או אפילו להאט את הנסיעה. אז כשרואים את התמרור הזה בצומת, אנחנו מאטים מאוד ובודקים שאין רכבים. רק במקרה שיש רכב וצריך לתת לו זכות קדימה - אנחנו עוצרים. אם אין רכב בדרך החוצה והכביש פנוי משתלבים וממשיכים לנסוע בלי לעצור, הטסטר לא רוצה שתעצרו אם הכביש פנוי.

 

© צילום: Fotolia

 

כעת, מסתכלים על הרחוב שאליו פונים. רק אם יש תמרור חד סטרי, אז הרחוב שפונים אליו הוא חד סטרי.כלומר, אם אין תמרור ברחוב שפונים אליו וכמובן שאם יש תמרור דו סטרי או פס עצירה על חצי מהכביש, זהו רחוב דו סטרי. גם כאן פניה ימינה תתבצע תמיד צמוד לימין בלי קשר לסוג הרחוב, אבל בפניה שמאלה צריך להקפיד. אם הרחוב שנכנסים אליו חד סטרי, אז פונים בקשת צרה. כלומר, צמוד לשמאל, כמה שיותר קרוב למדרכה ורק אחרי הפניה חוזרים למרכז. אם הרחוב שפונים אליו דו סטרי, אז פונים בקשת רחבה, קרוב למדרכה הימנית ומבלי לזלוג לנתיב השמאלי. אם יש פס עצירה ברחוב שאתם פונים אליו, עליכם להיזהר ולא לעלות על הפס.

פנייה מרחוב חד סטרי עם תמרור זכות קדימה לרחוב דו סטרי

 

בצומת עם רמזור הכל הרבה יותר פשוט, כי הרמזור אומר לנו מתי לעצור ומתי לנסוע, אבל צמתים כאלה הם הרבה יותר גדולים ולפעמים יש בהם כמה נתיבים שפונים לאותו נתיב. לא להיבהל, כלל אצבע שחשוב לזכור: אם יש כמה נתיבים שפונים לאותו כיוון אפשר לפנות מכולם וזה יהיה תקין. אם אפשר, אז כדאי לפנות מהנתיב הקרוב ביותר לכיוון הפניה. כלומר, ימינה מהימני ביותר ושמאלה מהשמאלי ביותר, אבל זה לא חובה. כשיש פניה עם שני נתיבים לאותו הכיוון, כדאי לנצל את ההזדמנות כדי להקל על עצמכם ולהראות לטסטר שאתם יודעים לתכנן את הנהיגה. אז אם הגעתם לצומת עם שני נתיבים לפנייה שמאלה והבוחן אומר לפנות שמאלה ומיד אחרי זה ימינה, כדאי לפנות מהנתיב הימני יותר. הטסטר אומנם לא יכשיל אתכם אם תפנו מהשמאלי, אבל אז תצטרכו לחזור לימין אחרי הפניה ושם אפשר להסתבך ולעשות טעות מיותרת. השתמשו בפניות מסוג זה כדי להקל על עצמכם בטסט.

פנייה שמאלה כשיש שני נתיבים לפניה בצומת מרומזר

 

סוגי הצמתים בטסט הם רבים ומשונים. בחלק מהערים הפניות חדות ונראות כמעט כמו פניות פרסה ובחלק מהערים יש צמתים ענקיות שקשה להתמקם בהן. במקרים כאלה חשוב להתייעץ עם מורה הנהיגה לפני מבחן הנהיגה. ניסנו כאן לתת לכם כלים שיעבדו כמעט בכל צומת, לפי חוקי התעבורה. אם תנהגו לפי הכללים שרשמנו כאן תצליחו לעבור כל צומת בטסט בקלות

 

תגובות