שר החינוך בנט: "מאמין בבחינות עם חומר פתוח, מחזקים את האנגלית ואת התנ"ך". צילום: יוסי איפרגן

שר החינוך בנט: "מאמין בבחינות עם חומר פתוח, מחזקים את האנגלית ואת התנ"ך"

לכבוד פתיחת שנת הלימודים, ישבנו עם שר החינוך, נפתלי בנט, לראיון חגיגי במיוחד בפרוגי. הוא דיבר על האחדות שבכוונתו לחזק, על המקצועות בהם לא יתפשר בשנה הקרובה וחוזר לאחור, לתקופה בה היה תלמיד ולא שר החינוך. צפו

2.3 מיליון תלמידים ו-194 אלף עובדי הוראה חוזרים הבוקר (יום א') למוסדות החינוך, ופותחים את שנת הלימודים תשע"ט. גם שר החינוך, נפתלי בנט, התכונן לקראת שנת הלימודים החדשה הן כשר העומד בראש המערכת והן כאבא לארבעה. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 "תלמידי ישראל מגיעים למערכת חינוך אישית יותר עם כיתות קטנות יותר ועם יותר סייעות בגני הילדים. אני חושב ש-2.3 מיליון התלמידים - דתיים וחילוניים, חרדים, יהודים וערבים, מגיעים למערכת חינוך הרבה יותר טובה", אמר השר בנט בראיון לפרוגי.

שר החינוך, נפתלי בנט בראיון לפרוגי. כתבת: ספיר ליפקין | צילום: אלכס ריי
 

באשר ל-239,628 התלמידים, אשר פותחים את שנת הלימודים החדשה במערכת החינוך במצב של אי ביטחון  תזונתי, הוא טען כי מדובר באחד היעדים המרכזיים בהם עוסק כבר שלוש שנים. "אנחנו נותנים הזנה איפה שצריך, בכדי שלא יהיה ילד רעב במערכת החינוך. אבל יותר מזה, לא משנה מהי רמת העושר או העוני של הוריו, שתהיה לו הזדמנות הוגנת להצליח במדינת ישראל".

ברקע הפילוג והמחלוקות הרבות המציפות את החברה הישראלית, שם לו בנט למטרה לקדם השנה את האחדות במערכת החינוך ולדבריו, ביכולתנו לעמוד במשימה אף על פי שהיא נראית מורכבת ולא פשוטה ליישום. "המורים והמנהלים במדינת ישראל יביאו את זה לידי ביטוי בתוכניות לימודים ובאירועים במהלך השנה הקרובה".

"הזדמנות הוגנת להצליח" © צילום: חורחה נובומינסקי

עם כל הרצון הטובזה לא עולה על היכולת?

"החברה הישראלית מקוטבת מדי. אפשר להמשיך להתווכח, אבל אנחנו צריכים לזכור שבסוף אנחנו מדינה אחת, חברה אחת ומשפחה אחת". 

מחזקים את האנגלית, את המתמטיקה ואת התנ"ך

כל תלמיד במערכת החינוך שמע על תוכנית הדגל, "לתת חמש", שהוביל בנט במתמטיקה ועל השאיפה לקדם את האנגלית המדוברת באמצעות התוכנית "Give Me Five", עליה הכריז אשתקד. הפעם, הוא מצהיר כי בכוונתו להמשיך לחזק את שני מקצועות האלו לצד מקצוע נוסף הקרוב לליבו, התנ"ך: " תנ"ך ברמה הכי פשוטה, בלי פילוסופיות. ללמוד את הסיפורים ולחזור לאהוב את התנ"ך כמו פעם".

אבל לפני כל הרפורמות המבורכות, לא צריך לפעול קצת יותר למען מורי ישראל? המורים הם חוד החנית במערכת החינוך ובכל זאת, פחות בוחרים היום בהוראה, שכר המורים נמוך ב-20% מהממוצע במשק, אנחנו עדים לאיומים בנוגע לסכסוכי עבודה ואם זה לא מספיק - לפי מחקר ב-OCED, רמת תלמידי התיכון הישראלים השואפים להיות מורים היא מהנמוכות ביותר בארגון. 

"האחריות לגדל ולחנך דור של תלמידים זו הזכות הגדולה ביותר. יש לנו מורים מצוינים, הבעיה שבמשך הרבה שנים המשכורת הייתה נמוכה מדי ולכן העלנו את המשכורת ההתחלתית של מורה מתחיל בעל יסודי ל-8,000 שקלים. עכשיו צריך לטפל גם במורים ביסודי. אנחנו לא נרפה ונמשיך להילחם למען מעמד המורה".

מחאת המורים.
מחאת המורים. "נמשיך להילחם למען מעמד המורה" © צילום: מוטי קמחי

פותחים ספרים

ביוני אמרת כי בשנת 2021 יעברו כל התלמידים להיבחן עם ספר פתוח בהיסטוריה. זו כבר התקדמות, אבל מתי נראה את זה במקצועות נוספים, כמו ספרות ואזרחות?

"אני מאוד מאמין בקו של בחינות עם חומר פתוח. במקום לשנן אנחנו נצטרך לחשוב. זה קשה יותר, לא קל יותר מבחינות עם חומר סגור. צריך באמת לחשוב והעולם האמיתי דורש חשיבה. נבדוק איך הולך בהיסטוריה ובהחלט אני רואה חזון להרחיב את זה הלאה לספרות ולמקצועות רבי מלל אחרים". מצד אחד, זה פותח לנו אפיקים של ידע, של תקשורת ושל חברויות. בעיית הבריונות והשיימינג קיימת גם בעולם האמיתי ומועצמת ברשת. אנחנו מתמודדים עם הדבר הזה, אין לנו פתרון קסם".

 השיעור של שר החינוך

אם היו נותנים לך הזדמנות ללמד כיתה מלאה בתלמידים כל תחום. מה זה היה?

"שני תחומים שמאוד קרובים לליבי הם תנ"ך ופיזיקה התקופה בתנ"ך שאני הכי אוהב היא תקופת דוד ושאול, גם ארבעת ילדיי קרויים – יהונתן, מיכל, אביגיל ודוד. הייתי מן הסתם מלמד על התקופה הזו".

ולסיום, מה אתה מאחל לתלמידי ישראל?

"שיגיעו בהנאה, שישאלו הרבה שאלות, שיסתקרנו וידעו שאכפת למורים מהם. אני מאחל לכל תלמידי ישראל שנה מוצלחת, שנה של ערכים, של להיות טוב, לכבד את אמא ואת אבא, להיות בני אדם טובים וישראלים טובים".

© צילום: ששון תירם

 

 

תגובות