קבוצות הרובוטיקה זועמות: "נלחמות בשיניים בשביל המימון". צילום פרטי

קבוצות הרובוטיקה זועמות: "נלחמות בשיניים בשביל המימון"

בתוכנית FIRST העולמית לוקחים חלק למעלה מ-15,000 תלמידים מכל רחבי הארץ, אשר הופתעו לגלות לאחרונה כי קבוצותיהם מצויות בסכנת סגירה וזאת עקב שינוי דרסטי במדיניות התמיכה של משרד החינוך בתוכנית. נציגי הקבוצות אף שלחו מכתב לשר החינוך בנושא ולא מתכוונים להיכנע למדיניות. משרד החינוך: "מדובר בארגון שפועל באופן עצמאי"

תוכנית FIRST העולמית, שחרטה על דגלה הפצה של מדע וטכנולוגיה בקרב בני הנוער, קיימת בישראל מזה כ-15 שנים ומשתתפים בה למעלה מ-15,000 תלמידים מרחבי הארץ בכ-1,000 קבוצות בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, וכן יותר מ-100 קבוצות בבתי הספר התיכוניים. במסגרת תכנית הדגל של הפרויקט, FRC הפועלת בתיכונים, בונות הקבוצות רובוטים ומתחרות עמם בארץ ובחו"ל, אלא שלא ברור מה יעלה השנה בגורלן של הקבוצות השונות הנחושות להמשיך בעשייה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"השינוי פוגע באופן חמור ומיידי"

"בשנים האחרונות משרד החינוך תקצב את הקבוצות השונות הלוקחות חלק בתוכניות FIRST על ידי 'קול קורא', שהעניק לקבוצה את דמי הרישום. השנה משרד החינוך שינה באופן דרסטי את המדיניות בכל הנוגע לתמיכה בגופים להם יש קבוצות המשתתפות בתוכניות השונות של FIRST", כתבה קבוצת הרובוטיקה של בית הספר הרב תחומי רמות בבאר שבע בפוסט בפייסבוק. "שינוי זה פוגע באופן חמור ומיידי בקבוצות ומעלה בסימן שאלה את עצם ההשתתפות של הקבוצות בתחרות ובכל הפעילות החינוכית שמלווה את ההשתתפות בתחרות".

בשיחה לפרוגי, אמרה עדן ברוך, קפטנית הקבוצה, שנמצאת בה כבר ארבע שנים כי "קשה לראות שמשרד החינוך צמצם משמעותית את תמיכתו בתוכנית FIRST למרות כל ההצלחה שלה והערך המוסף שאנחנו מקבלים מהתוכנית. בלי הכספים של משרד החינוך הקבוצה כנראה לא תוכל לממן את ההרשמה לתחרות ותסגר. הקבוצות נלחמות בשיניים בשביל לקבל את המימון".

קבוצת הרובוטיקה ברב תחומי רמות בבאר שבע © צילום פרטי

המדיניות שהשפיעה על תמונת המצב

במסגרת המדיניות החדשה של משרד החינוך, בתי הספר המפעילים מספר תוכניות רשאים להגיש בקשה עבור תוכנית אחת בלבד ובכך עשויים להיפגע התלמידים הלומדים בבתי הספר המפעילים מספר תוכניות. לדברי נציגי קבוצות הרובוטיקה, המהלך הזה משנה את התמונה באופן משמעותי, כך שסכום התמיכה המרבי יהיה השנה 25,000 שקלים לכל היותר לעומת סכום של כ-50,000 שקלים בשנים עברו.

כאמור, שינוי זה מעמיד בסכנה מספר גדול של קבוצות רובוטיקה ברחבי הארץ ולא רק את הקבוצה מבאר שבע. על כן, החליטו נציגי קבוצות FIRST המייצגים כ-1,500 מנטורים מתנדבים, לשגר מכתב בנושא לשר החינוך, נפתלי בנט ולבקש ממנו להמשיך את התמיכה בתוכניות השונות כפי שנעשה בשנים עברו.

© צילום פרטי

דורשים את טיפולו של שר החינוך

"לאחר שהקדשנו לפרויקט שנים מחיינו, רצינו להביע בפניך את דאגתנו לעתידה של אחת התוכניות המצליחות ביותר שקידם משרד החינוך בראשותך, ולהתריע אודות הנזק העצום העלול להיגרם לה כעת", נכתב במכתב שנשלח לשר בנט. "חלק משמעותי מההצלחה נובע מהמעטפת התומכת שניתנה לקבוצות על ידי משרד החינוך. השנה התבשרנו, במסגרת 'קול קורא' שפורסם, על שינויים דרמטיים במדיניות התקצוב. שינוי המדיניות והקיצוץ הנ"ל מהווים פגיעה אמיתית בתכנית, ויביאו בוודאות לצמצום בפתיחה של קבוצות חדשות ולסגירה של קבוצות קיימות. פגיעה בקבוצות ה-FRC וה-FTC פירושה פגיעה גם בקבוצות ה-FLL הצעירות, בהן מדריכים הילדים מהקבוצות הבוגרות".

"יש לפעול בדיוק בכיוון ההפוך! במקום להקטין את התמיכה - על משרד החינוך להגדיל את תמיכתו בפרויקט מעורר השראה זה, ולעודד פתיחתן של קבוצות נוספות, מכל הטעמים שפורטו לעיל", הם הוסיפו. "יש ביכולתך להפוך את המהלך ולהמשיך את התמיכה בתכניות השונות כפי שנעשה בשנים עברו. אנו מבקשים שתעשה זאת בדחיפות, כי ההתאוששות מהנזק, אם יקרה, תהיה קשה הרבה יותר".

"יש לפעול בדיוק בכיוון ההפוך" © צילום פרטי

"דווקא התוכנית המשמעותית ביותר מקוצצת"

רמי מיראלי, נציג של קבוצת המנטורים הארצית, אומר לפרוגי כי "תחושתנו היא שלאור ריבוי העשייה בתחום, דווקא התוכנית המשמעותית ביותר מקוצצת, פעולה שאינה בהלימה להצלחתה ולהשפעתה על בני הנוער והחברה. פרויקט FIRST הוא הרבה מעבר להוראת חומר לימודי".

 אולם, אף על פי הדרישות החוזרות ונשנות מצד נציגי קבוצות FIRST מרחבי הארץ להגיע לפגישה עם שר החינוך ועם גורמים במשרד החינוך העשויים להשפיע על המצב הנוכחי, הם לא זכו לכל מענה מצד שר החינוך על המכתב שנשלח מטעם קבוצה גדולה של מנטורים ומודאגים מהמצב. הם קיבלו מענה בלבד מד"ר עופר רימון, סמנכ"ל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע במשרד החינוך, שלדבריהם היה בלתי מספק.

סמנכ"ל במשרד החינוך: "מדובר בארגון שפועל באופן עצמאי"

ד"ר רימון כתב במכתבו בין היתר כי "כחלק מהפעילות הלא פורמלית אנו תומכים גם בפעילות של ארגון FIRST. אנו רואים חשיבות רבה בפעילות הארגון, בערכים והמיומנויות שמוקנים לתלמידים המשתתפים בתכנית. חשוב לציין שמדובר בארגון שפועל באופן עצמאי בתיאום עם משרד החינוך, אך לא כפעילות ביוזמת משרד החינוך, אלא בפעילות שמשרד החינוך מצא לנכון לתמוך בה".

קבוצת הרובוטיקה בתחרות © צילום פרטי

עוד ציין ד"ר רימון: "המשרד תומך בכל שנה במסגרת התקציב הקיים ולא התחייב מעולם לתמוך בסכום מסוים. עד שנת 2012 המשרד לא תמך בפעילות זו כלל והיא התבצעה באופן עצמאי, משנת 2012 משרד החינוך תומך בתוכנית בתקציבים שנעים ממיליון שקלים ועד כ-3.5 מיליון שקלים. בשנת התקציב הקודמת התוכנית תוקצבה באופן חריג בשל יתרות תקציביות שתועדפו לנושא".

קבוצות הרובטיקה בארץ מאוכזבות מהטיפול בנושא וסבורות כי התוכנית אינה מקבלת את התקציב בשל היותה בלתי פורמלית. למרות זאת, אין בכוונתן לוותר עד שתשגנה את התקציב המיוחל ממשרד החינוך, שיאפשר את המשך קיומן של קבוצות הרובוטיקה השונות ברחבי הארץ ואת הצלחתן.

 תגובת משרד החינוך: "משרד החינוך פועל בשנים האחרונות לחזק ולמנף את תחום הרובוטיקה ואת לימוד הנדסת תוכנה,  בקרב תלמידי מערכת החינוך בכל שלבי הגיל במגוון רחב של פעילויות, בהן:

  1.  לימוד 'קוד ורובוטיקה' במטרה להכניס את נושא זה כחלק מהלימודים בבתי הספר. התוכנית פועלת השנה בכ- 600 בתי ספר יסודיים והשנה לראשונה אנחנו משלבים גם חטיבות ביניים
  2.  לימוד שפת תכנות ב-250 חטיבות ביניים מכיתה ז' ועד כיתה יב במסגרת כיתות של עתודה מדעית טכנולוגית.
  3.  הקצאה של תקציבים רבים לשם הקמתן של סדנאות חדשות ולצורך שדרוג סדנאות קיימות בתחומים של רובוטיקה והנדסת תוכנה. הנתונים מדברים בעד עצמם, חל גידול יפה במספר התלמידים שלומדים במגמות אלה. כך למשל במגמת רובוטיקה יש גידול של 1,700 תלמידים בחמש השנים האחרונות (גידול של 41%) ובהנדסת תוכנה גידול של כ- 6,000 תלמידים (28%)
  4.  גם בחינוך הלא פורמאלי מושקעים תקציבים רבים, בין היתר, בהפעלת אליפות הסייבר הלאומית תחרות שבה משתתפים למעלה מ- 200,000 תלמידים, השתתפות תלמידים באולימפיאדות ותחרויות בינלאומיות כולל אירוח השנה של אולימפיאדת הפיזיקה העולמית.
  5.  כחלק מהפעילות הלא פורמאלית אנו תומכים גם בפעילות של ארגון FIRST. אנו רואים חשיבות רבה בפעילות הארגון, בערכים והמיומנויות שמוקנים לתלמידים המשתתפים בתכנית. חשוב לציין שמדובר בארגון שפועל באופן עצמאי בתיאום עם משרד החינוך, אך לא כפעילות ביוזמת משרד החינוך, אלא בפעילות שמשרד החינוך מצא לנכון לתמוך בה. המשרד תומך בכל שנה במסגרת התקציב הקיים ולא התחייב מעולם לתמוך בסכום מסוים.
  6.  עד שנת 2012 המשרד לא תמך בפעילות זו כלל והיא התבצעה באופן עצמאי, משנת 2012 משרד החינוך תומך בתוכנית בתקציבים שנעים ממיליון ₪ ועד כ 3.5 מיליון ₪ , בשנת התקציב הקודמת התוכנית תוקצבה באופן חריג בשל יתרות תקציביות שתועדפו  לנושא.
  7.  בשנת התקציב הנוכחית התקציב עדיין לא חולק אך משרד החינוך מתכוון  להמשיך ולתמוך בתוכנית חשובה זו".

 

תגובות