תוצרת כחול לבן: חמש המצאות שלא ידעתם שמקורן בישראל. צילום: fotolia

תוצרת כחול לבן: חמש המצאות שלא ידעתם שמקורן בישראל

הן נוכחות בחיינו כל הזמן, לפעמים אפילו נראות לנו כמובנות מאליהן אך חשיבותן של המצאות אלו גדולה בהרבה. לא רק שהן תורמות לאנושות, הן גם תוצרת ארצנו הקטנטונת וזכו לחשיפה רבה ברחבי העולם. אספנו עבורכם חמש המצאות משפיעות בכחול לבן

ישראל היא אמנם מדינה קטנה אך יש לה לא מעט הישגים מרשימים בתחומים רבים: בין אם משחק, שירה, ספורט ועוד. ההצלחות האלה מביאות לנו הרבה כבוד בתוך הארץ ומחוצה לה. אך גם כאשר לא מדובר באדם ספציפי המתמחה בתחום מסויים, ומדובר דווקא בהמצאה מוכרת ופורצת דרך שהומצאה על ידי ישראלים, אנחנו זוכים לתשואות מרחבי הגלובוס. הכנו עבורכם חמש המצאות ישראליות שפרצו דרך כל אחת בתחומה. אז איזה ירק תוצרת אדמתנו תמיד נמצא לנו בסלט? ואיזה אומנות לחימה הומצאה פה?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

טפטפות

מהחממה עד לשדה, מהגינה למרפסת, הטפטפת היא ללא ספק אחת מבין המצאות הישראליות החשובות בתחום החקלאות אשר כל יום מתחזקת שדות ואזורים חקלאים רבים בארץ וברחבי העולם. הניסויים הראשונים התקיימו על ידי יעקב מוטס, תושב ראשון לציון, שעשה זאת בגינתו. לאחר מכן הטפטפת ושיטת ההשקיה המיוחדת שלה הופצו ופותחו על ידי המנדס הישראלי שמחה בלאס ובנו ישעיהו. מערכת ההשקיה הניסיונית הראשונה שיצרו הותקנה בשנת 1959. באמצע שנות ה-60 ההמצאה הועברה לקיבוץ חצרים ושם החלו לייצר אותה עבור החקלאים במפעל ששמו ''נטפים''. כיום יש שלושה אתרים לייצור טפטפות של החברה בקיבוצים: חצרים, מגל ויפתח. בעולם יש מפעלים רבים במגוון מדינות בעולם. ההיתרון של הטפטפת הוא שהיא חסכונית במים ולכן היא מתאימה למדבריות או למדינות על גבול המדבר, כמו מדינת ישראל.

עגבניית שרי

היא נוכחת לנו בסלט, ברוטב שליד, בחטיף שאנחנו אכלנו בטיול, בקופסאות הפלסטיק, ואנו בטוחים שאין מקרר בארץ שאין בו עגבניות שרי. עגבנית השרי באה אלינו מדרום אמריקה ונקראה ''עגבניית בר'' אך פותחה בחקלאות הישראלית בהתאם לאקלים הארצי. היא גדלה בחממות. הידעתם? בעולם הן נקראות ''עגבניות צ'רי'' בגלל דמיונה לדובדבן, כי כך זה נקרא באנגלית ''צ'רי''. עגבניית שרי, מישהו?

כיפת ברזל

יש לה תפקיד חשוב בלחימה נגד האויב, היא זכתה לאינספור שבחים ואותות הוקרה בתחום הביטחון והכי חשוב שהיא טכנולוגיה שכולה כחול לבן. כיפת ברזל היא מערכת הגנה אווירית ניידת שמגנה עלינו. ראשית הפרויקט היה בשנת 2005 כאשר תא''ל (תת-אלוף) ד''ר דני גולד, ראש מחקר ופיתוח, יזם את תוכנית ''כיפת ברזל'', שתוכנה יהיה מחקר מערכת וניסוי יכולות יירוט. לאחר כמה שנים בשנת 2009 מערכת הביטחון דיווחה בגאווה על נסויי מערכת היירוט שהצליחו, ולראשונה הצליחה כיפת ברזל ליירט מטרות ולחסלן. המערכת שווקה בעולם ויצרה התלהבות רבה. כיום המערכת מסייעה במבצעים ומלחמות בעיקר באזור גבול עוטף עזה.

waze

מי לא מכיר את waze? האפליקציה שתמיד תוביל אותנו בדרך הנכונה והקצרה ביותר. הפלא הזה שמוביל אותנו בכבישי הארץ והעולם, הוא לגמרי תוצרת הארץ. המיזם הוקם בשנת 2006, על ידי אוהד שבתאי. המיזם בתחילתו נקרא בכלל "freemap Israel'' – פרויקט המיפוי החופשי של ישראל''. מטרתה של התוכנה היה להיעזר באמצעות קהילת משתמשים שיש להם בסיס נתונים דיגיטלי חינמי במפת ישראל, וניתנת מילה שיהיה שימוש חינמי בתכנים. לאחר שנתיים בשנת 2008 החליטו להחליף את השם ל-waze. כיום waze היא תוכנת הניווט המופעלת ומנווטת ביותר ממאה מדינות ברחבי העולם, מבין המדינות הבולטות המשתמשות בתכונה למשל: ארצות הברית, קנדה, גרמניה ועוד.

קרב מגע

אם חשבתם שרוב אומניות הלחימה באו מין המזרח הרחוק, אז תמחקו את מה שחשבתם ותקראו את הסקופ הבא: קרב מגע היא שיטת לחימה שהומצאה כאן בארץ ושאבה השראה משיטות המתבססות על ''לחימת רחוב''. קרב מגע מבוסס על למידה ועיצוב יכולות ''הגנה עצמית'', שנעשות על ידי טכניקות מהירות ויעילות שמטרתן היא לפעול בחוכמה כאשר אנו מותקפים על ידי גורמים שרוצים להזיק או לאיים עלינו ברחוב. שיטת קרב המגע אומצה לראשונה ב-''צבא ההגנה לישראל'' ופותחה ללחימה ולהגנה עצמית של קרבות פנים אל פנים. כיום קרב מגע היא אומנות לחימה שהתפרסמה ברחבי העולם ועוד צבאות משתמשים בה.

 

 

 

תגובות