נגד ההטרדות המיניות: תלמידים הפגינו מול משרד החינוך . צילום פרטי

נגד ההטרדות המיניות: תלמידים הפגינו מול משרד החינוך

חוויתם הטרדות מיניות בבית הספר? נמאס לכן שששולחים בנות הביתה בגלל אורך מכנסונים? על סוגיות אלו ועוד, קבוצת בני נוער החליטה למחות והקימה הפגנה בחמישי האחרון מול משרד החינוך • טור אישי

כתלמידים במשרד החינוך, רבים מאיתנו ראו הטרדות מיניות בשטח בית הספר, בנים ובנות כאחד. יש מקרים חמורים של הטרדות מיניות, תקיפות ואפילו אונס, שהרבה פעמים לא מוצאות טיפול מענה בבית הספר ונתקלות בטענה כי "אין מה לעשות אם לא הוגשה תלונה למשטרה", אפילו שברור שהיו מטפלים במקרה של אלימות לא מינית, גם אם לא הוגשה תלונה רשמית. אבל יש הטרדות קלות יותר, שיוצרות אווירה לא נעימה בבית הספר. קשה ללמוד כששולחים אותך הביתה בגלל מכנסים או חצאית קצרים מדי, ואת מרגישה כאילו הרגליים שלך יותר חשובות מההבנה שלך במתמטיקה או בספרות, קשה לילד הומו להרגיש בטוח כשמשתמשים במילה "הומו" כקללה על בסיס יומיומי בבית הספר.

עוד בערוץ המגזין:

בעקבות בעיות אלו, וחוסר הטיפול בהן, אורגנה הפגנה של בני נוער על ידי קבוצה של תלמידות ותלמידים וקבוצות נוער שונות. ביניהן ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי (בנק"י),  מועצת התלמידים העירונית, לוט"ם, מרכז הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, תנועת הנוער המחנות העולים ועוד.

© צילום פרטי

התלמידים והתלמידות הפגינו ב3.1 (ה') ודרשו ממשרד החינוך - קחו אחריות על ביטחוננו והילחמו בהטרדות המיניות בביה"ס. להפגנה, הגיעו גם בני נוער ממקומות שונים בארץ, שהחזיק שלטים שהכינו המארגנים בעצמם. ההפגנה, שהוכנה כולה על ידי בני נוער, התקיימה ברחוב הנביאים 36, ברחבה שמול משרד החינוך בירושלים.  

בני הנוער המפגינים הכריזו כי דרישותיהם הן:

1. קביעת חובת מינוי ממונה לתלונות על הטרדות מיניות בכל מוסד, שזהותו ידועה בפני התלמידים.

2. קביעת תקנון למניעת הטרדות מיניות ופרסומו בשטח בתי הספר.

3. הכנסת מערכי שיעור חובה בנושא גיבוש זהות מינית, מיניות ומניעת הטרדות מיניות לכל בתי הספר.

4. הכשרה לכל המורים בנושא הטרדות מיניות ומניעתן.

© צילום פרטי

מארגנות ההפגנה מוסרות: "בתקופה שבה כל החברה הישראלית קמה ומשמיעה קול נגד אלימות מינית, ברור שגם בבתי הספר הגיע הזמן לשינוי גישה. לפני כמה ימים התבשרנו על מעצרו של מורה בחשד לתקיפה מינית. כולנו, בנים ובנות כאחד, נתקלים בהטרדות מיניות במערכת החינוך באופן יומיומי בדרכים שונות, מאנשי סגל או שותפים ללימודים. גם אם על הנייר במשרד החינוך קיימים נהלים בנושא, הם לא קיימים או מיושמים במציאות, מבחינת החוויה שלנו כתלמידים בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי כאחד".

לאחר שנים בתוך המערכת, ברור לנו שלא נעשה מספיק כדי להילחם בתופעה. יחד, תלמידות ותלמידים, נמשיך להפגין בנושא. זוהי רק סנונית ראשונה של המאבק, אנחנו נמשיך בו יחד וכל מי שמעוניין להצטרף יכול לפנות אלינו בעמוד הפיסבוק שלנו, שנקרא: לא נעים? לא בסדר! - דורשים שינוי ביחס להטרדות מיניות בבית הספר". לאף אחד או אחת לא נעים כאשר אורך המכנס או סוג החולצה הם גורם רלוונטי במערכת החינוך, ולכן חשוב בעיניי להמשיך ולפעול למען השינוי.

 

תגובות