בגיל 18: מנהלת אינסטגרם נגד הטרדות מיניות. צילום פרטי

בגיל 18: מנהלת אינסטגרם נגד הטרדות מיניות

נושא ההטרדות המיניות, הוא נושא גדול ומורכב שחשוב שיהיה במרכז העניינים. לאחרונה, לרבים מאיתנו יצא להיחשף לעמוד האינסטגרם: "imayalee" המנוהל על ידי מאיה לי לוי (18), והמעלה מודעות להטרדות המיניות בקרב שני המינים

אומרים כי לאחת מתוך אחת, יוצא במהלך חייה להיחשף לתקיפה מינית. הנושא הפחות מדובר, הוא ההטרדות המיניות בקרב המין הגברי, מה שיוצר סטיגמה נפוצה של: "גברים לא מוטרדים מינית". לוי, בת 18 ממרכז הארץ, שמה לעצמה כמטרה לנפץ את הסטיגמות האלו ולהעלות מודעות לנושא ההטרדות המיניות, באמצעות עמוד האינסטגרם שלה בו היא מעלה מגוון פוסטים בנושא.

עוד בערוץ המגזין:

בדיוק כמו לא מעט סיפורי הצלחה, גם תחילת הסיפור של מאיה לי התחיל די במקרה, "תחילת הפעילות שלי באינסטגרם התחילה באופן מקרי, עוד לפני שהתחלתי לעסוק בתחום ההטרדות המיניות, החלטתי באופן ספונטני לפתוח עמוד אינסטגרם שמרכז את כל ההודעות ההזויות שהייתי מקבלת בפייסבוק. החל מהודעות מצחיקות, ועד להודעות מטרידות ומזעזעות. העמוד צבר עוקבים, ולאט לאט התחלתי לקבל הודעות על השיחות המטרידות יותר. שאלו אותי איך אני מתמודדת, מה עושים עם הטרדות ברשת, ועוד שאלות שהדליקו אצלי נורה אדומה. זה גרם לי להבין שיש לי במה ואופציה לעסוק בנושא משמעותי, שיהווה במה בעיקר לנוער".

c297274f78009
"יש לי במה ואופציה לעסוק בנושא משמעותי, שיהווה במה בעיקר לנוער"" © צילום פרטי

כל מי שיגיע לפוסטים הראשונים בעמוד, יוכל למצוא פוסטים שאולי נראים "כבדיחה", או שיחה שבסך הכל אפשר לצחוק עליה, אך מבחינת לוי, יש מסר חשוב מאחורי הדבר. "בעיניי, המסר החשוב ביותר שעומד מאחורי הפוסטים מהסוג הזה, הוא החשיבות של לדעת לקבל ״לא״. אף אחד לא נהנה מלקבל דחייה. זה לא נעים, ולפעמים פוגע. אבל אנשים צריכים להבין ש״לא״ זה לא. ואם מישהו או מישהי לא מעוניינים, צריך לדעת לקבל את זה".

כחלק מפעילותה באינסטגרם, מאיה לי דואגת להעלות את המודעות לעובדה שגם בנים, יכולים להיות מוטרדים מינית. "כחלק מהפעילות שלי באינסטגרם, חשוב לי מאוד להדגיש שגם גברים, נערים, וילדים מוטרדים. בהתחלה הייתי מקבלת המון תגובות של אנשים מבולבלים. למשל 'מה? אבל הוא בן, אז איך הוא עבר הטרדה?'. עם הזמן וככל שאני מעלה יותר פוסטים כאלו, אני מרגישה סוג של שינוי. אני מקבלת פחות תגובות כאלו, והרבה יותר הודעות של אנשים שמודים לי על שהארתי בפניהם את הנושא. לאחרונה קיבלתי הודעה מנער שמודה לי על כך שהעלתי את הוידוי שלו - הוא אמר לי שזה חיזק אותו לראות את התגובות, ושזה נתן לו כוח להילחם בביקורות שהופנו כלפיו, כנער שעבר הטרדה מינית".

"זה נתן לו כוח להילחם בביקורות שהופנו כלפיו, כנער שעבר הטרדה מינית" © צילום מסך

לאחרונה, לוי הוציאה לאור את פרויקט "אל תתלבשו עליי". מה המשמעות שלו ולמה הוא נועד? ללוי יש תשובה ברורה, "הפרויקט 'אל תתלבשו עליי', הוא פרויקט שעוסק בתופעת האשמת הקורבן. במסגרת הפרויקט הפקתי קליפ, שבו בעזרת שני משתתפים מדהימים הצגתי את התופעה מהצד של הנפגעים. הצגתי את השאלות ששורדי תקיפה מינית נאלצים להתמודד איתן. כמו 'מה לבשת?' 'מה שתית?'. בנוסף, ערכתי מפגש שבמסגרתו הבאתי סדנה מדהימה של איגוד מרכזי הסיוע, ומדריכי של״ח נפלאים שהעבירו דיון בנושא מעניין מאוד, חילקתי סטיקרים שהוצאתי ועוד המון דברים שעבדתי עליהם".

אין ספק שלעמוד זה יש משמעות חשובה ויכולות לעשות שינוי, מאיה לי מסבירה בבירור את השאיפות שלה: "אני שואפת גבוה, אבל גם ריאלית. אני לא חושבת שאצליח לשנות את העולם, אבל אני כן מתחילה לראות שינוי בנוער שעוקב אחרי. בין אם זה בדעות נפוצות שקצת מתחילות להשתנות (כמו הטענה ש'בנים לא מוטרדים'), ובין אם זה המודעות לכל הנושא". במסגרת העמוד, לוי מעבירה מסר חשוב מאוד לנפגעי ההטרדות המיניות, היא מחדדת ומסבירה שהם לא לבד, וחשוב שהם ישתפו את זה: "לשתף. לספר. לדווח.יש למי, אתם לא לבד. אל תשמרו את זה בבטן, יש מי שיעזור לכם".

אילו מסרים את רוצה להעביר דרך העמוד?
"יש המון מסרים שאני שואפת להעביר. קודם כל, חשוב לי להעביר שזו אף פעם לא אשמתך. לא משנה מה לבשת, אם הלכת לבד, או אם העלת תמונה בבגד ים. זו אף פעם לא אשמתך. חשוב לי להעביר שלא רק נשים מוטרדות, וגם שלא כל גבר הוא מטריד. אני עובדת המון בשביל להעביר את המסרים האלו, ושמחה לגלות שלהמון אנשים מדהימים אכפת. אולי זה גם הזמן להודות לכל העוקבים המדהימים, שבעיניי הם תקווה לשינוי. אנחנו כוח. תודה לכם על הבמה ועל הכל, זה לא מובן מאליו".
 
 
תגובות