מפלגות נוער: "תמיד יש מקום להשפיע על החיים שלנו". צילום: יח"צ כולנו

מפלגות נוער: "תמיד יש מקום להשפיע על החיים שלנו"

יכולים להצביע בבחירות? בין אם כן ובין אם לא, ככל הנראה תשמעו הרבה על פוליטיקה בשבועות הקרובים. כל הארץ רועשת מהבחירות הקרבות' ולכן ראיינו את ליר לוי, נער פעיל פוליטית, כדי לחשוב מהו עצם תפקיד הנוער בבחירות

אם יצא  לכם ללמוד למבחן באזרחות בזמן האחרון, או סתם לעיין בחדשות, אתם ודאי יודעים שבחירות הן רגע מרכזי בכל מערכת דמוקרטית. ב-7 באפריל הקרוב אזרחי ישראל יצאו להצביע ואנחנו בני הנוער נתחלק לשניים: חלקנו נחגוג את ההצבעה הראשונה שלנו ורובנו נשאר בבית ונהנה מיום החופש. ובכל זאת, זה לא שאין לנו קשר לבחירות. הבחירות הן אלו שבסופו של יום משפיעות על בתי הספר שלנו, על גני המשחקים, על החוגים, על תנאי העבודה של ההורים, על השירות הצבאי או הלאומי ובעצם – על כל הדרך שבה מתנהלים חיינו. אז איך אפשר להיות מעורבים בכל זאת בפעילות החשובה הזו? 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

לכאורה ליר לוי הוא נער רגיל: בן 17 מרמת גן שלומד בתיכון בליך. אך למעשה לוי פעיל מזה ארבע שנים בתחום החברתי. את דרכו החברתית התחיל כשהחליט להיאבק בבריונות ברשת והציע לוועדה לזכויות הילד בנושא בריונות ברשת הצעת חוק להכניס מערך שיעורי חובה למניעת אלימות ברשת. משהתחיל בעשייתו החברתית, לוי חיפש מפלגה להיות פעיל בה וכך פגש את 'כולנו': "זו המפלגה שהרגשתי בה הכי נכון" הוא מספר, "וזו מפלגה עם קבלות אמיתיות של עשייה". לוי הצטרף לנוער דרך פעיל ותיק יותר ובהמשך הפך ליושב ראש הנוער ובבחירות המוניציפליות שנערכו לאחרונה השתתף בקמפיין של ראש העיר שנבחר, כרמל שאמה הכהן, בהתאם לעמדה הרשמית של מפלגת כולנו שתמכה בו לראשות העירייה.

נוער כולנו
 © צילום: יח"צ כולנו

אז מה בעצם עושים בנוער כולנו?

"נוער כולנו כולל בערך ככמה מאות של בני נוער ברחבי הארץ. אנחנו מקיימים פגישה כל שבוע, שבוע וחצי. הנוער מהאזור שלי נפגש במטה שלנו בתל אביב ומדי פעם מצטרפים אלינו ח"כים או שרים. בכל פעם אנחנו דנים בנושא אחר, מגבשים תוכניות על איך להעלות נושא לסדר היום ומציעים אותן לח"כים ולשרים של כולנו. כך אנחנו מביאים את הצד של הצעירים בכל נושא, מנושא העלאת שכר החיילים, דרך "מחיר למשתכן" ועד תכנית "נטו למשפחה".

כמו משפחה

אם חששתם שאולי הח"כים והשרים של המפלגה לא ששים להקשיב לרעיונות של בני נוער שרובם אפילו לא יכולים להצביע להם, הרי שלפי לוי המצב הוא בהחלט הפוך: "מתייחסים אלינו כמו לכל אחד, אנחנו כמו משפחה. לא מפלים בגלל הגיל, מקשיבים לנו ושומעים אותנו, אנחנו משתתפים בישיבות סיעה כמו כולם".

כעת לקראת הבחירות, לוי מסביר על כך שנוער כולנו אף משתתפים בכתיבת המצע של המפלגה, שבסוף יהווה את תכנית העבודה של המפלגה בכנסת הבאה. בנוסף, הם ממלאים חלק פעיל בהכנות לבחירות: מסתובבים מכנס לככנס, משתפים ברשתות החברתיות ועוזרים בקידום והפקת האירועים השונים.

נוער כולנו
 © צילום: יח"צ כולנו

חלק גדול מהנוער לא יכול להצביע בבחירות הקרובות, אתה חושב שנוער צריך להיות מעורב בבחירות שהוא לא מצביע להן?

"גם אני לא יכול להצביע לבחירות הקרובות. תמיד יש מקום להשפיע על החיים שלנו. יש המון מפלגות ואני בטוח שכל בן נוער ימצא את המפלגה שמתאימה לו. אז למה אתם מחכים? תצטרפו ותשפיעו". לוי ממשיך ואומר: "כמובן שאני מקווה שתצטרפו לכולנו, אבל העיקר זה שכל אחד יצטרף למפלגה שמתאימה לו. גם לא חייבים להבין בפוליטיקה כדי להיכנס למפלגה, מספיק שאתה רוצה לנסות להשפיע בנושא כלשהו, אז אתה יכול להיכנס למפלגה שמקדמת את הנושא הזה ולנסות להשפיע בו. בסופו של דבר אלה מקבלי החלטות, תנסה להביא את הדעה שלך ואת הצד שלך".

לדעתך אפשר לעשות פוליטיקה גם מחוץ למפלגה?

"תמיד יש מקום מחוץ לכנסת ולמפלגה. אני אישית לא תמיד הייתי במפלגה. למשל, יש המון פעילים פוליטיים ברשתות החברתיות, היום אפשר לשבת בכורסא ולהשפיע".

© צילום: יח"צ כולנו

לנוער יש מקום בפוליטיקה

ואם עדיין תהיתם, אז כמובן שלוי, כנער פעיל פוליטית בעצמו, מאמין שבני נוער יכולים לשנות בפוליטיקה וכי יש להם מקום בה. "לנוער יש מקום מאוד חשוב בפוליטיקה. יש לנו המון איך לשנות". אומר לוי. "להיות נוער בפוליטיקה זה משפשף אותך, כך שבעוד שנים תכנס למערכת הגדולה עם הרבה יותר ידע ויכולות. בעיקר, אם המפלגה יודעת לתת את המקום וחברי הכנסת מקשיבים - יש המון יכולת להשפיע".

תגובות