"אפשר להפוך לעיוורים, גם כשמדובר בפציעה 'קלה'". צילום מסך פייסבוק

"אפשר להפוך לעיוורים, גם כשמדובר בפציעה 'קלה'"

מדי שנה נפגעים בחג הפורים ילדים ובני נוער רבים כתוצאה משימוש בזיקוקים, בנפצים ובשאר חומרי נפץ מאולתרים. לכבוד התחרות "משחקים על בטוח" שמתקיימת לראשונה השנה, ראיינו את נאוה זקן, יו"ר הועדה הבין משרדית לצעצועים מסוכנים במשרד הכלכלה

על פי נתוני "ארגון בטרם לבטיחות ילדים", בתקופת חג הפורים נפצעים בני נוער פי שניים יותר משימוש בנפצים ובצעצועים מסוכנים אחרים בהשוואה לשאר ימות השנה. לקראת חג פורים הקרוב יצאה לדרך לראשונה תחרות "משחקים על בטוח" אשר נערכת בין תנועות הנוער השונות במסגרת התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים. לרגל התחרות, ישבנו לשיחה מרתקת עם נאוה זקן, יו"ר הועדה הבין משרדית לצעצועים מסוכנים במשרד הכלכלה

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מה בעצם התפקיד שלכם בפועל למניעת השימוש בצעצועים מסוכנים?

"משרד הכלכלה עובד בשני מסלולים: המסלול הראשון, מסלול אכיפה - אנחנו עובדים בשיתוף עם משטרת ישראל והאגף לרישוי עסקים, עוברים בבתי עסק ברחבי הארץ, בודקים את הסחורה, ומחרימים צעצועים מסוכנים. בית עסק שנתפס כמחזיק צעצועים מסוכנים צפוי לקנס של כ-30,000 שקלים ושנת מאסר בפועל. במקביל הקמנו תכנית והעברנו אותה כדי שההסברה תהיה חזקה יותר בקרב בני הנוער, שהם סוכני השינוי הנכונים, בה ניצור איזשהו משחק בו כל תנועת נוער, לא משנה לאיזו השתייכות היא שייכת: צופים, מפד"ל, התוכנית הלאומית, מחנות עולים, ערבים, מועצות, קיבוצים - כל מה שיש - יכולה להצטרף לתחרות ולעשות מה שעושים בה: ליצור סטיקרים, סלוגנים, עבודות וכו' בנושא מניעת שימוש בצעצועים מסוכנים. בנוסף, עוד דבר שאנו עושים הוא שיווק בתנועות הנוער וברשתות החברתיות השונות, כמו: פייסבוק ואינסטגרם כמו גם תחנות רדיו וטלוויזיה". 

איך מגדירים צעצוע כמסוכן לציבור?

"כל צעצוע שגורם נזק גופני, והוא סכנה לבריאות הציבור ועלול לגרום לטרדה, בהלה, כוויות, דמע. יש גם צעצועים שמעבירים זרם חשמלי, סמלי לייזר או שוקרים למיניהם. ברגע שתופסים צעצוע שנראה מסוכן עובר במכס או נמכר בחנות, או שהבריחו אותו ארצה, מביאים אותו לועדה והיא צריכה להכריז עליו כעל צעצוע מסוכן. רק ברגע שיש הכרזה אפשר לתפוס אותו בשוק ולהתחיל תהליכים פליליים כנגד מי שמוכר אותו".

"כל צעצוע שעלול לגרום לנזק גופני מהווה סכנה לציבור" © דוברות המשטרה

מהם הקשיים שלכם במניעת השימוש בצעצועים האלו?

"יש רק בעיה אחת שקשה לנו להתגבר עליה: שיווק דרך הרשת, כלומר, מכירת צעצועים מסוכנים ברשת. לדוגמה, אם בווטסאפ נפתחת קבוצה של "נפצים לפורים" ובה המנהל מפרסם מחירון לגבי צעצועים מסוכנים. האנשים בקבוצה קובעים מיקום ושעה, נפגשים שם ומוכרים את חומרי הנפץ והצעצועים המסוכנים מאחד לשני. אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר במקרה כזה, כי ההתמודדות שלנו היא מצד אחד מול היבואנים, ומצד שני אנו מנסים לשים יד על בתי העסק. בנושא הצעצועים המסוכנים הצד ההסברתי יותר חשוב, כמובן שגם הצד האכיפתי חשוב אבל ההבנה של האנשים לגבי הסכנה היא המפתח למניעה. אני לא יודעת איך מגדירים את הצעצועים האלה כמשחקים, זה כלי נשק לכל דבר".

"אלו לא צעצועים, אלא כלי נשק לכל דבר" © צילום מסך מהפייסבוק

איך חשבתם על הרעיון של התחרות "משחקים על בטוח"?

"משרד הכלכלה והתעשייה, מנהל אכיפה, מסחר ומדידה, שזה בעצם הועדה הבין משרדית לצעצועים מסוכנים, יחד עם משרד החינוך והתוכנית הלאומית לבטיחות ילדים, הגתה את הרעיון של תחרות בין תנועות הנוער. תחרות של משחקים, אבל משחקים על בטוח. זוהי תחרות הסברה ארצית למניעת השימוש באותם צעצועים מסוכנים בפורים. ב-24.3 בני הנוער מתנועות הנוער יגישו את הטפסים לועדה ואנחנו נבחר את חמשת השבטים שעשו את היקף הפעילות הגדול ביותר: בצילומים, בסרטונים, בלייקים או בשיתופים. זה מאוד נסיוני כי זאת שנה ראשונה, כל פעם אנחנו מנסים למצוא איזו דרך חדשה".

מה המסר שלך לבני נוער לכבוד פורים?

"אני קוראת לכל בני הנוער, שאני רואה אותם כמובילים חברתיים בקהילות בהן הם נמצאים, להפעיל פעילות הסברה בנושאי מניעת שימוש בצעצועים מסוכנים, שתהיה להם פעולה ייחודית בנושא שהם יובילו. הם סוכני השינוי שלנו ונמצאים בעמדת השפעה על הילדים הקטנים בתנועות הנוער, ומשם הם יכולים לעשות עבודה טובה. אני מצפה שיביאו את היכולות שיש להם ויסבירו על הסכנות האמיתיות, כי כשמתפוצץ לילד איזה נפץ ביד ועפות לו שתי אצבעות הוא אמנם נחשב לפצוע קל אבל זה ילווה אותו לכל החיים, תמיד תחסרנה לו שתי אצבעות. כשמישהו מכוון לייזר לעין של מישהו והופך אותו חלילה לעיוור, כי הוא הרס לו את הקרנית, אז הוא גם נחשב "פצוע קל" אבל הוא נשאר נכה לכל החיים! הפגיעות האלה מכוויות, בדרגות מאוד קשות אגב, קטיעת אצבעות, גפיים - זה מאוד מסוכן. אני חושבת שלבני נוער יש את האדרנלין. מצד אחד, אנחנו צריכים לבוא ולהגיד להם שזה בסדר, זה ריגוש, הכל טוב ויפה, אבל מצד שני, יש פה עניין של סכנת חיים. תעשו משהו אחר, סנפלינג, סקי, תרכבו על סוסים, משהו פחות מסוכן, יש ריגושים אחרים ולא צריך להתעסק בחומרי נפץ".

לסיום, מה המסר שלך להורים ולמחנכים בנושא?

"לצערי, תלמידי בתי ספר, ילדים ונוער, אינם מודעים לסכנות הרבות כאשר הם משחקים בצעצועים המסוכנים. השימוש בצעצועים אלה עלול להוביל לנזקים גופניים חמורים ובלתי הפיכים להם ולסביבה, וכן לגרום לשריפות ובהלה ורעש בלתי סביר. מינהל אכיפה מסחר ומדידה ימשיך ויערוך ביקורות ברחבי הארץ, כנגד מפרי החוק יוגשו כתבי אישום וימוצה עימם הדין בבתי המשפט. כדי שנעבור את החג בשלום ובשמחה, אני קוראת להורים לקחת אחריות על ילדיהם ולשמור עליהם היטב מפני הסכנות הטמונות בשימוש בצעצועים מסוכנים".

תגובות