לא רק בפוליטיקה: המנהיגים המשפיעים ביותר בכל הזמנים. צילום: Shutterstock

לא רק בפוליטיקה: המנהיגים המשפיעים ביותר בכל הזמנים

לאחרונה, יצא לנו להתקל בלא מעט מנהיגים פולטיים, מנהיגים כאלו שמבטיחים הבטחות המביטות לשינוי. דבר זה, גורם לנו לחשוב מה הוא מנהיג בעצם? כתבי פרוגי עונים על התשובה הזו, ולכן אספנו לכם את המנהיגים שהובילו לשינוי הגדול בכל הזמנים.

מהי ההגדרה של מנהיג? האם זה אדם שהצליח להשפיע על החברה באופן פוליטי? אדם שעשה שינוי גדול בקרב אוכלוסיה מסויימת? או אפילו אדם שהצליח לגרום להשראה בקרב אנשים רבים? אם תשאלו אותנו, מנהיג אינו חייב להיות דווקא מנהיג פוליטי ולהבטיח הבטחות רבות ומגוונות, מנהיג סך הכל צריך להשפיע, לשנות ולהוות מקור השראה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

עדי אלטשולר

היא אולי לא מפורסמת כמו רבים אחרים ברשימה, אבל לפי דעתי עדי אלטשולר היא אחת המנהיגות הגדולות כיום במדינה, היא הקימה את כנפיים של קרמבו כמעט לבדה בגיל 16, ולאחר מכן את מיזם זיכרון בסלון וכיום היא מובילה רשת בתי ספר חדשים הנקראים "בתי ספר מכילים". אני מאמין שעדי מייצגת את מלוא הפוטנציאל שבן נוער במדינה הזאת יכול להגיע אליו, המנהיגות שלה והיכולת שלה לעורר השראה באנשים אחרים הולילו את הפרויקט הראשון שלה "כנפיים של קרבו" מתנועת נוער קטנטנה בהוד השרון לאחת מתנועות הנוער הגדולות במדינה, אני מאמין שכל בן נוער ששואף לעשות משהו משמעותי במדינה צריך להסתכל על עדי אלטשולר כמודל לחיקוי.
© באדיבות כנפיים של קרמבו

הלן קלר

הלן אדמס קלר הייתה סופרת אמריקאית, ופעילה חברתית אשר נאלצה להתמודד אם לא אחת, אלא שתי מגבלות גופניות - חירשות ועיוורון. כשהייתה בת 19 חודשים בלבד, נדבקה במחלה שהשאירה אותה ללא יכולת שמיעה או ראייה. רגשות התסכול והייאוש של הלן באו לידי ביטוי בהתנהגותה, שנעשתה ממש בלתי נסבלת. כך למשל במצבים בהם משפחתה לא הצליחה להבין אותה ואת רצונה, הייתה נכנסת הלן להתקף זעם, במהלכו הייתה משתרעת על הרצפה, בועטת, מכה וצורחת. הלן הייתה חסרת כל משמעת, וזאת בשל הקושי בתקשורת עם הסביבה, ואף נעשתה מאוד מפונקת משום שהוריה, אשר ריחמו עליה מאוד, תמיד נתנו לה לעשות כל מה שרק רצתה. אך רגע לפני שהוריה איבדו כל תקווה, הם החליטו לשכור את שירותיה של מורה ומטפלת צעירה בשם אן סאליבן, שהחליטה שמשימתה הראשונה היא לחנך את הלן ולהפוך אותה ממפונקת לממושמעת. אן בודדה את הלן מכל משפחתה והחלה ללמד אותה את כל מה שפספסה במהלך השנים שחלפו. התקשורת בין השתיים התבססה על מחוות במגע גופני ובמישוש הפנים לגילוי הבעות הפנים, ומהר מאוד הפכה אן לבת לווייתה של הלן; היא לימדה אותה כיצד להתמודד עם מגבלותיה והצליחה להשפיע עליה רבות.


השנים עברו וחלפו, וכשהלן הייתה בת 24 היא סיימה בהצטיינות את לימודיה בקולג' רדקליף, שם תרגמה עבורה אן כל מילה באמצעות השפה שפיתחו יחד בגיל צעיר, שפה בה "דיברו" בנגיעות בכף היד. הלן לא עצרה שם והמשיכה אל היעד הבא אשר הציבה לעצמה במסע חייה המדהים, כשהיא מתמודדת בגבורה עם מגבלותיה, ובעזרת כוח הרצון העצום שלה הצליחה להפוך לסופרת ולנואמת מפורסמת בכל העולם. היא פרסמה את האוטוביוגרפיה "סיפור חיי" (Story of my life), שסיפרה את סיפור חייה והפכה לרב-מכר עולמי שתורגם לשפות רבות. הלן אף החלה לעבוד בארגון האמריקאי לעיוורים, בו הייתה פעילה במשך 44 שנים, עד מותה.
בפועלה הפכה הלן את המאבק למען אנשים כמותה, אנשים עם מגבלות פיזיות, למפעל חייה.
סיפור חייה של הלן קלר מעורר בי השראה ומוכיח לי, ואני בטוחה שלעוד רבים כמותי, שאין דבר העומד בפני הרצון, ועם קצת עזרה ניתן להגיע להישגים כבירים. הלן מהווה דוגמה חיה וממשית לכך שאין דבר שאדם עם מגבלה לא יכול לעשות - אם יש לו את כוח הרצון הנדרש.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by History 101 (@history101_magazine) on

מהטמה גנדי (1869-1948)

גנדי היה מנהיג פוליטי ורוחני, שהוביל מאבק לא אלים לעצמאות הודו מהמשטר הקולוניאליסטי הבריטי. עבורי, גנדי הוא מהמנהיגים המשפיעים ביותר משום שמצד אחד, הוא נלחם בעקשות עבור העקרונות שלו והיה כוח חשוב במאבק נגד הגזענות והדיכוי של מדינות אסיה ואפריקה על ידי אירופה, מאבק ששינה את העולם ורלוונטי במובנים מסוימים עד היום. יחד עם זאת, הוא חשף את העולם למאבק הלא אלים, וייסד דרך מחאה חדשה שדוגלת באי אלימות לפני הכל. בנוסף, גנדי האמין בשילוב מאבקים והעובדה כי היה צמחוני והאמין בשחרור האישה השפיעו על התפיסות החברתיות של העולם כולו. לבסוף, גם כשהיה מנהיג מפורסם ומוערך, גנדי חי בצנעה והכין את בגדיו בעצמו, כדי לא להתבסס על חברות שמנצלות עובדים, מסר מהפכני גם היום.

 

תגובות