ללא ספק: הנאומים המרגשים ביותר בהיסטוריה. צילום: gettyimages

ללא ספק: הנאומים המרגשים ביותר בהיסטוריה

בהיסטוריה העולמית, יש אין ספורים רגעים, אירועים ונאומים שיזכרו כנראה לעד. אז במיוחד עבורכם, לקחנו צעד אחורה ומצאנו את הנאומים המרגשים ביותר והמעוררי השראה שתועדו בהיסטוריה

"יש לי חלום, שארבעת ילדיי יחיו יום אחד באומה בה, הם לא יישפטו על פי צבע עורם אלא על פי טיב אישיותם". אמר מרטין לות'ר קינג ב-28.08.1963, ובכך טבע את המשפט המפורסם שסוחף אחריו מיליוני אנשים עד היום. נאומים כמו "יש לי חלום" ורבים אחרים נחקקו במוחותינו כשריגשו, הדהימו ולימדו אותנו המון.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מלאלה יוספזאי: "ילדה אינה אמורה להיות שפחה":

מלאלה יוספזאי מפאקיסטן, הייתה רק בת 17 כשנודע לה שזכתה בפרס נובל לשלום. סיפורה המטלטל, התחיל כאשר נורתה בגיל 15 על ידי אנשי הטליבאן. היא נורתה, בשל פעילותה כנגד חוסר השיוויון שמציב הטליבאן - הזכות לנשים להתחנך. יוספזאי הסבירה, שהטליבאן מודעים לכך שברגע שאישה תלמד ותתעצב במוסדות חינוכיים, היא תגדל להיות אישה בעלת שאיפות, מחשבות ודעות, ותסגל לעצמה זהות אישית. היא נפצעה אנוש והוטסה יחד עם בני משפחתה לאנגליה, שם טופלה עד שהחלימה, שם המשיכה את מאבקה המתמשך מאז שהייתה בת 11 - הקמת בתי ספר באיזורים הנואשים לעזרה באסיה ובאפריקה.

את נאומה נשאה בברמינגהם, באוקטובר 2014. בנאומה, דיברה על הכבוד הרב שנפל בחלקה להיות הפאקיסטנית הראשונה שזוכה בפרס נובל וגם, הזוכה הצעירה ביותר אי פעם

יוספזאי הודתה לבני משפחתה, ובמיוחד לאביה, "הוא לא העניק לי שום דבר מיוחד, אבל גם לא קיצץ את כנפיי, אלא אִפשר לי לעוף ולהשיג את יעדיי, להראות לעולם שילדה אינה אמורה להיות שפחה. יש לנערה כוח, והיא יכולה להתקדם בחיים. היא לא אמורה להיות רק אמא, רק אחות, רק רעיה. לנערה יש, צריכה להיות זהות. יש להכיר בה, וזכויותיה שוות לאלה של נער בן גילה".

ג׳יי. קיי רולינג: ״הכישלון איפשר לי לקלף את הלא הכרחי״:

ג׳ואן רולינג, חלמה להיות מורה ומצאה את עצמה הופכת לסופרת המיליארדרית הראשונה, בזכות סדרת הספרים המצליחה ״הארי פוטר״. כילדה, רולינג אהבה לכתוב סיפורי פנטזיה, אותם נהגה להקריא לאחותה. היא גדלה ולמדה לימודים קלאסיים וצרפתית. היא התחילה לעבוד כמורה, התחתנה והביאה לעולם את בתה. היא ובן זוגה התגרשו, היא עזבה את עבודתה והייתה מובטלת, חיה מקצבאות רווחה. עם השנים נישאה בשנית, אך בתקופה שהייתה מובטלת הייתה חיה בתנאים קשים, במיוחד כשעליה לגדל את בתה לבד.

בנאום שנשאה בפני בוגרי הרווארד בשנת 2008, היא תיארה במדויק את מסלול חייה המטלטל: ״בסופו של דבר כולנו צריכים להחליט עבור עצמנו מה נחשב לכישלון… שבע שנים אחרי שסיימתי את לימודיי, נכשלתי באופן עצום. נישואיי הקצרים התרסקו והפכתי למחוסרת עבודה, אם יחידה, והכי ענייה שאפשר להיות בבריטניה המודרנית מבלי להיות הומלסית. החשש הגדול שהיה להורים שלי לגביי, וזה שהיה לי עבור עצמי, התגשם. הפכתי לכישלון הגדול ביותר שהכרתי… אז למה אני עומדת כאן ומדברת על היתרונות של כישלון? פשוט מכיוון שהכישלון אפשר לי לקלף את הלא הכרחי. הפסקתי להעמיד פנים שהייתי משהו אחר מלבד עצמי, והתחלתי לרכז את כל האנרגיות שלי לעבודה היחידה שהייתה חשובה לי. אם הייתי מצליחה בכל דבר אחר, ככל הנראה לא הייתי מוצאת את הנחישות להצליח בתחום שאליו האמנתי שאני שייכת. שוחררתי לחופשי, בגלל שהפחד הגדול שלי התגשם והייתי עדיין בחיים, עם ילדה שהערצתי, מכונת כתיבה ישנה ורעיון גדול. נקודת השפל הייתה היסוד שעליו בניתי מחדש את חיי״.

מרטין לותר קינג: ״יש לי חלום״:

״יש לי חלום״ הוא נאומו המפורסם ביותר של מנהיג התנועה לזכויות האזרח מרטין לותר קינג, בו קרא לשיוויון בין גזעי ולקץ האפליה, על רקע זה בארצות הברית. הנאום נישא ב-28.08.1963 מול 250,000 מפגינים. נאום זה נחשב לאחד הנאומים הטובים והידועים ביותר בהיסטוריה. מאבקו העיקש להשגת השיוויון, הביא את קינג לעימות עם הממשל האמריקאי וזרועות אכיפת החוק האמריקאיות שתיעדו את מעשיו, זימנו אותו לחקירות ואף הטרידו אותו במכתבי איום אנונימיים. קינג לא זכה לראות את השינוי שחוללו פעולותיו, הוא נרצח במוטל שבעיר ממפיס על ידי מתנקש, ג'יימס ארל ריי, ב-4 באפריל 1968. הרצח הביא להתלקחות מהומות בערים רבות בארצות הברית, בנוסף - קינג היה מגדולי הדוגלים במאבק לא-אלים. בשנת 1964, קיבל את פרס נובל לשלום על מלחמתו חסרת הפשרות בגזענות, ולאחר מותו הוענקו לו מדליית הזהב של הקונגרס ומדליית החירות הנשיאותית.

זאת הפסקה המפורסמת ביותר מנאומו: ״יש לי חלום, שיום אחד תקום אומה זאת ותגשים את משמעותה האמיתית של סיסמתה: 'אנו רואים אמיתות אלה כמובנות מאליהן: שכל בני האדם נבראו שווים'. יש לי חלום שיום אחד על גבעותיה האדומות של ג'ורג'יה, יוכלו בניהם של עבדים לשעבר, ובניהם של בעלי עבדים לשעבר להתיישב יחדיו לשולחן האחווה. יש לי חלום, שיום אחד אפילו מדינת מיסיסיפי, מדינת המדבר, המזיעה תחת חום אי הצדק והדיכוי, תהפוך לנווה מדבר של חופש ושל צדק. יש לי חלום שארבעת ילדיי יחיו יום אחד באומה, בה הם לא יישפטו על פי צבע עורם אלא על פי טיב אישיותם".

ויולה דייוויס: ״משחק זהו המקצוע היחיד שחוגג את המשמעות של לחיות חיים״:

דייוויס היא שחקנית אמריקאית שקטפה המון פרסים במהלך חייה. ב-2016, לאחר פעמיים שהייתה מועמדת לאוסקר, זכתה גם בפרס הזה בזכות המשחק המרהיב שלה בסרט ״גדרות״. דייוויס' חיה בכדי לשחק את האנשים הפשוטים – את אלו שנפלו, שאיבדו, שמצאו את אשר חיפשו, שאבדו בדרך ונמצאו. היא נולדה למשפחה ענייה בדרום קרוליינה, אך סיפור הסינדרלה שלה לעולם ייזכר, משום שפרס הגראמי הינו היחיד שחסר לה על מנת להשלים את רביעיית GOET הקדושה (גראמי, אוסקר, אמי וטוני, בהתאמה).

הנאום שנשאה בטקס פרסי האוסקר לשנת 2016' ריגש ונגע באנשים רבים כי הוא היה כנה במיוחד, ברמה שלא נזקקה כלל לקרוא מהדפים המוכנים שהביאה מהבית. "יש מקום אחד' בו כל האנשים עם הפוטנציאל הכי גדול נאספים – וזהו בית הקברות. אנשים שואלים אותי כל הזמן, אילו סיפורים את רוצה לספר, ויולה? ואני אומרת, בחנו את הגופות הללו, בחנו את הסיפורים הללו, סיפורים על אנשים שחלמו בגדול, ושלעולם לא ראו את חלומותיהם מתגשמים. הפכתי להיות שחקנית' משום שזהו המקצוע היחיד שחוגג את המשמעות של לחיות חיים".

תגובות