הטרדות אז ואיום: "החברה שלנו עוברת שינוי". צילום מסך מיוטיוב

הטרדות אז ואיום: "החברה שלנו עוברת שינוי"

במהלך השנים, תופעת ההטרדות המיניות מקבלת יותר ויותר הכלה והבנה. לעומת זאת, בעבר - התופעה קיבלה פחות מקום ואפילו בקולנוע, בשירים ובתרבות הישראלית, מתעדים סיטואציות כאלו שלא ראו בהם משהו רע ולמעשה, אפילו קיבלו אותן

מאיה לי לוי, היא יוצרת תוכן הנלחמת כבר תקופה ארוכה נגד ההטרדות המיניות. במהלך הפעילות הרבה שלה, שבה היא העלתה את המודעות להטרדות המיניות, ועבדה על פרוייקטים כמו "אל תתלבשו עליי", גם עכשיו מאיה לי יצרה פרוייקט המשך ל"אל תתלבשו עליי" הנקרא "הטרדות אז ואיום". במבט ראשוני על השם, לא מעט מרימים גבה והשאלה שלא מאחרת להגיע היא: האם זו שגיאת כתיב או שגיאת הקלדה? מאיה לי עונה לנו על השאלה, "אין פה שגיאת כתיב או שגיאת הקלדה, זה משחק מילים - הסרטון מדבר על הטרדות אז והיום, והמטרה היא להראות שהמצב איום".

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בסרטון, ניתן לראות קבוצות שונות המגיבות על סצנה מקלאסיקה ישראלית, קטע משיר וסרטון של חיילים. לוי, מסבירה לנו על זה, "בסרטון, בחרתי להציג דעות שונות ומגוונות בנוגע לסרטונים ושירים מהתרבות הישראלית של אז והיום, שקשורים בצורה כלשהי להטרדות מיניות. השמעתי את הדעות של קבוצות שונות, גילאים שונים ומקומות מגוונים בארץ. רציתי ליצור שוני בין המשתתפים, על מנת שאולי גם יהיו תגובות שונות, בסופו של דבר התגובות היו די דומות וכמובן, שלכל אחד היה מה להגיד ולהוסיף".

" רציתי ליצור שוני בין המשתתפים, על מנת שאולי גם יהיו תגובות שונות" © צילום מסך מיוטיוב

בסצנה הראשונה , מתוך הסרט "אסקימו לימון" שזו קלאסיקה ישראלית שלמעשה מייצגת אותנו, ניתן להבחין בהטרדה מינית לכל דבר שיתייחסו אליה בקלות וחוץ מכמה מילים, הנערה לא הגיבה ולעומתה - הנערים המשיכו במעשה, לוי מגיבה, "בסצנה לקחו נערה תמימה, וניסו לצייר אותה כמין 'צעצוע' שלא מבינה את הסיטואציה, בגלל זה חוץ מלהגיד 'גס אחד' היא לא אמרה כלום, אני חושבת שזה גם בא להראות שזה לא כזה נורא".

בהמשך, נשמע שיר מוכר הנקרא "כשאת אומרת לא", השיר הזה למעשה מפקפק בסירובה של האישה, הוא בא להגיד שאולי היא לא בטוחה? אולי היא רק בוחנת? אמנם השיר הזה נכתב בשנת 1962, אך לקח חלק בפרשת האונס שבשמרת שבזכות "הספק" הנערים זוכו, במשפט עצמו, השופט ציטט את מילות  השיר. הפרשה הזו זעזעה את המדינה ולאחר לחץ מהציבור, נערך משפט חדש בו הנאשמים נגזרו למאסר. אולי מפאת העובדה שהדבר גרר לתגובות או למען הספק, המשורר הוסיף בית המדגיש כי לא זה לא, ואין כוונה אחרת. לוי מסבירה, "השינוי הזה מראה בעיניי את השינוי בתקופה שעדיין מתרחש, לפעמים לטובה ולפעמים לרעה (כמו חוק ההפלות, שבעיניי הוא לרעה). החברה שלנו עוברת שינוי בכל יום שעובר, היה לי חשוב להראות דווקא את השיר הזה, כי בהמשך הכותב דן אלמגור, שינה את המילים וזה מעיד על השינוי וההבנה של החברה שלנו".

בסרטון האחרון, מוצגים מורלים של חיילים בעבר, שלמעשה במורלים עצמם הורידו מכבודה של האישה, הסרטונים האלו אולי משנות התשעים אבל עוררו תגובות רעות. השאלה הנדרשת היא, האם המצב הזה רחוק מאיתנו? האם הוא השתפר? לוי עונה לנו, "אני חושבת שהמצב משתפר, המודעות שהכתבה העלתה הוכיחה כי זה מפריע למישהו, זה לא רחוק מאיתנו אבל כן רחוק מאיתנו, אנחנו כן עוברים שינוי ואני גאה להגיד שאני כיום בחברה ותקופה שפועלת למען השינויים האלו".

בסוף הסרטון, לוי גם פרסמה אתגר, היא מספרת לנו עליו, "המטרה של האתגר היא להראות, שממש מתחת לאף שלנו מתרחשים דברים שנותנים לגיטימציה להטרדות המיניות וצריך לשתף אותם כמה שיותר גם כדי למנוע אותן, וגם כדי להעלות את המודעות אליהן. לצערי יש כל כך הרבה תכנים כאלו לאו דווקא בחברה הישראלית, אלא בכל כך הרבה תרבויות שונות ומגוונות. בסופו של דבר המטרה העיקרית היא להראות, לשתף ולמנוע את הדברים האלו". 

לסיום, מאיה לי רוצה להעביר מסר קצר לתומכיה, "עבדתי על הסרטון הזה באמת הרבה, אני מאוד שמחה שהוא יצא סוף סוף, זו התגשמות של חלום עבורי. בנוסף, אני רוצה להודות על הבמה שהענקתם לי ועל כל התמיכה שלא מובנת מאליה בכלל".

תגובות