חשמל באוויר: פרויקט חדש למחזור פסולת אלקטרונית. צילום: בית ספר יצחק שדה בכפר סבא

חשמל באוויר: פרויקט חדש למחזור פסולת אלקטרונית

כמעט כולנו שומעים על זיהום הסביבה הרב הנגרם מהפסולת האנושית ועל חשיבותו של המחזור פעמים רבות בבתי הספר. לאחרונה, הוקם פרויקט ששאיפתו היתה לקחת את הדיבורים הללו בבתי הספר צעד אחד קדימה ולהפוך אותם למעשים

לפני זמן מה, קם פרויקט ידידותי לסביבה בשם "חלליות" בו התלמידים אוספים פסולת אלקטרונית מעצמם, משכנים,מחברים ומהמשפחה וממחזרים אותם. הפרוייקט, התפשט בבתי ספר יסודיים רבים, ראיינו שני תלמידים בנושא - גפן דחרוג בן 10, מבית הספר "יצחק שדה" בכפר סבא וליגל דוד - כהן, בת 10 מבית הספר "אחווה" ברמלה אשר משתתפים בפרויקט וביקשנו מהם שיספרו לנו עליו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ספרו לנו על הפרוייקט:

"הפרויקט הזה בעצם, הוא פרויקט בו אנחנו לוקחים חלליות מקרטון, ממלאים אותם בחומרים אלקטרוניים שאנחנו כבר לא צריכים (כגון: סוללות משומשות, טלפונים שבורים, כבלים שלא צריכים), שמים אותם בבית ספר ולאחר כמה זמן באים אנשים שאוספים את החמרים למפעל למחזור". מספר גפן ואף מוסיף על הדרך בה ממחזרים את הפסולת במפעל: "מוציאים מכבל חשמל את הנחושת ועושים ממנו משהו אחר לדוגמה: תכשיט" וליגל מספרת לגבי הדרך בה הם משיגים את הפסולת "נגיד אם מישהו מהמשפחה שלנו זורק משהו שאפשר למחזר אותו אנחנו לוקחים את זה וממחזרים".

 © צילום: בית ספר יצחק שדה בכפר סבא

מהי מטרת הפרויקט?

ליגל מספרת: "מטרת הפרויקט היא למחזר דברים ולא לזרוק אותם" וגפן מפרט "אם כל תלמיד במדינה או כל תלמיד בעיר מסוימת ישתתפו, אז הפסולת האלקטרונית בישראל ובכלל (אם יעשו את זה בכל העולם) תרד משמעותית ונוכל לייצר יותר מדברים שכבר השתמשנו בהם"

האם נקלעתם לקשיים מסוימים בהוצאת הפרויקט לפועל? אם כן מה הם?

גפן: "כן, היה אחד, שהקשה עליי לפחות, זה היה כשהייתי צריך למצוא חומרים ופשוט ביקשתי מקרובי משפחה שהיה להם".

ליגל: "כן, בהתחלה לא הבנו כל כך את הנושא אבל אחר כך המורה הסבירה לנו אותו לעומק והתחלנו להבין לאט לאט ועשינו את מה שצריך לעשות"

האם אתם מרגישים שבעקבות הפרויקט הילדים נעשים מודעים וזהירים יותר בנוגע לפסולת אלקטרונית?

ליגל עונה: "אפשר להגיד" וגפן מוסיף "אני חושב שאצלי זה מאוד השפיע ואני חושב שזה מאוד חשוב אבל אני לא בטוח שחלק מהילדים בכיתה שלי יודעים את זה"

שם התוכנית הוא חלליות למה דווקא שם זה?

גפן מסביר: "בעבר, היינו משגרים פסולת אלקטרונית וגם פסולת ממתכת בכללי שאין איך למחזר אותה בעזרת חלליות לחלל, אבל עכשיו אנחנו משגרים חלליות מקרטון למפעל למחזור".

© צילום: בית ספר אחווה ברמלה

הרבה דברים אפשר למחזר, למה התמקדתם דווקא בפסולת אלקטרונית?

גפן: "התמקדנו דווקא בפסולת אלקטרונית, בגלל שנגיד סוללות וכל הדברים האלה שמכילים ברזל אז בהתחלה הם מחלידים ובהמשך הם מגיעים למי התהום ומזהמים אותם".

ליגל: "התמקדנו בה בגלל שערכנו הצבעה והיא זאת שנבחרה"

כמה פסולת אלקטרונית הצלחתם לפנות עד כה?

גפן: "אני משער שבסביבות מעל 10,000 סוללות והרבה מאוד מכשירים אחרים"

ליגל: "המון אפשר להגיד"

© צילום: בית ספר יצחק שדה בכפר סבא

לסיום, מה הייתם רוצים להגיד לבתי ספר שיהיו מעוניינים להשתתף בפרויקט?

גפן: "אני רוצה להגיד להם שזה מאוד כדאי, כי 280 ילדים מכל בית ספר, ולפי  מה שהבנתי יש בתי ספר שעושים את זה אפילו יותר ילדים אז זה ממש יכול לשפר, גם אם יש רק 280 ילדים מבית ספר אחד זה עדיין יכול לעזור ממש"

ליגל: "שצריך למחזר וזה טוב למחזר וזה יוצר אווירה יותר נקיה ולא גורם לזיהום אוויר"

אמנון שחרור ודן הלמן מנכ"לים משותפים בתאגיד מ.א.י למחזור פסולת אלקטרונית לישראל:
בפרויקט "החלליות" בבתי הספר, אנו פועלים להטמיע ערכים של דאגה לסביבה, אקטיביזם סביבתי, להאמין ביכולת להשפיע על הסביבה, וצריכה נבונה של סוללות ומכשירים אלקטרוניים לשם הפחתת ייצור הפסולת. השנה פרויקט חלליות המיחזור של מ.א.י יגיע לכ-18,000 תלמידים ובתים ברחבי הארץ, ואנחנו נרגשים ושמחים על פעילותם הנלהבת של הקהילות המשתתפות. אנחנו נוכחים לדעת כי השתתפות הילדים בתחרות סביבתית בריאה, מהנה ומקיימת, מביאה לשינוי משמעותי בקהילה ולתפיסה מחודשת של צריכה נבונה, מיחזור והפחתת פסולת.

תגובות