אפליקציה שמחברת בין חקלאים לבני נוער מתנדבים. צילום: gettyimges.IL Joe Raedle

אפליקציה שמחברת בין חקלאים לבני נוער מתנדבים

החופש הגדול הוא הזדמנות לצאת ולעשות כל מיני דברים שלאו דווקא נספיק במסגרת הלימודים - למשל: התנדבות. אפליקציה מיוחדת מאפשרת לבני נוער להעביר את הקיץ בהתנדבות חקלאות תוך מתן עזרה עצום לחקלאים בארץ

רבים מאיתנו מנצלים את החופש הגדול לזמן של כיף ובילויים, אך למרות זאת בני נוער רבים מרחבי הארץ מנצלים את החופש הגדול שלהם בין השאר להתנדבות אצל חקלאים, שם הם עוסקים בעבודות חקלאיות ובדברים שמבקשים מהם החקלאים. תפסנו לשיחה את גיל, חקלאי שאצלו פועלים המתנדבים ואת רוז שרביט בת ה-19 מירושלים, המתנדבת אצל החקלאים.

תתארו לעצמכם את הדבר הבא: אתם מתעוררים בבוקר קיץ חם בשעה חמש בבוקר ואז יוצאים לשדה ומתחילים לטפל בעצים ולתלוש עשבים שוטים ולעבוד בעבודות המשק. עבודה זו היא מלאכתם של חקלאים רבים ברחבי הארץ, ומה לעשות שזוהי עבודה די קשה, וכמעט אין ידיים עובדות שיעזרו לחקלאים במלאכתם, במיוחד מסיבה זו קמה יוזמה חדשה, אפליקצייה בשם "סאנדו" ("Sundo")- חברת בת של "השומר החדש", דרכה בני נוער רבים מתנדבים כדי לעזור לחקלאים בעבודתם.
 
© רועי עידן
 
"פתחתי פעילות (באפליקציה הייעודית) של מה אני צריך לעשות ופנו אלי אנשים, חבר'ה צעירים, ועשינו את החיבור", מספר גיל החקלאי על איך הגיעו הנוער לפרויקט שלו. 
 
רוז הצעירה, מספרת על הסיבה בגללה הסכימה להשתתף בפרויקט: "הייתי במכינה והסבירו לנו כמה שזה חשוב להתנדב ולתרום מעצמך במיוחד כשהחקלאות בארץ נורא קשה ונורא קשה להתפרנס ממנה וכמה שזה קשה לחקלאי במדינה לשמור על הצאן שלו ולפתח את הקרקעות שלו. הדבר הזה באמת דיבר אלי ואני מאוד אוהבת להתעסק בחקלאות, זה דבר שאני מאוד רוצה לעסוק בו בעתיד וללמוד אותו וכשסיימתי את המכינה אז התחלתי לחפש כל מיני כיוונים דרך האפליקציה וככה הגעתי לכל מיני חקלאים מכל הארץ".

כמה חקלאים יש בפרויקט?
גיל: "ישנם כ-160 חקלאים פעילים ועוד 300 שמחכים לאשר אותם".
 
האם נקלעתם לקשיים מסוימים בהוצאת הפרויקט לפועל?
 
גיל: "לשמחתי ולצערי הרבה מהמתנדבים הם מהציונות הדתית, לשמחתי כי יש אותם ולצערי כי אין מספיק חבר'ה שהם לא משם" ואף מוסיף: "קבוצות גדולות זה קשה כי בקבוצות מתנדבים שלמעלה מארבעה מתנדבים כבר צריך עוד אוטו כדי להביא אותם לשטח וכדי להחזיר אותם מהשטח, נגיד אני בתור מושבניק קטן יחסית שמעבד 30-50 דונם אני לא יכול לקחת קבוצות מעל ארבעה אנשים, זאת אומרת אני יכול אבל צריך להערך לזה בהתאם".
 
© gettyimges.IL/Dan Kitwood
 
מה עושים המתנדבים?
גיל: "עישוב, גיזום, בדיקה של השקיה,קביעה של עצים, הכנת גדרות נגד בעלי חיים... כל מיני עבודות שהם פחות מקצועיות ויותר פשוטות אבל עדיין אני כחקלאי עולות לי יותר כסף וזה עוזר לי". מצהיר.
 
רוז: "זה תלוי, לפעמים צריך להתנדב במקומות שדורשים קצת יותר עבודה של חקלאות ושל קטיף ויש עבודות שצריך קצת עזרה עם הכלבים נגיד להחזיר אותם לעדר, לפתח בהם את הרעיית צאן, וזה תלוי לאיפה את הולכת להתנדב, כל התנדבות דורשת משהו אחר".

עד כמה המתנדבים מצליחים לעזור ללא הכשרה בנושא החקלאות?

גיל: "תלוי מה הם צריכים לעשות, לעשות גדר או לעשב לא צריך הכשרה בחקלאות, אבל לגזום צריך קצת הדרכה קצת מעקב, פשוט עושים את זה יותר לאט, כשאני מביא את המתנדבים אני עושה את זה מנקודת הנחה שאת העבודה אני אעשה אם הם יהיו ואם הם לא, אם הם יהיו ואני צריך לעשות 50 שעות ובזכותם אני אעשה 45 שעות אני מברך על זה ואם אני אעשה 30 שעות אני מברך על זה יותר, אני מסתכל על מה שהם מספיקים ועושים ועל הפעילות החינוכית ועל החיבור לאדמה".
 
© צילום פרטי

למי הפרויקט הזה מתאים בעיקר?
גיל:" זה מתאים לכולם פשוט צריך להביא את הקבוצה הנכונה, לקיבוצים אני חושב 30 איש, אלי אי אפשר להביא 30 איש, זה לא יתרום, חצי מהם יהיו מובטלים", עם זאת הוא מוסיף כי: "אם עכשיו צריך לצבוע 1,700 עצים אז בשמחה ש-30 איש יקחו מברשות וצבע ונגמור את העבודה בשעה וחצי שעתיים במקום לעבוד על זה 3-4 ימים". 

איך זה לראות את הנוער מתנדב אצלכם ואילו תגובות קיבלתם מבני נוער לאחר ההתנדבות?

גיל: "אני חושב שהם היו מרוצים והם מבינים שחקלאות זו עבודה קשה".
 
החופש הגדול הוא יותר בהווי של לצאת ולבלות, איך מחליטים פתאום להעביר אותו בהתנדבות?
רוז מסבירה: "קודם כל חשוב לדעת לאזן בחיים, אני למשל עובדת בבוקר ואז מתנדבת אחרי צהריים ואז אני מבלה עם חברים שלי בערב", ומוסיפה: "חשוב לעשות מטרה לחופש הגדול, עם כמה שנראה שזהו סיימנו לימודים ואפשר לצאת כל יום, בסופו של דבר זה לא מטרת החיים כל ההנאה הזאת וצריך גם ללמוד כשאתם בחופש, מכל רגע בחיים צריך ללמוד ולמצות אותו כמה שאפשר וגם אפשר לגמרי לשלב הנאה והתנדבות שזה גם הנאה בפני עצמה".
 
רוז
רוז © צילום פרטי
 
רוז, אתם חושבת שאת מכירה כך את עולמם של החקלאים מקרוב?
 
"בטח. אני שומעת את הסיפורים - למשל אדם שאני מתנדבת אצלו גנבו לו את העדר, את כל הקשיים שיש - למשל כשיש יותר מדי גשם וזה הורס את היבול, אני שומעת כמה שהמדינה לא עוזרת ולא תומכת בהם, אז כן יש בך רצון לשינוי ואת כן רוצה לתרום את החלק שלך, את המעט שאת יכולה לעשות. אני חושבת שזה משמעותי לכל אחד גם אם הוא עושה את הדבר הכי קטן, וזה עוזר לחקלאים ואתה גם מקבל מזה תמורה, אתה מכיר מקומות חדשים בארץ ומפתח את הידע שלך, היחס שם הוא יחס מדהים עם המון ערך מוסף, אתה לומד על הסביבה ועל איך הוקם היישוב, מה העקרונות של כל קיבוץ".
 
© gettyimges.IL /Justin Sullivan
למה לפי דעתך לקוראינו כדי להתנדב דווקא בפרויקט זה?
רוז: "אני חושבת שבגיל הזה זה מפתח יותר את החשיבה, את העבודה החקלאית, את עבודת האדמה, את החיבור לשורשים מגיל צעיר. אני חושבת שזה מאוד חשוב לפתח את אהבת הארץ כשלומדים אותה דרך עבודת אדמה. בהתחלה אחד מקבל החלטה שהוא רוצה לתרום ולעשות מעבר והוא מספר את זה לחבר שלו והם הולכים ביחד,והם רואים שזה לא משהו כל כך נוראי לבוא ולתרום מעצמך, והם רואים שגם הם מקבלים מזה המון, וכך כל אחד מדביק את השני. יש הרבה מרחב בהתנדבות, אפשר לשבת לצחוק ולעשות מה שאתם רוצים ותוך כדי לעשות את העבודה החקלאית או כל מה שההתנדבות הזאת דורשת, לדוגמה אני סיפרתי לאחת מהחברות שלי מהמכינה צבאית את מה שהתכוונתי לעשות (ההתנדבות) והיא נורא התלהבה ורצתה גם אז לקחתי אותה איתי, וזו חוויה משותפת שלי ושל חברה שלי".
 
 
תגובות